تاکید رئیس‌جمهور منتخب بولیوی بر احیای روابط با ونزوئلا، کوبا و ایران

رئیس‌جمهور منتخب بولیوی ضمن انتقاد از اقدامات سازمان کشورهای آمریکایی در قبال این کشور، از دنبال کردن سیاست خارجی احیای روابط با کشورهای ونزوئلا، کوبا و ایران خبر داد.

تاکید رئیس‌جمهور منتخب بولیوی بر احیای روابط با ونزوئلا، کوبا و ایران
کد خبر: 440410
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۵:۵۰:۴۷

اعتمادآنلاین| «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور منتخب بولیوی گفت سیاست خارجی احیای روابط با ونزوئلا، کوبا و ایران را دنبال خواهد کرد.

وی گفت می‌خواهد همه روابط کشورش را دوباره برقرار کند زیرا دولت سابق بسیار ایدئولوژیک عمل کرده و مردم بولیوی را از دسترسی به داروهای کوبا و روسیه و پیشرفت‌ها در چین محروم و آن‌ها را به شکلی غیرضروری و مضر متاثر کرده است.

وزیر اقتصاد سابق بولیوی که به مدت 14 سال در دولت «اوو مورالس» رئیس‌جمهور پیشین این کشور برای افزایش سطح سواد و ارائه خدمات بهداشتی رایگان به هزاران نفر با حمایت پزشکان کوبایی فعالیت کرد، در ادامه تاکید کرد دولتش درها را به روی همه کشورها بر مبنای احترام و حاکمیت متقابل خواهد گشود.

رهبر حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم» همچنین گفت: سازمان کشورهای آمریکایی باید اشتباهات خود را در بولیوی اصلاح کند. اما اگر این کار را نکند، ما در کنار کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی که به ما احترام می‌گذارند، کار خواهیم کرد.

بنابر این گزارش، این سازمان گزارش مربوط به انتخابات سال 2019 را که بهانه کودتا برای برکناری اوو مورالس، رئیس‌جمهور بومی بولیوی شد، تالیف کرد. گزارشی که بعداً نادرستی آن اثبات شد. این سازمان همچنین از دولت خودخوانده «جنینه آنز» که مرتکب قتل‌عام شد و بولیوی را در رکود اقتصادی فرو برد، حمایت می‌کرد.

اوو مورالس، رئیس‌جمهور پیشین بولیوی بعد از پیروزی لوئیس آرسه، از قصد خود برای بازگشت به کشورش خبر داد. مورالس روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین گفت از بازگشت به کشورش خوشحال خواهد شد.

به گزارش شبکه «آرتی»، او بدون اعلام زمان مشخصی برای بازگشت گفت: دیر یا زود به بولیوی بازخواهم گشت، در این بحثی نیست. خواست بزرگ من بازگشت به بولیوی و منطقه خود است.

بعد از نیمه‌شب یکشنبه به وقت محلی، مقام‌های بولیوی رسماً لوئیس آرسه، نامزد حزب جنبش به سوی سوسیالیسم (MAS) و از افراد نزدیک به مورالس را بعنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

طبق گفته مقام‌های بولیوی، آرسه موفق به کسب 52.2 درصد از آراء انتخاباتی شد و «کارلوس مسا» رئیس‌جمهور اسبق این کشور و رهبر حزب جامعه مدنی 31.5 درصد از آراء انتخاباتی را به دست آورد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در پیامی در توئیتر به زبان اسپانیولی پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات بولیوی را تبریک گفت.

وزیر امور خارجه ایران در این پیام توئیتری نوشت: «من به مردم قهرمان بولیوی تبریک صمیمانه خود را برای پیروزی قاطعشان بر طرح‌های بی‌ثبات کننده امپراتوری یانکی (آمریکا) ابراز می‌دارم. این پیروزی ارزشمند مردمی را به لوئیس آرسه رئیس جمهور منتخب و دیوید چکهوانکا معاون رئیس جمهور تبریک می‌گویم.»

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها