کد خبر: 440179
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۴:۱۶:۵۵
| |

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو:

آمریکا نتوانست سیاست خاورمیانه‌ای ایران را تغییر دهد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: دولت آمریکا نتوانسته سیاست خاورمیانه‌ای ایران را تغییر دهد. در سیاست خارجی ایران یک همبستگی مناسب و قابل فهمی وجود دارد.

آمریکا نتوانست سیاست خاورمیانه‌ای ایران را تغییر دهد
کد خبر: 440179
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۴:۱۶:۵۵

اعتمادآنلاین| حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با ابراز تاسف از عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی، گفت: آمریکا نتوانست سیاست خاورمیانه‌ای ایران را دستخوش تغییر کند.

حجت‌الله ایوبی با شرکت آنلاین (برخط) در برنامه دیدگاه points de vue شبکه الجزایری فرانسه‌زبان بور/ Beur Tv به موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر برنامه هسته‌ای ایران و خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و موضوعات خاورمیانه از جمله فلسطین و سوریه پرداخت.

ایوبی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص وجود تفاوت میان سیاست خارجی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا در برابر ایران اظهار کرد که در مقام یک استاد دانشگاه و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و نه یک دیپلمات می‌گویم، بیش از 40 سال است روابط میان ایران و آمریکا هیچ‌گاه خوب نبوده و در طی این سال‌ها هم تغییر نکرده و همیشه مشکلات تحریم وجود داشته است. اما فکر می کنم در دنیای کنونی، احزاب سیاسی مهم هستند اما سیاست بسیار وابسته به شخص شده است، این موضوع در آمریکا و اروپا صادق است.

اشخاص هستند که اهمیت بیشتر دارند. با برخی شخصیت‌ها و روسای جمهور، اوضاع کمی بهتر پیش می‌رفت، اما با برخی دیگر همچون جورج بوش (2001 تا 2009) به عنوان مثال یا امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که همه دنیا و ایرانیان را متعجب ساخته‌اند، به هیچ وجه اوضاع خوبی را شاهد نبودیم. بنابراین چنین تغییر، تغییر سیستم نخواهد بود، تصور می‌کنم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تاکنون تقریبا یک نوع سیاست را در قبال ایران دنبال می‌کردند، البته با برخی شخصیت‌ها تغییراتی را نیز شاهد بودیم. شخصیت‌هایی با منطق بیشتر که می‌توانستیم با آنها وارد مذاکره شویم. اما متاسفانه در مورد ترامپ این‌گونه نشد.


برجام دستاوردی برای کل بشریت و روابط بین‌الملل بود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو توضیح داد: درخصوص توافق هسته‌ای خوب می‌دانید دستاوردی بود نه تنها برای ایران بلکه برای تمام بشریت و برای روابط بین‌الملل. توافقی تاریخی و منحصر به فرد؛ زیرا مطلع هستید تا کنون تمام توافقاتی که در دنیا رقم خورده از سال‌ها پیش تاکنون، معمولا توافقاتی بوده که بین فاتحان جنگ، جنگ‌های جهانی اول و دوم بوده که فاتحان گرد میز می نشستند و مغلوبان را تحریم می‌کردند.

وی افزود: این برای اولین بار بود که قدرت‌های برتر دنیا، با قدرت برتر منطقه، ایران، دور یک میز می نشستند و برای جلوگیری از جنگ توافقی را امضا می‌کردند. بنابراین توافقی منحصر به فرد برای ایران در دنیا در حوزه روابط بین‌الملل و برای صلح و برای گفت‌وگو بود.

ایوبی تصریح کرد: به اعتقاد من، ایرانی‌ها، بسیار عالی دیپلماسی ایران را پیاده کردند. اجازه دهید بگویم خرد یک تمدن بزرگ در خلال این مذاکرات به نمایش گذاشته شد. برای اولین بار بود که قبل از جنگ به توافق رسیدیم. این توافق بین شش قدرت برتر دنیا و قدرت برتر منطقه، ایران، بوده است.

مشاوران ضدایرانی ترامپ

در ادامه مجری برنامه پرسید که با چه انگیزه و چطور دونالد ترامپ توانست این توافق را یک‌جانبه بر هم بزند؟ و ایوبی بیان کرد: اگر این توافق در زمان ریاست جمهوری ترامپ اتفاق می افتاد، شاید به آن پایبند بود. زیرا همان‌طور که می دانید، رابطه ترامپ و رقبایش خوب نبوده، رفتاری سلبی که ترامپ در مقابل تمام دستاوردهای دولت قبل از خودش نشان داده است.

وی افزود: آقای ترامپ می خواست خودش شخصا به عنوان نماینده آمریکا با ایران وارد مذاکره شود تا عنوان کند خودش به این توافق رسیده و نمی خواست که در زمین رقیبش بازی کند. در این بین، مساله همسایگان ما نیز مطرح است: عربستان سعودی که می خواست رابطه خوبی با آمریکا داشته باشد. می دانید اطراف دونالد ترامپ مشاورینی ضد ایرانی و سرسخت حضور دارند که اطلاعات نادرست و اشتباه به رئیس جمهور آمریکا می‌دهند. در مقابل ما فردی وجود دارد که دنیا را به خوبی نمی‌شناسد و خصوصا منطقه ما کاملا برای وی و اطرافیانش ناشناخته است.

مجری در خصوص تاثیر این بر هم زدن توافق بر روند برنامه هسته‌ای ایران و اقتصاد ایران پرسید و خواهان ارزیابی جناب ایوبی از واکنش اروپا به این تصمیم ترامپ بود.

اتحادیه اروپا موجودیتی ندارد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران در پاسخ عنوان کرد که این اقدام مطمئنا بر اقتصاد ایران تاثیر داشته است. مشکل وجود دارد و آن را حس می کنیم. متاسفانه اروپا پس از این برهم زدن توافق یک‌جانبه آمریکا هیچ اقدامی جهت نجات توافق نتوانست انجام دهد. اما دولت ترامپ دنبال این امر نبود، ترامپ تصور و اعلام می‌کرد ایرانیان نمی‌توانند چهلمین سالگرد انقلابشان را جشن بگیرند. ولی امسال ایرانی‌ها چهل و سومین سالگرد انقلابشان را جشن گرفتند. وی تصور می کرد پس از بحران‌های اقتصادی همه چیز در خیابان‌ها به هم می‌ریزد و به تغییر نظام منجر می شود. وی می خواست انقلاب اسلامی را از بین ببرد، اما خوشبختانه اکنون همه چیز تحت کنترل است.

ایوبی گفت: در خصوص برنامه هسته‌ای، ایرانیان رفتاری کاملا متمدنانه داشتند چراکه به مفاد توافق پایبند بودند. در خصوص اروپا واقعا ناامید کننده است. می‌دانم که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی می‌خواستند که توافق را نجات دهند اما نتوانستند. به خاطر آورید که در سال 1958 و در سال‌های 60، ژنرال دوگل همیشه می‌گفت "عظمت فرانسه، عظمت مردم فرانسه" و او طرفدار یک اروپای به معنا اروپایی بود، مستقل در برابر آمریکا.

سیاست خارجی ایران همبستگی قابل‌فهمی دارد

وی در پاسخ به درخواست مجری برنامه در رابطه با موضع الجزایر که در جمله رئیس جمهور این کشور خلاصه می شود و آن اینکه صلح به خاورمیانه باز نمی‌گردد در صورتی که مسئله فلسطین حل نشود، اظهار داشت: در خصوص مسئله خاورمیانه باید گفت آقای ترامپ اشتباه می کند. موضوع فلسطین موضوع اصلی و بسیار مهمی است و متاسفانه تنها ایران است در منطقه که از فلسطین حمایت می‌کند و کشورهای منطقه همگی عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را پذیرفته اند و این تاسف بار است. اما نکته جالب اینکه دولت آمریکا نتوانسته سیاست خاورمیانه‌ای ایران را تغییر دهد. در سیاست خارجی ایران یک همبستگی مناسب و قابل فهمی وجود دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: در قبال موضوع فلسطین و سوریه ایران از ابتدا از آنها دفاع کرده، عراق امروز یک متحد راهبردی در منطقه برای ایران محسوب می‌شود و ایران متحدین خودش را در منطقه پیدا کرده است.

ایوبی ادامه داد: در واقع در ایران دو دیدگاه وجود دارد: یکی که به غرب می اندیشد، اصلاح طلبان و میانه‌روها و دیگری که به شرق و همسایگان می اندیشد. امروز، فکر می کنم توافقی وجود دارد. ایران سعی می کند روابطش را با همسایگانش عادی کند و حتی فکر می‌کنم تا چند ماه آینده رابطه با عربستان سعودی نیز تغییر خواهد کرد. با همسایگان، با قدرت‌های برتر منطقه. تصور می کنم که سیستم دنیا تغییر کرده و خاورمیانه به هیچ وجه مطابق تصورات و انتظارات آمریکا پیش نخواهد رفت.

عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سرانجامی نخواهد داشت

در سومین بخش از برنامه در پاسخ به مجری در خصوص عادی سازی روابط کشورهای بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی و اینکه هرگز با این رژیم مقابله نکردند، ایوبی بیان کرد به عنوان یک جامعه شناس می گویم چیزی که در دنیای عرب، در ایران و در منطقه بسیار حائز اهمیت است، این است که هرگز نگوییم القدس، بگوییم القدس الشریف، یعنی قدس همیشه شریف است برای جامعه مسلمان، اعراب، ایرانی‌ها. بنابراین عادی سازی روابط با این رژیم طرحی است که سرانجامی نخواهد داشت و تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

وی افزود: امارات که عادی سازی با رژیم را در پیش گرفته و با این رژیم به مقابله برنخواسته، چه چیزی به‌دست آورده است؟ حتی سایر کشورها. امروز قدرت بین همگان تقسیم شده است: در منطقه، بین مردم، با این وسایل و شبکه‌های اجتماعی که وجود دارد. امروزه رهبران نمی توانند هر کاری را می خواهند انجام دهند، دوره اش به سر آمده است. امروزه مانند 20 سال پیش یا 10 سال پیش نیست. حتی در عربستان سعودی. من کاملا با دیگر مهمان برنامه موافق هستم.

حتی عربستان سعودی هم نمی تواند با رژیم صهیونیستی روابط عادی داشته باشد و مجبور است به همکاری با کشورهای منطقه تن دهد. پیام ایران و سیاست خارجی اش در قبال همسایگانش این است که باید بتوانیم مشکلاتمان را خودمان حل کنیم، آمریکا از راه دور و حتی اروپایی‌ها نمی توانند مشکلات ما در منطقه را چاره اندیشی کنند. این یک دستاورد و بسیار حائز اهمیت است. عادی سازی تنها یک تبلیغ است برای نجات نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شاید کمکی به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات باشد.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: بعد از انتخابات همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد. برای صهیونیست‌ها امکان ندارد که بتوانند روابط عادی با کشورهای همسایه داشته باشند، چرا که در منطقه فقط رهبران سیاسی، تصمیم‌گیر نیستند، مردم، متفکران، مبارزان، مقاومت کنندگان حضور دارند. بنابراین این یک شعار تبلیغاتی است که دوامی نخواهد داشت. این فشار، این سیاست خارجی ناهمگون غربی‌ها و آمریکایی‌ها در قبال کشورهای مختلف، حتی در قبال عربستان سعودی، باید رهبران سعودی را به تفکر در قبال عادی سازی روابطشان با ایران بیاندازد. همان‌طور که می دانید وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که کاملا آماده عادی سازی روابط با همسایگانمان هستیم.

ایوبی در پاسخ به سوال مجری که چرا آمریکا نتوانسته نیروهای خود را از سوریه فرا بخواند، اظهار داشت: این دقیقا قبلا در عراق و در افغانستان اتفاق افتاده است. چیزی که دولت آمریکا در ابتدا، دو یا سه سال پیش عنوان کرده بود این بود که نیروهای خود را از منطقه فرا خواهد خواند؛ زیرا هزینه تحمیلی گران تمام می شد و این منطق ترامپ و دولت او بود. "جایی که چیزی به‌دست نمی آوریم نباید بمانیم و هزینه کنیم". خوشبختانه منطقه در حال فهم این موضوع است.

سیاست خارجی کاخ سفید ناهمگن است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: این مساله سیاست خارجی ناهمگن در بطن کاخ سفید را نیز نشان می دهد و به همین دلیل در ایران امروز، تصور می شود حتی اگر ترامپ در انتخابات مجدد رای بیاورد، شاید سیاست خارجی وی در قبال ایران، همان سیاست قبلی نباشد. زیرا وی مردی غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توانیم رفتار وی را پیش‌بینی کنیم. چیزی که در قبال سوریه و منطقه وجود دارد، دقیقا همان چیزی است که بیان کردید.

در ادامه این برنامه مجری پرسید: بعد از این دوران ملتهب انتخاباتی، وقتی رئیس‌جمهور جدید قدرت را از 20 ژانویه 2021 در دست بگیرد و اگر بایدن به کاخ ریاست جمهوری وارد شود و تغییراتی شکل بگیرد، مساله سوریه تحولات سریع‌تری خواهد داشت و صلح به منطقه باز خواهد گشت؟

ایوبی گفت: مساله سوریه، مسئله‌ای بین المللی است که مطمئنا به منطقه به لبنان و به ایران نیز مربوط می شود و همان‌طور که شما گفتید، محور مقاومت است. بنابراین اگر بایدن به قدرت برسد، همگی انتظار دارند که روابط میان ایران و آمریکا و تنش‌های بین این دو کشور کمتر شود. اگر این اتفاق بیافتد، تصور می‌کنم موضوع سوریه و سیاست خارجی آمریکا در قبال این کشور نیز می‌تواند تغییر بکند. سیاست خارجی ایران یکپارچه است و از محور مقاومت دفاع می کند و در آن تغییری رخ نمی دهد. اما اگر بایدن پیروز شود، تغییراتی درخصوص سیاست خارجی آمریکا با ایران، در منطقه و با سوریه به‌وجود خواهد آمد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها