کد خبر: 440149
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۶:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از توقف فعالیت سالن‌ها و فعالیت گروه‌های تولید سینمایی به دنبال گسترش کرونا

نمایش آثار هنری تعطیل است اما تولید ادامه ‌دارد!

کرونا در حالی برای سومین هفته در مهرماه سال جاری سالن‌های سینما را به تعطیلی کشانده است که خبر ابتلای چهره‌های هنری این پرسش را مطرح می‌کند که چرا با وجود جلوگیری از نمایش و بسته شدن سالن‌ها، تولید و ساخت آثار سینمایی باعث تشدید افزایش ابتلای چهره‌های سینمایی به کرونا شده است؟

نمایش آثار هنری تعطیل است اما تولید ادامه ‌دارد!
کد خبر: 440149
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ادامه چرخه تولید پروژه‌های سینمایی در پی اخبار مربوط به ابتلای چهره‌های هنری‌ همچون نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار به کرونا در حالی مورد توجه قرار گرفته که تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر انتقاد فعالان این حوزه را نسبت به وضعیت معیشت و محدودیت در نمایش آثارشان برانگیخته است.

افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا و هشدارهای مسئولان در مورد توجه هرچه بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی در چند هفته اخیر شدت بیشتری گرفته است. در همین حال با وجود اینکه از زمان شیوع کرونا در ایران خبرهایی مبنی بر ابتلای هنرمندان به این بیماری در صفحات مجازی خودشان یا در رسانه‌های رسمی منتشر می‌شد، در روزهای اخیر خبر ابتلای 2 بازیگر شناخته‌شده توجه‌ مردم را به خود جلب کرده است؛ از جمله ابتلای محمدرضا گلزار که در سریال «گیسو» به کارگردانی منوچهر هادی مشغول بازی بود. البته در تیرماه سال جاری خود هادی و همسرش، یکتا ناصر، نیز در صفحات اینستاگرامی‌شان از ابتلا به کرونا خبر دادند.

گلزار در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «تی‌وی پلاس» درباره وضعیت خود گفت، بعد از چند روز قرنطینه در منزل درد شدیدی در ریه‌ام احساس کردم و بعد از اسکن ریه پزشکان متوجه شدند فضای بیشتری از ریه‌ام درگیر شده و باید در بیمارستان معالجاتم را انجام بدهم هرچند حالم بهتر شده، اما به این معنی نیست که کاملاً خوبم. با این حال وضعیتم خیلی نگران‌کننده نیست.

نوید محمدزاده بازیگر سینما هم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «کرونا ببین من خیلی روز‌های سختی گذروندم این دو هفته‌ام روش.»

این خبرها در حالی طی یکی 2 روز اخیر مورد بازدید گسترده بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته است که سالن‌های سینما و تئاتر برای سومین هفته پیاپی در مهرماه سال جاری تعطیل شده‌اند. تعطیلی مجدد آنها پس از آن صورت گرفته که فعالیت خود را بعد از چهار ماه تعطیلی از تیرماه سال جاری آغاز کرده بودند.

تعطیلی تولید و نمایش

در واقع سالن‌های تئاتر و سینما در کنار دیگر مشاغل و کسب‌وکارها در زمستان سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا، برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر این بیماری تعطیل شدند. حتی در همان ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، کارگروه مدیریت بحران ویروس کرونا اسفندماه 98 در خانه سینما طی گزارشی بر تعطیلی پروژه‌های سینمایی تاکید کرد و با انتشار فهرستی از پروژه‌های متوقف‌شده و در حال تولید خبر داد.

27 اسفندماه نیز همایون اسعدیان، رئیس وقت هیات‌مدیره خانه سینما، در گفت‌وگویی به ایسنا گفت: «تشکیل ستاد بحران کرونا در خانه سینما دستاوردی داشت که اغلب پروژه‌هایی که نیاز فوری و ضروری برای فیلمبرداری نداشتند متوقف شدند و در برخی سریال‌های مناسبتی هم شرایط پزشکی در پشت صحنه برای ادامه کار فراهم شد.»

البته این همه ماجرا نبود و دانش اقباشاوی، سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما، پنجم فروردین از ادامه فعالیت پروژه‌های سینمایی انتقاد کرد و به ایسنا گفت: «به دلیل تعطیلات نوروز برخی تصور کرده‌اند بعد از هفته اول وضعیت عادی می‌شود و تصمیم دارند پروژه‌هایشان را از سر گیرند، در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت، اوج شیوع ویروس کرونا از تاریخ 5 تا 15 فروردین خواهد بود. بر همین اساس و در ادامه دستور ستاد ملی مبازره با کرونا، اکیداً خواستار تعطیلی تمام تجمعات از جمله تولیدات تصویری هستیم.»

او البته به این موضوع نیز اشاره کرد که در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا برخی از پروژه‌های تصویری کار خود را متوقف کردند، اما پروژه‌های دیگری با فشار شدید تهیه‌کننده یا مدیران ناگزیر از ادامه کار شده‌اند.

در اوایل اردیبهشت سال جاری نیز کارگروه مدیریت بحران کرونای خانه سینما در بیانیه‌ای از انحلال این کارگروه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها خبر داد.

بی‌توجهی به وضعیت معیشتی

طی این چند ماهی که درهای سالن‌های سینما و تئاتر با وجود فروش بلیت تنها برای نیمی از گنجایش سالن باز بوده است، اهالی سینما و تئاتر تلاش کردند با شیوه‌هایی همچون سینماماشین یا اجرای تئاتر در فضاهای باز بر ظرفیت نمایش آثار خود بیفزایند، اما با تعطیلی دوباره سالن‌ها در ماه جاری برخی از هنرمندان تئاتر نسبت به نادیده گرفتن وضعیت معیشتی خود انتقاد کردند؛ از جمله لیلی رشیدی.

او مشغول بازی در نمایش «در انتظار گودو» در فضای باز باغ کتاب بود که به دلیل تعطیلی تئاتر و سینما از اجرای این نمایش باز ماند. رشیدی با اشاره به این موضوع که تئاتر می‌تواند خود را با شرایط روز و وضعیت اجتماعی هماهنگ کند، به ایسنا گفته است: «تئاتر شغل ماست و باید بتوانیم مانند دیگر مشاغل، به فعالیت‌مان ادامه بدهیم. عوامل تئاتری بسیار پرشمار هستند. گرچه فقط بازیگران به واسطه حضور روی صحنه دیده می‌شوند ولی پشت صحنه تئاتر هم افراد زیادی مشغول به کار هستند و حالا شغل همه آنان به خطر افتاده و منبع درآمدشان رو به نابودی است.»

رشیدی همچنین عنوان کرد، این بی‌انصافی است که تئاتر را جزو مشاغل آسیب‌دیده در دوران کرونا به حساب نمی‌آورند.

پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج ، نیز درباره تاثیر این تعطیلی‌ها بر تئاتر و سالن‌های نمایش به اعتمادآنلاین گفته بود: «آنچه در تصمیم تعطیلی‌ها نادیده گرفته می‌شود چرخه اقتصادی و امرار معاش حوزه‌های فرهنگی به خصوص تئاتر، سینما و موسیقی است که هنر جمعی هستند. فقط به این موضوع توجه شده است که این هنرها تاثیرات فرهنگی دارند و در شرایط فعلی که جان مردم در خطر است بهتر است به جان آنها توجه کنیم و با تامل به تاثیرات فرهنگی بنگریم؛ اما واقعیت این است که بخش دیگری از فعالیت‌های فرهنگی امرار معاش افرادی است که با تولید کالاهای فرهنگی انجام می‌شود و در تعطیلی‌هایی که صورت می‌گیرد این موضوع کلاً مغفول مانده است.»

البته سینمایی‌ها نیز درباره این وضعیت اظهارنظرهایی کرده‌اند همچون عبدالله علیخانی، تهیه‌کننده، سینمادار و بازرس انجمن سینماداران. او درباره وضعیت معیشتی این انجمن گفته است: «هر سال امیدی به اکران عید بود تا بتوانیم بدهی‌ها را بدهیم و حداقل چرخ سالن‌ها بچرخد که به ویروس کرونا و جریان دشوار اقتصادی برخوردیم و وضعیت نابسامانی به وجود آمد. کارکنان سینماها را که نمی‌توان بیرون کرد و زمانی که وضعیت سینماها خوب شد فردی عادی را سر جای آنها گذاشت، چون کارشان تخصصی است. آنها هم در شرایط فعلی مانند بقیه گرفتاری‌های خودشان را دارند و حقوق‌شان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد، اما در کل بیشترین فشار روی صاحبان سینماست.»

کمی پیش از آن مهدی فخوری مدیر پردیس سینمایی اریکه ایرانیان در تیرماه سال جاری به برنا گفته بود: «متاسفانه از همان روزهای اول که سینماها فعالیت خود را آغاز کردند و سینمای اریکه ایرانیان باز شد استقبال خوبی نداشتیم. هیچ‌گاه میزان مخاطبان سانس‌های ما به 50 درصد سالن نرسید و معمولاً به طور میانگین نهایتاً 10 درصد سالن پر می‌شد. در سینمای ما عملاً به جای یک صندلی در میان در بسیاری مواقع هر 10 صندلی یک نفر می‌نشست.»

تعطیلی سالن‌ها، ادامه تولیدها

حالا در هفته‌های اخیر در حالی سالن‌های تئاتر و سینما و نمایش آثار هنری باز هم به دلیل شیوع کرونا متوقف شده است که تولید پرژه‌های سینمایی، تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی همچنان ادامه دارد. با اینکه مشخص نیست ابتلای چهره‌های سینمایی همچون نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار حین کار صورت گرفته است یا نه، اما همین موضوع بحث‌هایی را به میان کشیده است؛ از جمله اینکه تعطیلی سالن‌ها در شرایطی که روزبه‌روز آمار کرونا بالاتر می‌رود کفایت می‌کند یا اینکه اصرار بر تولید و فعالیت این گروه‌ها که به غیر از بازیگران، تعداد زیادی را نیز در پشت دوربین به همراه دارند باید با دقت و وسواس بیشتری صورت گیرد.

اگرچه این موضوع به معنای جلوگیری از توقف پروژه‌های در دست تولید نیست، اما تعطیلی در نمایش آثار از یک سو و نبود نظارت بر نحوه به‌کارگیری پروتکل‌های بهداشتی در حین تولید از سوی دیگر می‌تواند موجب انتقادهای بیشتری در آینده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها