سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دلتنگی‌هایمان را به امید سلامتی جوانان تاب می‌آوریم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان پیام داد و نوشت: تالار رودکی با اشتیاق برای این جشنواره لحظه شماری می‌کرد اما دلتنگی‌های خود را در این روزهای کرونای بخاطر سلامتی عزیزانمان تاب می‌آوریم.

دلتنگی‌هایمان را به امید سلامتی جوانان تاب می‌آوریم
کد خبر: 440083
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۰:۰۷:۴۰

اعتمادآنلاین| در پیام سیدمجتبی حسینی آماده است: جویای زندگی و مشتاق شکوفایی‌اند جوان چهره‌های موسیقی ایران‌زمین که در خطوط این روزگار ناخوش‌احوالِ ناشی از کرونا، نت به نت امید و انتظار را مشق می‌کنند و به آموختن نشسته‌اند تا گرد فراموشی را از میراث معظم موسیقی برخیزانند.

تجسم این تصمیم می‌تواند «جشنواره‌ی موسیقی جوان» باشد که به اشتیاق و اراده‌ی جوانان مستعد، ارجمندی موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک را یادآور است و مصمم است که جایگاه و پایگاه این هنر کهن را قوام و دوام بخشد.

تکریم میراث نامیرای دیروز به مدد بازآفرینی و تحول و نگاه معطوف به فردا با میل به روزآمدی هنر از مؤلفه‌های این جشنواره است که به روشنی مؤید حال و احوال آموزش موسیقی و تبلور بایدها و نبایدهای این عرصه است.

با خود می‌اندیشم شاید سرنوشت این جشنواره با معرفی منتخبانی مستعد به قضاوت اساتید و تشویق و ترغیبی از جانب متولیان امر منتهی می‌شود اما این میدان چنان بزرگ است که بایسته است نهادهای دیگری در دشواری پیش روی، فرصت آفرین و نشاط‌بخش، به مراقبت و مؤانست و مهر، نوازنده‌یِ جوانان شریف موسیقی باشند و دل و جان بسپارند که هر قدمی که امروز برداریم در قلم فردائیان فراموش نخواهد شد.


تالار رودکی اگر چه به اشتیاق این اتفاق را لحظه‌شماری می‌کرد اما به ناگریز و به دلتنگی روزهای دوری را تاب می‌آوریم و با آرزوی تندرستی اهالی جوان موسیقی و اساتید ارجمند، دورادور در آیینه‌ی شبکه‌های ارتباطی مخاطبِ هنرنمایی ارجمندان حاضر در این دوره از جشنواره خواهیم بود و به درود برای ایشان زمزمه می‌کنم: مرا هزار امید است و هر هزار تویی

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در یک نگاه

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان به مثابه آزمونی هنری است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم می‌کند.

این رویداد طبق تعاریف بین‌المللی یک مسابقه موسیقایی است و در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک، و موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود.

در بخش موسیقی دستگاهی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای تار، تنبک، دف، سنتور، سه‌تار، عود، قانون، کمانچه، نی، در بخش موسیقی کلاسیک نوازندگان سازهای اُبوا، پیانو، ترومبون، ترومپت، فلوت، کلارینت، کنترباس، گیتار، ویلن، ویلنسل، ویولا، هورن و در بخش موسیقی نواحی ایران خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای از مناطق مختلف کشور به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین، در حوزه موسیقی دستگاهی، بخشی برای حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی و بخشی نیز با عنوان بخش ویژه موسیقی دستگاهی: آفرینش در تکنوازی در نظر گرفته شده است.

این جشنواره در قالب سه گروه سنی الف (15 تا 18 سال، متولدین سال‌های 1381 تا 1384)، ب (19 تا 23 سال، متولدین سال‌های 1376 تا 1380) و ج (24 تا 29 سال، متولدین سال‌های 1370 تا 1375) برگزار می‌شود.

مرحله نهایی داوریِ چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی با حمایت دفتر موسیقیِ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها