کرمان‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی:

تحریم‌ها آثار زیانبار جدی را بر تهیه اقلام دارویی در کشور به دنبال داشته

اوج‌گیری کمیابی داروی انسولین برای بیماران دیابتی در روزهای اخیر، نگرانی‌های زیادی را در جامعه به دنبال داشته و بسیاری از مردم از تامین این داروی حیاتی برای بیماران خود دچار چالش‌های جدی شده‌اند.

تحریم‌ها آثار زیانبار جدی را بر تهیه اقلام دارویی در کشور به دنبال داشته
کد خبر: 440216
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۷:۳۲:۳۴

اعتمادآنلاین| اوج‌گیری کمیابی داروی انسولین برای بیماران دیابتی در روزهای اخیر، نگرانی‌های زیادی را در جامعه به دنبال داشته و بسیاری از مردم از تامین این داروی حیاتی برای بیماران خود دچار چالش‌های جدی شده‌اند.

حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط‌عمومی و سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این مسئله اظهار داشت: این روزها شاهد التهاباتی در بازار دارو و کمبود برخی از داروهای حیاتی هستیم که باعث نگرانی برخی از هموطنان برای تهیه آن شده است. در واقع، کمبود دارو در شرایط فعلی به چند دلیل عمده رخ می‌دهد. نخست اینکه، احتمال دارد؛ کمیابی برخی از داروها به دلیل عدم ثبت سفارش دارو در زمان لازم توسط شرکت‌های واردکننده و متقاضی رخ داده باشد.

چراکه به عنوان نمونه، اگر شما کالایی را در سال گذشته، ثبت سفارش نکرده باشید، امکان دریافت آن در سال جدید با مشکلات و سختی‌های جدی همراه خواهد بود. همچنین، امکان قاچاق برخی از داروها نیز وجود دارد که همین مسئله، گاها سبب ایجاد بازار سیاه در بازار دارویی شده و مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

در این بین، ظاهرا عده‌ای در شرایط کنونی کشور به دنبال ایجاد التهاب و تشویش در بازار دارویی هستند که چندان هم بی‌سابقه نیست. وضعیتی که تشابه جدی با وضعی بازار ارز دارد.

در این بازار هم، ارز یک قیمت مشخصی داشته و عده‌ای بعد از بیدار شدن از خواب برای تغییر قیمت آن اقدام می‌کنند. مسئله‌ای که به زعم من، مصداق تشویش اذهان عمومی بوده و برخی از این بی‌عرضگی و بی‌برنامگی سیاستگذاران سواستفاده کرده و در میان افکار عمومی تشویش ایجاد می‌کنند.

یکی از حوزه‌هایی که ظرفیت بالایی برای ایجاد تشویش در میان افکار عمومی را داشته، حوزه داروهای حیاتی بیماران است. مثلا هیچ وقت پیش نخواهد آمد که شما از کمبود دارویی نظیر استامینوفن خبری بشنوید. اما از آن جا که اگر فرد بیمار با عدم استفاده به موقع از انسولین آسیب خواهد دید، این مسئله باعث نقشه‌ریزی برخی از سودجویان می‌شود.

امکان دارد که امروز بگویند، انسولین کمیاب شده، فردا عنوان کنند که متوترکسات نایاب است و بعدها از نبود داروی بیماران سرطانی و ریوی و امثال آن در جامعه حرف بزنند. به هر حال، خیلی از بیماران هستند که داروهای آن‌ها خاص بوده و صرفا تولید داخل نیست.

من به عنوان فردی که نه در ستاد که در صف خدمت می‌کنم به صراحت می‌گویم که دو نوع دروغ درباره بحث تحریم‌های ایران وجود دارد. دروغ نخست اینکه، آمریکایی‌ها یا حتی غربی‌ها به کذب عنوان می‌کنند که تحریم‌های تهران، مبادلات دارویی را در بر نمی‌گیرد و این در حالی است که در عملا، وقتی برای تامین دارو اقدام می‌کنیم به سبب مشکلات جدی در تبادل ارز، این مسئله با گره‌های جدی مواجه می‌شود.

شرکت‌های بزرگ دارویی دنیا نیز به دلیل تحریم‌ها در فروش دارو به ایران، احتیاط می‌کنند

ضمن اینکه، شرکت‌های بزرگ دارویی دنیا نیز به جهت همین تحریم‌ها در فروش دارو به ایران، تحفظ کرده و جدا احتیاط می‌کنند. بر همین اساس، مجبوریم که گاها از شرکت‌های درجه سه یا چهار دارو تهیه کنیم و این پروسه نیز، مشکلات جدی خاص خود را به دنبال دارد.

ادعای عدم تاثیر تحریم‌ها از سوی برخی در داخل، یک دروغ بزرگ است

دروغ بعدی درخصوص تحریم‌های کنونی نیز به منشا داخلی برمی‌گردد. متاسفانه، همچنان از سوی برخی شاهد بیان این ادعا هستیم که تحریم‌ها، هیچ اثری بر کشور نداشته و این، یک دروغ بزرگ است. به نظرم لازم است تا از بیان چنین دروغی امتناع شود، کما اینکه بسیاری از بزرگان نظام نیز، چنین ادعایی را مطرح نمی‌کنند.

تحریم‌ها آثار زیانبار جدی را بر تهیه اقلام دارویی در کشور به دنبال داشته

به هر حال، تحریم‌های فعلی آثار زیانبار جدی را بر تهیه اقلام دارویی در کشور به دنبال داشته و مشکلات واردات دارو، تنها مختص به تهیه داروی انسولین بیماران دیابتی هم نیست. بلکه داروی بسیاری از بیماران، نظیر بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به ام‌اس، بیماران خودایمنی و برخی دیگر از بیماران، جز دسته‌ای هستند که بخشی از داروی آن‌ها خارجی بوده و واردات آن به دلیل تحریم‌ها با کندی صورت می‌گیرد. مضاف بر اینکه، شاهد چندبرابر شدن هزینه تامین این داروها نیز به دلیل تحریم‌ها هستیم.

انسولین دارویی نیست که تنها یک یا دو شرکت، آن را تولید کنند. بلکه اقتصاد ده‌ها شرکت در دنیا از فروش این قبیل داروها به چرخه درآمده ولی، همانگونه که گفته شد، ما به دلیل تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای در این باره مواجه هستیم.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها