عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت:

مردم در 2 سال گذشته بیش از 100 هزار میلیارد تومان از خودروسازان خرید کردند

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: در دو سال گذشته بیش از 100 هزار میلیارد تومان به جیب کسانی رفته که از خودروسازان خرید کردند که اسم آن را دلال می‌گذراند، درحالی که دلال نیستند همان مردم عادی هستند

مردم در 2 سال گذشته بیش از 100 هزار میلیارد تومان از خودروسازان خرید کردند
کد خبر: 440603
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۲ ۰۹:۱۰:۰۱

اعتمادآنلاین| امیرحسن کاکایی در مورد احتمال آزادسازی قیمت‌ خودرو اظهار داشت: در حال حاضر آزاد شدن قیمت خودرو تنها راه بقا است. دو سال و نیم است که با قیمت‌گذاری دستوری پیش می‌رویم و تبعات منفی داشته، بازار کنترل نشده، هیجان مضاعف باعث شده مصرف‌کنندگان واقعی از خواسته‌های خود عقب بمانند و در نتیجه صنعت خودرو از نظر ساختاری در حال نابودی است. باید بپذیریم که ادامه روند موجود دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین در این شرایط دو راه وجود دارد؛ نخست اینکه قیمت‌ها را کاملا آزاد کنیم و دوم به بورس ببریم که البته تفاوت چندانی با هم ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اگر اختلاف قیمت کارخانه با بازار به صفر نزدیک شود، دیگر انگیزه سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار خارج و هیجان بازار افت می‌کند. در وضعیت فعلی هر کسی بتواند از صنعت خودروسازی خودرو خریداری کند، حداقل صد در صد سود می‌کند و این یعنی هیجان.

وی افزود: اگر خودرو به قیمت بازار به فروش برسد ممکن است طی چند ماه تحت تاثیر قیمت دلار اندکی افزایش یابد اما دیگر خودرو یک مزیت محسوب نمی‌شود، همان وضعیتی را پیدا می‌کند که طلا و خیلی از کالاهای سرمایه‌ای دیگر هم دارند. لذا این هیجان خاص از روی بازار خودرو برداشته می‌شود.

کاکایی به اشاره به راهکار قرعه‌کشی ثبت‌نام کنندگان خودرو گفت: چند روز پیش دوباره قرعه‌کشی خودرو انجام شد، البته من به آن لاتاری می‌گویم چون لاتاری هم بر اساس شانس است. در این قرعه‌کشی هر خودرو بالای 300 متقاضی داشته است، این باعث افزایش هیجان شده و اگر این هیجان برداشته شود، بازار متعادل‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه تولید گفت:‌ اگر این زحمتی که مسئولان نظام برای کنترل بازار خودرو متحمل می‌شوند را صرف توسعه تولید کنند، نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت. الان ظرفیت خودروسازی ما حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه و ظرفیت قطعه‌سازی ما حدود 800 هزار است. اگر سرمایه‌گذاری شود و خط تولید بعضی فناوری‌ها توسعه پیدا کند، ظرفیت قطعه‌سازی می‌تواند تا یک میلیون و 600 هزار ارتقاء یابد و به تبع آن تولید افزایش و بازار کنترل می‌شود.

این استاد دانشگاه درباره پیشنهاد ارائه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: بورس سیستم خوبی است اما یادآور می‌شوم که حدود دو سال است انواع سازمان‌های امنیتی و نظارتی بر خودروسازی نظارت دارند. 28 خودروساز که تقریبا تعطیل است، در مورد دو خودروساز دیگر هم به اندازه کافی نظارت وجود دارد. اگر باور داشته باشیم که به حد کافی نظارت وجود دارد، بورس یک نهاد اضافه خواهد بود که فقط هزینه‌ها را بالا می‌برد. گویا عده‌ای باور ندارند که خودروسازها تحت نظارت هستند از همین روی بورس کالا را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد خودرو به بورس کالا برود باید اجازه دهند که مکانیسم بازار قیمت را تعیین کند، اگر دوباره قرار باشد در بورس هم قیمت دستوری باشد عملا فایده‌ای نخواهد داشت. حاشیه بازار باید از بین برود و مسئولین انرژی خود را روی جهش تولید بگذارند، یعنی دقیقا برعکس وضعیت فعلی که مسئولین انرژی خود را روی بازار می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 100 هزار میلیارد تومان در دو سال گذشته به جیب کسانی رفته که از خودروسازان خرید کردند که اسم آن را دلال می‌گذراند، درحالی که دلال نیستند همان مردم عادی هستند. 100 هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر کل یارانه نقدی کل کشور.

کاکایی تصریح کرد: اگر تولید صنعت خودرو دو برابر شود، حداقل دو درصد در GDP افزایش خواهیم داشت. در ده سال گذشته خودروسازی کشور 4 درصد GDP کشور بوده، وقتی تولید از یک میلیون و 600 هزار دستگاه به 800 هزار دستگاه می‌رسد، یعنی تاثیر آن دو درصد کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: مدت‌ها است که قیمت‌گذاری فولاد و پتروشیمی آزاد است، تنها قیمت خودرو کنترل می‌شود. در این دو سال و نیم تلاش شد قیمت خودرو ثابت نگه داشته شود اما چون سیستم به هم خورده، قیمت خودرو در بازار بالا رفته است. می‌توانستیم از این افزایش قیمت خودرو برای ارتقاء توان خودرو استفاده کرد اما از اختلاف قیمت برای توسعه‌ی دلالی استفاده شد.

این کارشناس صنعت خودرو متذکر شد: هیچکدام از مسئولین نظام دوست ندارند به مردم فشار وارد شود اما سیاستی که پیش می‌گیرند اشتباه است. به هیچ وجه امکان ندارد که در کوتاه‌مدت رضایت مردم در حوزه خودرو بالا برود، چون رضایت مردم با افزایش تولید تقویت شود. چرا دنبال نمی‌کنند؟ چون کار سختی است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها