کد خبر: 440465
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۰:۰۸:۰۵
| |

عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی:

افرادی که کشور را به سمت تحریم بردند باید پاسخگو باشند

وزیر پیشین راه و شهرسازی گفت: چطور تا سال 84 و 85، کشور طوری اداره شد که ما مشمول تحریم‌های سازمان ملل نبودیم و ظرف مدت کوتاهی این تحریم‌ها بر ایران اعمال شد چه کسانی از این سیاست‌ها می‌بردند که ایران تحریم شود؟ این سوالی است که به آن پاسخی داده نشد و همچنان مطرح است.

افرادی که کشور را به سمت تحریم بردند باید پاسخگو باشند
کد خبر: 440465
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۰:۰۸:۰۵

اعتمادآنلاین| عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی در برنامه‌ای به عنوان "ایران؛سیاست" که به همت حزب ندای ایرانیان در دفتر این حزب برگزار شد گفت‌: بحث محوری بنده، بحث سیاست و مسائل اقتصادی ایران است که بیش از همیشه نگران کننده است. مسئله اقتصاد ایران بیش از آنکه اقتصادی باشد اقتصاد سیاسی است سیاستگذاری اقتصادی در ایران در تله سیاستمدار افتاده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

او افزود‌: غلبه ایدئولوژی های چپ و راست باعث شده که منافع گروهی بر منافع ملی غلبه کند و مفاهیمی مانند هویت و ملت در حاشیه قرار بگیرد از این رو بنده بازگشت به ایران را به عنوان یک راهکار بنیادین مطرح می کنم که نقطه کانونی بحث ماست.

آخوندی با بیان اینکه بحث تورم در ایران نگران کننده است متاسفانه میانگین تورم 50ساله ایران، بالای 18درصد است این مسئله ای که در اکثر کشورهای دنیا به نوعی حل و فصل شده است و تورم در حدود 2تا3درصد است ریشه تورم به بدهی های دولت باز می گردد حجم بدهی های دولت در ایران به بیش از1100میلیارد تومان رسیده است که رقم بالایی است.

وزیر پیشین راه و شهرسازی بیان کرد:مشکلی که وجود دارد این است که نرخ سرمایه گذاری در ایران پایین آمده است و سرمایه ملی رو به کاهش بوده آن هم در کشوری که کاملا جوان است. این پدیده ها پدیده عجیبی نیست که در واقع ما آن را کشف کرده باشیم سوال اصلی این است که چرا به رغم اینکه این پدیده ها برای دولت،مجلس، اقتصاددانان و برای مقامات ارشد و جوانان حرفه ای و جامعه علمی ایران شناخته شده است چرا علی رغم این مسایل امکان تصمیم گیری وجود ندارد مسئله شناخته شده است مسئله ایران مسئله اقتصاد سیاسی است چراکه نهایتا هر سیاستی برآیند منافع گروه های ذی نفوذ در جامعه است و نمی توانیم مستقل از ذی نفع های وضع موجود بگوییم که این به صورت اتفاقی رخ داده است.


او با بیان اینکه چرا نمی توان تصمیم گرفت؟ عنوان کرد:به عقب بر می گردم از سال 84، 85 به بعد ظرف مدت کوتاهی شش قطعنامه علیه ایران صادر شد و ایران مستقیم ذیل فصل هفتم‌ منشور سازمان ملل متحد رفت آیا زمانی که این قطعنامه ها صادر می شد افرادی که کشور را اداره‌ می کردند متوجه ایجاد مخاطرات برای ملت ایران بودند یا نبودند?

آخوندی تصریح کرد: چطور تا سال 84 و 85، کشور طوری اداره شد که ما مشمول تحریم های سازمان ملل نبودیم و ظرف مدت کوتاهی این تحریم ها بر ایران اعمال شد چه کسانی از این سیاست ها می بردند که ایران تحریم شود؟ این سوالی است که به آن پاسخی داده نشد و همچنان مطرح است.

او گفت: کسانی که کشور را به سمت تحریم بردند در عرصه سیاست همچنان مدعی هستند.تا سال92 این تحریم ها تشدید می شد و از سال 92 وقتی می خواست تحریم ها برداشته شود عده ای فریاد می زنند که چرا تحریم ها باید برداشته شود. ریشه همه این وضعیت به این ماجرا و جریانی که توانسته کشور را به این سمت و سو هدایت کند بازمی گردد.

عباس آخوندی اضافه کرد: برجام طبق قطعنامه 2231 تصویب شد و در واقع تمام تحریم های قبلی برداشته شد که یک دستاورد بسیار بزرگی برای دولت یازدهم است چرا که کمتر کشوری است که ذیل فصل هفتم منشور برود و یا قطعنامه تمام قطعنامه های قبلی را ملغا کند این اقدام از جمله کارهایی بود که انجام شد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها