کد خبر: 440550
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۵:۰۸:۲۶
| |

ضمن موافقت مشروط با حضور ناظران در قره‌باغ؛

علی‌اف دیدار با پاشینیان در مسکو را بعید ندانست

رئیس جمهوری آذربایجان گفت، آتش‌بس بین کشورش با ارمنستان در منطقه قره باغ شکست خورده و ارمنستان باید قول دهد تا این قلمروی اشغالی را برگرداند تا مذاکرات صلح را بتوان آغاز کرد.

علی‌اف دیدار با پاشینیان در مسکو را بعید ندانست
کد خبر: 440550
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۵:۰۸:۲۶

اعتمادآنلاین| الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با شبکه خبری نیکئی ژاپن گفت: تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس شکست خورده چون دو دقیقه پس از آغاز آن، دو طرف آن را نقض و به شهرهای صلح طلب یکدیگر حمله کردند. آنها آتش‌بس را نقض کردند و آتش‌بس را نمی‌توان به صورت یکجانبه به دست آورد.

وی افزود: هرقدر که زمان بیشتری در صحنه نبرد می‌گذرد، قلمروهای بیشتر را آزاد می‌کنیم. جمهوری آذربایجان دست بالا را دارد. ارمنستان باید معقولانه‌تر رفتار کند.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد که ارمنستان باید تمایل خود را برای بازگرداندن قره باغ و نواحی اطرافش در ازای صلح اعلام کند. رهبری ارمنستان باید تعهدی قوی در عدم نقض آتش‌بس بدهد و درباره آزادی قلمروهای اشغال شده متعهد شود. آن وقت است که ما درباره زمان آتش‌بس می‌توانیم صحبت کنیم.

روز چهارشنبه، وزرای خارجه دو کشور به مسکو رفتند تا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کنند. وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز جمعه به آمریکا می‌روند تا با مایک پامپئو، همتای خود در این کشور دیدار کنند.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین درباره این دیدار در مسکو گفت: هدف اصلی ما در گفت‌وگوها یافتن راهی برای این است که بفهمیم آیا رهبر ارمنستان آماده آزادی قلمروهای ما است یا خیر و اگر اینچنین است، چه زمانی این اقدام صورت می‌گیرد؟

علی‌اف همچنین گفت: خط لوله کشورش امن است. خطوط لوله ما در قلمروی جمهوری آذربایجان کاملا حفاظت می‌شود و به ارمنستان هشدار داد، هرگونه حمله به زیرساخت‌های حساس این کشور به شدت مجازات می‌شود.

وی با اشاره به نقش ترکیه به عنوان متحد نزدیک جمهوری آذربایجان نیز گفت، آنکارا نقش بسیار مهمی در تنها در منطقه ما یعنی قفقاز بلکه در منطقه‌ای گسترده‌تر و حتی جهان ایفا می‌کند و این یک واقعیت است. ترکیه به صورت فعالانه نقش دارد و ما از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهوری آذربایجان درباره گزارش‌های رسانه‌های بین المللی در حضور مزدورانی از سوریه در نبرد قره باغ نیز آن را رد کرد و گفت: این صحت ندارد. ما نمی‌توانیم از ورود شهروندانی با اصالت آذربایجانی از خارج از کشور جلوگیری کنیم. اما اینکه مزدورانی از خارج به درگیری قره باغ وارد شدند و آذربایجان از تروریست‌ها دعوت می‌کند، درست نیست. اینها اطلاعاتی نادرست هستند.

علی‌اف تاکید کرد: ما اساسا مخالفتی با استقرار ناظران و نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ نداریم اما شروطی درباره ورود آنها مطرح خواهد شد. گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشنهاداتی خاص درباره تشکیل هیئت ناظران و نیروهای حافظ صلح مطرح خواهد کرد نظیر تعداد افراد و زمان استقرار این نیروها.

او بار دیگر مخالفت باکو درباره هرگونه رفراندوم درباره استقلال قره‌باغ را رد کرد اما در عین حال اعطای استقلال فرهنگی به ساکنان ارمن آنجا را بعید ندانست.

علی‌اف تاکید کرد، بعید نیست نشستی بین او و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در مسکو برگزار شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها