آمریکا فروش 1.8 میلیارد دلاری تسلیحات به تایوان را تایید کرد

وزارت خارجه آمریکا فروش بالقوه سه نوع سیستم تسلیحاتی به تایوان به ارزش مجموع 1.8 میلیارد دلار را تایید کرده است.

آمریکا فروش 1.8 میلیارد دلاری تسلیحات به تایوان را تایید کرد
کد خبر: 440475
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۰:۵۱:۲۳

اعتمادآنلاین| اخیرا گزارش شده بود که کاخ سفید به دنبال فروش پنج سلاح پیشرفته نظامی به تایوان به ارزش پنج میلیارد دلار است و این اقدام در حالی صورت گرفته که دولت واشنگتن فشار بر چین را افزایش داده و نگرانی‌ها درباره تمایل پکن نسبت به تایوان شدت گرفته است.

در میان سایر سیستم‌های تسلیحاتی که اطلاعیه رسمی آنها روز چهارشنبه از سوی وزارت خارجه آمریکا به کنگره ارسال شد، 11 پرتابه راکتی ساخت کمپانی لاکهید مارتین به ارزش 436.1 میلیون دلار نیز دیده می‌شود.

همچنین موشک‌های کروز SLAM-ER ساخت کمپانی بوئینگ به ارزش 1.008 میلیون دلار و شش حسگر MS-110 ساخت کمپانی هوافضای کالینز نیز به ارزش 367.2 میلیون دلار از دیگر تجهیزاتی هستند که به تایوان فروخته می‌شوند.

برد نهایی موشک‌های کروز، هوا به زمین، 270 کیلومتر است؛ مسافتی که از عرض تنگه تایوان که جدا کننده چین از جزیره تایوان است، فراتر می‌رود.

همچنین انتظار می‌رود که پهپادهای ساخت کمپانی جنرال اتومیک و موشک‌های هارپون ضد ناو ساخت کمپانی بوئینگ از دیگر تجهیزات نظامی باشند که به تایوان فروخته خواهند شد.

این اطلاعیه رسمی به کنگره 30 روز زمان می‌دهد تا با فروش این تسلیحات به تایوان مخالفت کند اما بعید به نظر می‌رسد که این اقدام از سوی دولت آمریکا با حمایت دو حزبی از فروش تسلیحات به تایوان روبرو شود.

وزارت خارجه آمریکا در اعلام این قرارداد تسلیحاتی آورده است، فروش این موشک‌ها به تایوان در جهت خدمت به منافع آمریکا در زمینه‌های اقتصادی و امنیت ملی به واسطه یاری به این جزیره برای مدرنیزه سازی نیروهای مسلح و حفظ توانمندی دفاعی آن است.

وزارت دفاع و خارجه تایوان از این اخبار استقبال کرده و گفتند که این تسلیحات به ارتقای ظرفیت‌های دفاعیشان کمک می‌کند.

وزارت دفاع تایوان گفت: این فروش سلاح نشان می‌دهد که آمریکا اهمیت زیادی به موضع استراتژیک منطقه هند-پاسیفیک و تنگه تایوان می‌دهد و به صورت فعال به ما در تقویت ظرفیت‌های دفاعی‌مان کمک می‌کند.

پکن که تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند وعده داده تا حتی شده با استفاده از زور، آن را به کنترل خود درآورد.

سفارت چین در آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده اما وزارت خارجه این کشور اخیرا گفته بود که فروش تسلیحات آمریکا به تایوان به شدت بر منافع امنیتی و حق حاکمیت چین لطمه می‌زند و به واشنگتن تاکید کرد تا این فروش را کنسل کند و هشدار داد که با توجه به شرایط واکنش مشروع و ضروری صورت می‌گیرد.

واشنگتن به شدت تمایل دارد تا تایوان ظرفیت‌های دفاعی خود را در مواجهه با اقدامات رو به رشد چین علیه این جزیره تقویت کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها