کد خبر: 440359
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی این روزهای کشتی:

چرخه انتخابی کشتی ایران لغو شد

کشتی دوباره درگیر حاشیه شده و آن حاشیه چیزی نیست جز رقابت‌های انتخابی. رقابت‌هایی که موافقان و مخالفان زیادی در کشتی ایران دارد و همیشه هم باعث ایجاد مشکل برای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران می‌شود.

چرخه انتخابی کشتی ایران لغو شد
کد خبر: 440359
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کشتی دوباره درگیر حاشیه شده و آن حاشیه چیزی نیست جز رقابت‌های انتخابی. رقابت‌هایی که موافقان و مخالفان زیادی در کشتی ایران دارد و همیشه هم باعث ایجاد مشکل برای تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران می‌شود. البته تکلیف کشتی فرنگی تا حدودی مشخص است. محمد بنا اعتقادی به انتخابی ندارد. اما کشتی آزاد بحثی متفاوت دارد. هرچند در سال‌های اخیر مسابقات انتخابی در کشتی آزاد برگزار شده، اما علاقه‌مندان و قهرمانان کشتی آزاد قرار نیست امسال تماشاگر این رقابت‌ها باشند.

اردوی کشتی آزاد و فرنگی

رونمایی از چرخه انتخابی تیم ملی کشتی

درست 6 ماه پیش بود که علیرضا دبیر و دوستانش در فدراسیون کشتی از چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی رونمایی کردند. آنها اعلام کردند این چرخه بر اساس سه محور و طبق نحوه عملکرد و نتایج کشتی‌گیران تدوین شده و کشتی‌گیران مختلف بنا بر عملکردشان و با امتیازهای ورودی مختلف در این سه قسمت یا پلن قرار می‌گیرند و وارد چرخه انتخابی می‌شوند.

در پلن A مدال‌داران رقابت‌های قهرمانی جهان 2019 قزاقستان قرار می‌گیرند.

در پلن B نفراتی که از کسب مدال در رقابت‌های جهانی باز ماندند اما با قرار گرفتن در رده پنجم جهان موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو شدند.

اما در پلن C کشتی‌گیرانی حضور دارند که نه مدال جهانی و نه سهمیه المپیک گرفته‌اند.

البته این برنامه‌ در حد حرف باقی ماند و حالا قرار است تیم ملی کشتی ایران، بدون مسابقات انتخابی، انتخاب و به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شود. علیرضا دبیر که روزی با افتخار از برنامه‎‌اش برای رقابت‌های انتخابی کشتی حرف می‌زد چند روز قبل اعلام کرد به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین کمبود زمان، رقابت‌های انتخابی کشتی آزاد تنها در سه وزن خاص برگزار خواهد شد. صحبت‌هایی که خانواده کشتی را شوک‌زده کرد.

علیرضا دبیر - غلامرضا محمدی

کاوه، انتخابی تیم ملی باشد برای المپیک

رقابت‎های قهرمانی کشتی جهان به زودی آغاز می‌شود و تیم ملی کشتی ایران هم قرار است در این مسابقات حضور پیدا کند. هرچند فدراسیون کشتی اصرار داشت تیم ملی از دل رقابت‌های انتخابی بیرون خواهد آمد، اما باید قبول کنیم که رقابت‎های انتخابی جایی در کشتی امروز ایران ندارد. محسن کاوه مدیر تیم ملی کشتی آزاد ایران هم این خبر را تایید کرده است.

او در پاسخ این سوال که آیا در تمامی اوزان تیم ملی کشتی آزاد رقابت انتخابی برای حضور در مسابقات جهانی صربستان برگزار می‌شود یا فقط این رقابت‎ها به سه وزن اعلام‌شده محدود می‌شود گفته است: «حقیقت امر این است که نظر کادر فنی تیم ملی و مخصوصاً رئیس فدراسیون کشتی این بود که شاهد برگزاری رقابت‌های انتخابی پویا برای تیم ملی کشتی آزاد باشیم، اما شیوع کرونا و نبود زمان کافی باعث شد نتوانیم این بحث را عملیاتی کنیم.»

او به برگزاری این رقابت‌ها در زمان تشکیل تیم ملی برای المپیک توکیو اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به شرایط موجود مجبور شدیم رقابت‌های انتخابی را برگزار نکنیم. همه ما دوست داشتیم شاهد برگزاری رقابت‌های انتخابی با حضور همه مدعیان باشیم، اما شرایط فعلی این اجازه را به ما نداد. قطعاً برای رویدادهای بعدی و مخصوصاً المپیک شرایطی ایجاد خواهد شد که همه مدعیان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی شانس داشته باشند!»

کشتی آزاد ایران

حمله منتقدان به فدراسیون کشتی

علیرضا دبیر بعد از پیروزی در انتخابات فدراسیون کشتی وعده‌های زیادی داد و توقعات جامعه کشتی را بالا برد. اهالی کشتی گمان می‌کردند دبیر می‌تواند کِشتی توفان‌زده کُشتی ایران را به منزل مقصود برساند. اما بعد از گذشت چند ماه تمام آن وعده‌ها یکی‌یکی رنگ باخت. دبیر حالا منتقدان زیادی دارد. اکبر فلاح یکی از همان منتقدان است. او درباره صحبت‌‎های علیرضا دبیر مبنی بر کمبود وقت برای برگزاری رقابت‌های انتخابی گفته است: «آقای دبیر وقتی آمد خیلی از عدالت و این مسائل گفت؛ اینکه کسی بدون انتخابی به تیم ملی نمی‌رسد یا اگر کسی کشتی‌ نگیرد رد خواهد شد. ایشان خیلی حرف‌های قشنگی زد وقتی وارد کار شد، ولی در این یک سالی که سکاندار شده ما آن حرف‌های قشنگ را در رفتار ایشان نمی‌بینیم. این عین بی‌عدالتی است که گفته می‌شود وقت نیست یا کرونا هست. آقا اگر وقت نیست، چرا برای روسیه وقت هست؟ در کشور روسیه خودم دنبال کردم و دیدم هر چهار نفر برتر هر وزن در اردو هستند.»

کشتی فرنگی کاران

چنان‌که مشخص است، تیم ملی کشتی ایران بر اساس سلیقه مربیان تیم ملی انتخاب می‌شود و جایی برای خودنمایی جوانان کشتی ایران نیست. اتفاقی که اصلاً به سود کشتی نیست. ضمن اینکه مدیران کشتی ایران و همچنین مربیان تیم ملی باید به این سوال پاسخ دهند که اگر ویروس کرونا تا المپیک توکیو ریشه‌کن نشد چه برنامه‌ای خواهند داشت؟ آیا آنجا هم قرار است رقابت‌های انتخابی تیم ملی را به دلیل کرونا لغو کنند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها