کد خبر: 440424
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۶:۵۲:۴۶
| |

جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور:

افزایش تعداد نمایندگان براساس شاخص‌های جمعیت و توسعه ضروری است

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورهای مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه دولت‌های مختلف توجهی به اجرای اصول قانون اساسی ازجمله اصل 64 نداشتند. با توجه به افزایش جمعیت کشور و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور افزایش تعداد نمایندگان به یک ضرورت تبدیل شده است.

افزایش تعداد نمایندگان براساس شاخص‌های جمعیت و توسعه ضروری است
کد خبر: 440424
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۶:۵۲:۴۶

اعتمادآنلاین| رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به اصل 64 قانون اساسی و افزایش جمعیت و توسعه اقتصادی و سیاسی کشور، گفت: افزایش تعداد نمایندگان یک امر ضروری و لازم برای رسیدگی به مشکلات مردم و قانونگذاری بر مبنای آنها است.

محمدصالح جوکار در واکنش به مخالفت دولت با موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس، گفت: مجلس و نمایندگان درخواست شخصی برای افزایش تعداد نمایندگان ندارند. براساس اصل 64 قانون اساسی از تاریخ همه پرسی 1368 پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود که طی دهه‌های اخیر این اصل روی زمین مانده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورهای مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه دولت‌های مختلف توجهی به اجرای اصول قانون اساسی از جمله اصل 64 نداشتند. با توجه به افزایش جمعیت کشور و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور افزایش تعداد نمایندگان به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی یادآور شد: برخی از حوزه‌های انتخابیه با بیش از 700 هزار نفر جمعیت، دو شهرستان و چند بخش، فقط یک نماینده در مجلس دارند. برخی از حوزه‌های انتخابیه نیز با جمعیت حدود 60 یا 70 هزار نفر یک نماینده دارند. این وضعیت نوعی بی‌عدالتی را رقم زده و ظلم به مردم و نماینده این حوزه‌های انتخابیه است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم اظهار کرد: دسترسی به نماینده در این شرایط کاهش پیدا کرده است. نمایندگان نیز فرصت رسیدگی به تمام بخش‌های حوزه‌ انتخابیه را پیدا نمی‌کنند.

جوکار با بیان اینکه نمایندگان مجلس امروز پل بین مردم و حاکمیت هستند، گفت: مردم مشکلاتشان و چالش‌های پیش روی خود را با نمایندگان در میان می‌گذارند. نمایندگان علاوه بر قانونگذاری، نقش نظارتی نیز دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به نقش نظارتی خود بپردازد. نماینده‌ای که نتواند مشکلات مردم را رصد و نظارت کند، چگونه می‌تواند قوانین بازدارنده تصویب کند؟

دولت‌ها به دلیل منافع خود، لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس را تدوین نمی‌کنند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ارتباط با مردم یکی از مباحث جدی و مورد توجه نمایندگان است. لذا هر چه جمعیت افزایش و حوزه‌های انتخابیه توسعه پیدا کنند، دسترسی مردم به نماینده کمتر خواهد شد. دولت‌ها به دلیل تضاد منافع لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس را تدوین نمی‌کنند لذا نمایندگان طرحی را تهیه کردند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت دلایل مخالفت خود با افزایش تعداد نمایندگان را باید شفاف اعلام کند. دولت با لحاظ منافع مردم باید با مجلس همراهی کند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها