کد خبر: 440209
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۶:۱۲:۲۹
| |

ابوالفتح، تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا:

روند کنونی در فضای انتخابات آمریکا، مطلوب دونالد ترامپ نیست

حدود دو هفته به آغاز رسمی انتخابات سوم نوامبر در ایالات متحده آمریکا باقی مانده و جوبایدن و دونالد ترامپ در حال نهایی کردن تمهیدات کمپینی خود برای پیروزی در این عرصه هستند.

روند کنونی در فضای انتخابات آمریکا، مطلوب دونالد ترامپ نیست
کد خبر: 440209
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۶:۱۲:۲۹

اعتمادآنلاین| حدود دو هفته به آغاز رسمی انتخابات سوم نوامبر در ایالات متحده آمریکا باقی‌مانده و جوبایدن و دونالد ترامپ در حال نهایی کردن تمهیدات کمپینی خود برای پیروزی در این عرصه هستند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل و تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا ضمن اشاره به وضعیت کنونی انتخاباتی در ایالات متحده، عنوان داشت: اگر ما قضاوت خود را درخصوص وضعیت انتخابات آمریکا بر مبنای نظرسنجی‌های کنونی قرار داده یا پول جمع‌آوری شده توسط کمپین‌ها به عنوان یک شاخص مهم در نظر بگیریم، وضعیت حزب جمهوری‌خواه و دونالد ترامپ به نوعی، مطلوب نیست.

در نظرسنجی‌های فعلی به شکل میانگین، جوبایدن با 9 درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته و این مسئله در انتخابات ادوار گذشته ایالات متحده در حدود دو هفته مانده به انتخابات، بی‌سابقه بوده است.

به لحاظ منابع مالی نیز، رقمی که توسط کمپین دموکرات‌ها و جوبایدن جمع‌آوری شده، رقم چشم‌گیری بوده و به مراتب از رقم جمع‌آوری شده توسط جمهوری‌خواهان بیشتر است. اما با این حال، هیچ کدام از اتفاقات به معنای شکست حتمی ترامپ در انتخابات نیست.

هر دو نامزد، هنوز شانس بالایی دارند. مضاف بر اینکه، ترامپ به عنوان رئیس جمهور مستقر از امکانات بیشتری برخوردار بوده و در عین حال، مسئول یک سری از نابسامانی‌ها و مشکلات عدیده در داخل آمریکا نیز قلمداد می‌شود. با این همه، سنت آمریکایی‌ها بر این بوده که اغلب روئسای جمهوری این کشور به شکل دو دوره‌ای در کاخ سفید حضور پیدا کرده‌اند و من نمی‌توانم پیش‌بینی نسبت به انتخابات داشته باشم.

با همه این اشارت و تفاسیر، می‌توان گفت که روند کنونی در صحنه انتخابات آمریکا، چندان مطلوب دونالد ترامپ نیست. هر چه زمان به روز انتخابات نزدیک شود، احتمال پیروزی جوبایدن شدت می‌گیرد.

مناظرات، نقش جدی در جهت‌گیری آرا عمومی در آمریکا ایفا نمی‌کند

در سوی دیگر با اینکه مناظرات به عنوان بخش مهمی از فرآیند انتخابات آمریکا در این عرصه نقش مهمی را ایفا می‌کنند، اما به تعبیری، نمی‌توان آن را سرنوشت‌ساز دانست.

بخصوص که امسال، بالغ بر 25 میلیون نفر از آمریکایی‌ها، رای خود را به صندوق انداخته‎‌اند که بخش عمده این آرا یا پیش از مناظره اول بوده و یا در روزهای اخیر ثبت شده و نشانگر این است که مناظرات، نمی‌توانند نقش عمده‌ای را در جهت‌گیری آرای مردم ایالات متحده ایفا کنند.

این امکان وجود دارد که تا زمان برگزاری مناظره سوم و به فرض برگزاری آن، رقم آرای ریخته شده به صندوق‌ها به 30 تا 45 میلیون رای نیز برسد و بر همین مبنا، احتمالا از میران اثرگزاری مناظرات در آرای عمومی کاسته خواهد شد.

نگرانی جدی جمهوری‌خواهان به راه افتادن موج آبی توسط حامیان بایدن است

درخصوص آرای مردد، ارزیابی دقیقی وجود نداشته و تنها، برآورد اولیه‌ای در رابطه با آن صورت می‌گیرد. البته به نظر می‌رسد که بر اساس همین برآورد، تعداد آرای مردد در این دوره، کمتر از ادوار پیشین انتخابات باشند. آرای مردد، خیلی صاحب تحلیل و منطق شخصی نبوده و بر اساس تصمیم و نظر اطرافیان یا بر مبنای جو کمپینی موجود تصمیم‌گیری می‌کنند.

بر همین مبنا هم نگرانی جدی جمهوری‌خواهان به راه افتادن موج آبی توسط دموکرات‌ها بوده و حامیان ترامپ از ایجاد جو در روزهای آخر انتخابات ایالات متحده در روزهای آخر توسط رقیب خود ترس جدی دارند.

بزرگ‌ترین رقیب ترامپ، بحران کرونا است

بزرگ‌ترین تهدید در شرایط کنونی برای دونالد ترامپ، تهدید بحران کرونا در ایالات متحده بوده و به گفته برخی، رقیب اصلی او نه بایدن که همه بحران اپیدمیک خواهد بود. با این حال، وقتی ترامپ به شکل قهرمانانه پس از درمان کرونا به صحنه بازگشته و خود را یک سوپرمن معرفی کرد، دست کم در میان هوادارانش، یک فرصت تلقی می‌شود.

از دید هواداران ترامپ، او به منزله فردی است که در صف اول حضور داشته و به خدمت‌رسانی به مردم می‌پردازد. از این نگاه، ترامپ فردی است که به جای نشستن در اتاق زیبای کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور در میان مردم حضور یافته و خطر را به جان خریده است.

البته این محبوبیت، بیشتر در میان طرفداران ترامپ بوده و از منظر دیگر، رفتار او یک رفتار بی‌توجه به علم، توام با مخفی‌کاری و همراه با سومدیریت بوده و محل نقدهای جدی نیز بوده است.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها