چرا پیروزی بایدن شرایط را برای قالیباف سخت‌تر خواهد کرد؟

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: اگر جو بایدن پیروز شود، شرایط برای آقای قالیباف به مراتب سخت‌تر از شرایط برای رئیسی خواهد بود.

چرا پیروزی بایدن شرایط را برای قالیباف سخت‌تر خواهد کرد؟
کد خبر: 440240
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۰۷:۵۱:۲۳

اعتمادآنلاین| چیزی تا مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا نمانده و همان‌قدر که اصلاح‌طلبان در ایران چشم به راه بایدن هستند، برخی اصولگریان نیز به ماندگار شدن ترامپ در کاخ سفید دل بسته‌اند. به نظر می‌رسد دلیل این تمایلات تاثیر نتیجه انتخابات پیش‌رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران است. برخی از کارشناسان و تحلیل‌گران معتقدند که پیروز دموکرات‌ها از این جهت که باب مذاکره را دوباره باز می‌کند شانس اصلاح طلبان و اعتدالیون را افزایش می‌دهد و ترامپ به خاطر تندروی‌هایش ضرورت وجود یک رئیس جمهور مقتدر و ضد مذاکره را بیشتر خواهد کرد. یکی از این افراد اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی است که تصور می‌کند با روی کار آمدن جو بایدن افرادی مثل سعید جلیلی و سایر اصولگرایان به حاشیه رانده می‌شوند.

*این طور که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در ایران منتظر پیروزی بایدن و اصولگرایان خواهان تداوم ریاست جمهوری ترامپ هستند. علت چیست و این انتخابات چه تاثیر در مسائل ایران دارد؟


انتخابات آمریکا حتما بر شرایط اقتصادی و سیاسی ایران تاثیرگذار است چراکه شعار‌ها و برنامه‌هایی که دو نامزد انتخاباتی آمریکا تا کنون ارائه داده‌اند در تضاد با هم است. این تضاد بین آن‌ها نیز در جهت تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی ایران است. یعنی به محض اینکه جو بایدن رای بیاورد، آن‌ها به برجام برمی‌گردند و این برگشت به برجام حتما تاثیرات روانی در بر خواهد داشت که حداقل باعث توقف قیمت‌ها می‌شود. از طرف دیگر جو روانی به بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران از کشور‌هایی به آنان نفت فروخته بودیم کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که با برگشت آمریکایی‌ها به برجام و نشستن پشت میز مذاکره پشتوانه ارزی کشور بیشتر شده و باعث این می‌شود که ارزش ریال ما هر روز کاسته نشود و تورم داخلی نیز کنترل شود؛ بنابراین برنده شدن دموکراتی‌ها در انتخابات به بهبود وضعیت ایران در حوزه اقتصاد کمک خواهد کرد.

*در عرصه سیاست داخلی چه تاثیری خواهد داشت؟


در حوزه سیاست هم حتما تاثیراتی خواهد داشت.

*مشخصا در انتخابات 1400 چه تاثیر دارد؟ آیا موجب تقویت کاندیدا‌های متمایل به مذاکره خواهد شد؟


برای تحلیل در این باره باید قدری دست به عصا بود، زیرا در ایران شرایط متفاوت است. به این صورت که در ایران رئیس جمهور مجری است و تعیین‌کننده سیاست‌های کلی نیست. طبق قانون اساسی در ایران رهبری سیاست‌های کلی نظام را تدوین و ابلاغ می‌کنند. با در نظر داشتن این نکته است که باید گفت آیا انتخابات ریاست جمهوری در ایران از انتخابات آمریکا تاثیر می‌پذیرد یا خیر؟ آنچه که مشخص است، اما این است که اگر دموکرات‌ها برنده انتخابات 2020 باشند، در ایران نیز امید به مردم برمی‌گردد و احتمالا یک رئیس جمهور اصلاح طلب یا اعتدال‌گرا انتخاب خواهد شد. دلیلش نیز این است که مردم ثمرات برجام را زندگی روزمره خود خواهند دید. اگر دموکرات‌ها به کاخ سفید بروند با توجه به وعده برگشت به برجام و اینکه با ایران رودریی جدی و تهدیدات نظامی ندارند، وضعیت اقتصادی مردم بهبود خواهد یافت. بعد از آن امید به زندگی افزوده می‌شود و از طرف دیگر مردم راغب می‌شوند به رئیس جمهوری رای بدهند که بتواند بیتشر تنش زدایی کند لذا اولا مشارکت تا حدودی افزایش پیدا می‌کند و ثانیا اینکه به تبع افزایش مشارکت یک رئیس جمهور اصلاح طلب یا میانه رو انتخاب خواهد شد.


برخی شخصیت‌های سیاسی در سطح مجلس و حتی دولت می‌گویند که نتیجه انتخابات آمریکا هیچ فرقی برای ما ندارد، اما به نظر من انکار واقعیت است. به هرحال دو نامزد با دو رویکرد متفاوت می‌خواهند در آمریکا قدرت بگیرند و اتفاقا ما نیز به خاطر همین دو رویکرد با آمریکایی‌ها چالش داریم؛ بنابراین یکی از انتخاب‌ها فرصتی برای منافع ملی کشور ما است و حتما در وضعیت ما اثرگذار خواهد بود.

*فرمودید شانس کاندیدایی که قادر به تنش‌زدایی بیشتر باشد در ایران افزایش می‌یابد. با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که اکنون درباره انتخابات 1400 مطرح می‌شود فکر می‌کنید چه کسی شانس بیشتری برای ریاست جمهوری خواهد داشت؟ مثلا آقای لاریجانی یا ظریف از جمله کاندیدا‌هایی هستند که با پیروزی بایدن، بیشتر شانس دارند؟


همه شخصیت‌ها محترم هستند و هر کدام ویژگی‌ها متفاوتی دارند، اما به صورت کلی می‌توان گفت که همه گزینه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در جرگه افرادی قرار می‌گیرند که احتمال رای آوری آنان افزایش پیدا می‌کند. اما باید این را پذیرفت که در بین همین‌ها هم ویژگی‌های شخصی وجود دارد که می‌تواند آنان را به عنوان رقیب از هم متمایز کند. ما نیز با مختصات امروز و با در نظر گرفتن سه عنصر مهم - حکومت، مردم و جریانات سیاسی - که در انتخابات نقش دارند، در همین اندازه می‌توان اظهارنظر و پیش‌بینی کرد.

*این یعنی شانس فردی مثل سعید جلیلی یا همفکران او با پیروزی بایدن کم می‌شود؟


همان‌قدر که با پیروز بایدن شانس آنان کم می‌شود با پیروزی ترامپ شانس بیشتری پیدا می‌کنند. این واقعیت را نیز باید گفت.

*موقعیت آقای قالیباف یا رئیسی که به اندازه جلیلی ضد مذاکره به حساب نمی‌آیند، چقدر تغییر می‌کند؟


به عنوان مقدمه برای پاسخ به این سوال باید بگویم که با روی کار آمدن دموکرات‌ها تحولاتی در جهان رخ می‌دهد. در دنیای امروز طیفی از طرفداران ترامپ مثل عربستان، اسرائیل، امارات، بحرین و ... در جهت کمک به وی کار کرده و تلاش می‌کنند. از طرف دیگر کشور‌های اروپایی و حتی شرقی مثل چین، تمایل دارند که دموکرات‌ها رای بیاورند وآنان هم حمایت خود را کتمان نمی‌کنند. نمونه‌اش عدم همکاری آنان با ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران. همه این در واقع کمک به دموکرات‌ها است؛ بنابراین وقتی که انتخابات آمریکا در این سطح اثرگذار است و پیروزی بایدن تغییرات ژرفی در دنیا ایجاد می‌کند، باید گفت که این موضوع حتما در موقعیت نامزد‌های اصولگرا و اصلاح طلب و به ویژه در بین نامزد‌های اصولگرا اثرگذار خواهد بود.


به این دلیل که اعتماد مردم افزایش یافته و منجر به مذاکره می‌شود لذا به نظر می‌رسد که اصولگرایان و به خصوص کسانی که با برجام زاویه دارند به حاشیه رانده می‌شوند و احتمال رای‌آوری خود را از دست می‌دهند.

*یعنی با پیروزی بایدن شانس موفقیت قالیباف بیشتر کاهش می‌یابد یا رئیسی؟


البته من در موقعیتی نیستیم که بدانم این افراد اصلا کاندیدا می‌شوند یا خیر. اول باید این نکته معلوم شود و بعد با در نظر گرفتن شرایطی مثل اینکه آقای قالیباف چندین بار کاندیدا شده و و رای نیاورده است، نظر دارد.


در مجموع فکر می‌کنم که اگر جو بایدن پیروز شود، شرایط برای آقای قالیباف به مراتب سخت‌تر از شرایط برای رئیسی خواهد بود.

*چرا فکر می‌کنید که کار رئیسی در این صورت راحت‌تر خواهد بود.


به همه نکات که نمی‌توان اشاره کرد، اما آنچه که مسلم است درجه تندروی این دو شخصیت با هم متفاوت و ملموس است. البته این نکته را باید در نظر داشت که احتمال کاندیداتوری هر دو این افراد به صورت همزمان در انتخابات 1400 اندک است.

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها