کد خبر: 440572
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۶:۲۴:۱۱
| |

ترکیه:

اس- 400 به معنای دور شدن ما از ناتو نیست/ همسایگان را به مذاکره دعوت می‌کنیم

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به سوالات مطرح شده پیش از جلسه مجازی امروز (پنج‌شنبه) وزرای دفاع ناتو، در ‌پیامی الکترونیکی اظهار کرد: «تا کنون فقط روسیه به صورت مناسب به نیازهای ترکیه پاسخ داده است».

اس- 400 به معنای دور شدن ما از ناتو نیست/ همسایگان را به مذاکره دعوت می‌کنیم
کد خبر: 440572
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ ۱۶:۲۴:۱۱

اعتمادآنلاین| ترکیه هفته گذشته به تعهد خود برای آزمایش موشک‌های S-400 (اس-400) که در سال 2019 از مسکو خریداری کرده بود، عمل کرد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، با رد کردن انتقادات هم‌پیمانان ناتو از شلیک موشک و با تأیید ضمنی که تست این موشک انجام شده است، بیان کرد: «هر خرید دفاعی شامل آزمایش‌ها و بررسی سیستم می‌شود».

وی همچنین اظهار کرد: «سیستم S-400 در زیرساخت‌های فرماندهی و کنترل ناتو ادغام نخواهند شد، بلکه به عنوان یک سیستم خودمختار مشابه استفاده از سامانه‌های S-300 ساخت روسیه که در ناتو موجود است، به کار گرفته می‌شوند».

آکار تاکید کرد که ترکیه در حال انجام گفت‌وگوهایی برای تهیه یک سیستم دفاع موشکی است که توسط کنسرسیوم فرانسوی-ایتالیایی « Eurosam » تولید می‌شود و آنکارا می‌تواند سیستم پاتریوت آمریکایی را با «شرایط مناسب» نیز خریداری کند.

وزیر دفاع ترکیه گفت: «موشک‌های روسی یک ضرورت هستند و به معنای دور شدن آنکارا از ناتو نیست».

وی بیان کرد: «ترکیه تمام مسؤولیت‌های مورد انتظار اعضای ناتو را انجام می‌دهد، از جمله دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع اختصاص داده است. اما می‌خواهد هم‌پیمانانش مشکلات این کشور را درک و حل کنند».

به نقل از آناتولی، وزیر دفاع ملی ترکیه همچنین طی سخنانی در محل برگزاری عملیات «شلیک آزاد-2020» نیروهای مسلح کشورش، خطاب به کشورهای درگیر در مناقشات مربوط به مدیترانه شرقی و دریای اژه اظهار کرد: «ما همسایگان خود را به مذاکره و گفت‌وگو دعوت می‌کنیم».

وزیر دفاع ترکیه درباره عملیات‌ ارتش علیه گروه‌های تروریستی افزود: «به لانه تروریست‌ها در شمال عراق و شمال سوریه یعنی هر جایی که تروریستی بود وارد شده و مخفیگاه‌ها را بر سرشان خراب کردیم».

آکار ضمن دعوت از کشورهای درگیر در منازعات منطقه برای مذاکره و رایزنی، تصریح کرد: «همسایگان خود و دیگر نهادها و سازمان‌ها را به مذاکره و گفت‌وگو دعوت می‌کنیم. بیایید دیدار و گفت‌گو کرده و اختلافات را در چارچوب قوانین با مذاکره حل و فصل کنیم. تمامی تلاش‌های خارج از منطق و مغایر با قوانین بین‌المللی به ویژه تلاش‌های فراتر از حد و اختیار طرف‌های ثالث برای قبولاندن خواسته‌هایشان، رویکردی بیهوده خواهد بود».

وزیر دفاع ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات ارتش آذربایجان برای بازپس گیری اراضی اشغالی این کشور، افزود: «این درگیری یک راه حل ساده دارد. ارمنستان باید اراضی اشغالی آذربایجان را ترک کند و مزدوران نظامی که به منطقه آورده را از آنجا خارج کند. ارمنستان باید تروریست‌ها را از منطقه خارج کند و این مساله خاتمه یابد. این مساله این قدر ساده است».

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها