پرسش سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی:

چرا برخی از مجرمین فراری به کشور استرداد نمی‌شوند؟

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: ما حتی در کانادا برای دستگیری یک مجرم تا نزدیکی محل زندگی آن مجرم رفتیم ولی همکاری لازم برای اعمال قانون در خدمت پلیس ایران قرار نگرفت.

چرا برخی از مجرمین فراری به کشور استرداد نمی‌شوند؟
کد خبر: 441026
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۴ ۱۳:۰۷:۲۸

اعتمادآنلاین| سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در برنامه نگاه یک با اشاره به تمهیداتی که برای کارکنان ناجا در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در حکم من به بحث معیشت کارکنان اشاره کرده‌اند، ناجا کارکنانی دارد که با حداقل‌ها بیشترین خدمت را ارائه می‌دهند، مهم‌ترین نیاز برای کارکنان نیروی انتظامی بحث مسکن است که متأسفانه با حداقل‌ها فاصله داریم که امیدواریم با قرارگاه جهادی تأمین مسکن که از سال گذشته راه اندازی شده در طرح 5 ساله که یک سال آن گذشته است بتوانیم به حداقل‌ها برسیم و به یک استاندارد نسبی دست پیدا کنیم.

وی افزود: متأسفانه ما در شرایطی هستیم که توان اقتصادی ناجا برای تأمین مسکن کارکنان پایین است و نمی‌توانیم مستقل از اعتبارات کاری انجام دهیم و هم در وضعیتی هستیم که اعتبارات ما کمتر از سال‌های قبل است ولی با پیگیری‌هایی که انجام شده و با جلساتی که با ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شده است امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم. البته ما با وزیر راه جلسات متعددی گذاشتیم و سعی داریم تا از امتیازاتی که هست استفاده کنیم و وام‌های کمک هزینه مسکن بگیریم.

سردار اشتری با اشاره به شعار سال هفته ناجا که «با هم برای امنیت و سلامت» نام دارد، گفت: امسال که کرونا در کشور ما شیوع پیدا کرده است، از همان روزهای اول به حضور متولیان بهداشت رسیدیم و اعلام آمادگی کردیم، بیشترین نیاز امروز بحث سلامت است و به همین دلیل ما این شعار را برای هفته ناجا در سال 99 انتخاب کردیم.

فرمانده ناجا با اشاره به فعالیت‌های پلیس در رابطه با ویروس کرونا بیان کرد: ما از همان ساعات اولیه که شیوع کرونا در کشور اعلام شد، ناجا کار خودش را آغاز کرد و تمام مراکز درمانی، کلینیک‌ها، بهداری‌ها و… را برای پذیرش بیمارانی غیر از پرسنل و خانواده‌هایشان هم اختصاص دادیم. موضوع دیگر بحث احتکار بود که ناجا توانست به سرعت تمامی انبارها و مکان‌هایی که دپوی کالا داشتند را شناسایی کنیم و با نظر مرجع قضائی و دانشگاه‌های علوم پزشکی آنها را توزیع کردیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه در فضای مجازی افرادی بودند که مردم را نگران می‌کردند که همکاران ما در پلیس فتا بیش از 3 هزار تارنما را شناسایی و با آنها برخورد کردند، یکسری از افراد تلفنی هدایت و یکسری احضار شدند و موارد به آنها تذکر داده شد و برخی دیگر که عناد داشتند به مرجع قضائی معرفی شدند تا با انها برخورد شود و البته فعالیت‌های پلیس فتای ما در این زمینه همچنان ادامه دارد.

سردار اشتری خاطرنشان کرد: کار سوم پلیس بحث فاصله گذاری اجتماعی بود که اجرای آن برای پلیس بسیار سخت بود چراکه مردم ما از دیرباز تا کنون در این ایام به سفر می‌رفتند و هر سال ما در این ایام سفرها را برای مردم تسهیل می‌کردیم اما امسال باید جلوگیری می‌کردیم. اما خوشبختانه رو سفید شدیم و توانستیم به خوبی طرح فاصله گذاری اجتماعی را با کاهش 70 درصدی تردد اجرا کنیم.

رئیس پلیس کشور گفت: دیگر اقدام ناجا بحث ضدعفونی خیابان‌ها با آب پاش های یگان ویژه بود، یک زمان این خودروهای یگان ویژه برای امنیت مردم به خیابان‌ها می‌آمدند و این بار برای سلامت مردم به خیابان‌ها آمدند.

وی بیان کرد: مصوبات ستادملی مقابله با کرونا را به جدیت پیگیری می‌کنیم و از تمامی مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنند چراکه پلیس وظیفه دارد اعمال قانون کند، اگر داخل خودرویی که 4 نفر سرنشین دارد یک نفر ماسک نزده باشد حتماً ما طبق قانون او را جریمه می‌کنیم، اگر ما اعمال قانون می‌کنیم برای سلامت مردم و خانواده‌ها است.

تمام خدمات ناجا تا پایان 1400 هوشمند می‌شوند

سردار اشتری با اشاره به هوشمند سازی در ناجا گفت: ناجا یک نهاد امنیتی و انتظامی است اما در کنار این یک نهاد مردمی و در حال خدمت است، ما برای این ارائه خدمت باید از روش‌های روز و نوین استفاده کنیم تا سرعت خدمت رسانی را بالا ببریم، ما از حالت سنتی و قدیمی خدمات دهی به خدمات الکترونیک حتی قبل از اینکه دولت الکترونیک مطرح شود رسیده‌ایم. اما ما دیدیم این موضوع برای شرایط فعلی کمک نمی‌کند و باید پیشرفته‌تر شویم.

فرمانده ناجا ادامه داد: به عنوان مثال امروزه اگر بخواهید گذرنامه بگیرید دیگر نیازی نیست به پلیس به علاوه 10 مراجعه کنید، اگر در سامانه‌های پلیس حتی یک بار احراز هویت شده باشید می‌توانید به راحتی از داخل خانه درخواست گذرنامه بدهید و گذرنامه به درب منزل شما ارسال شود.

وی گفت: ما مطمئن هستیم تا پایان 1400 تمام خدمات ناجا هوشمند می‌شود، افراد می‌توانند در سامانه «پلیس من» وارد شوند و احراز هویت شوند و برای هرکاری مثل گذرنامه، کارت پایان خدمت و … از طریق همین سامانه اقدام کنند. همچنین افراد در این سامانه می‌توانند وضعیت خروج از کشور خود را که آیا ممنوع الخروج هستند یا خیر را بررسی کنند.

سردار اشتری به اجرای هوشمندسازی در پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: تعویض پلاک به صورت الکترونیکی شده و فقط زمان تحویل نیاز است که فرد به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند یا اگر خودرویی سرقت شود بدون اینکه نیاز باشد مالک به کلانتری مراجعه کند، در هر لحظه از شبانه روز می‌تواند بر روی این سامانه مراجعه و ثبت سرقت کند البته این امکان هنوز فعال نشده و به زودی فعال می‌شود؛ باز هم یادآوری می‌کنم که شاید این سامانه در برخی مواقع قطعی داشته باشد اما تا پایان 1400 این سامانه و دیگر اقدامات هوشمندسازی در ناجا بدون نقص می‌شوند.

رئیس پلیس کشور گفت: ما در کل کشور حداقل یک سوم کلانتری نسبت به چیزی که برایمان مصوب شده است کم داریم، مسئولیت ساخت آن هم مشخص شده است و نهادها و دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و کلانتری بسازند چراکه ناجا بودجه‌ای برای ساخت کلانتری ندارد.

وی ادامه داد: شهرداران برای امنیت شهرشان باید پای کار بیایند و همان طور که مدرسه و مسجد می‌سازند باید کلانتری هم بسازند تا امنیت شهرشان حفظ شود، برای ساختن یک شهر در همان لحظه‌های اول باید جانمایی و تأمین بودجه ساخت کلانتری شود.

سردار اشتری بیان کرد: در برنامه ششم توسعه آورده شده است که به ازای هر هزار نفر باید 5 نیروی پلیس داشته باشیم اما الان 2.8 داریم یعنی از نصف هم کمتر داریم البته با تمام این کمبودها هیچکدام از مأموریت‌های ما زمین نمانده است، اگر کلانتری و پایگاهی در محلی نداریم حتماً گشت گذاشته‌ایم.

به اراذل و اوباش رحم نمی‌کنیم و دستشان را قلم می‌کنیم


فرمانده نیروی انتظامی گفت: ما بی وقفه فضای مجازی را رصد می‌کنیم و از فعالیت خیلی از اوباش جلوگیری شده است، یا کلاهبرداران شناسایی و دستگیر شده‌اند، با اجرای رمز دوم پویا به یکباره 60 درصد از تخلفات مربوط به این حوزه کم شد. البته در فضای مجازی هم خلافکاران رصد شده‌اند و به عنوان مثال با همکاری دستگاه قضائی مقتدرانه با هرکسی که بخواهد محیط را برای مردم نا امن کند به شدت برخورد می‌کنیم چرا که امنیت مردم خط قرمز ما است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی شما می‌بینید در رشت یک تعداد اراذل و اوباش به بیمارستانی که در آن مردم حضور دارند حمله می‌کند که پلیس نمی‌تواند با خواهش او را بیرون کرد، خیر باید دست آن فرد قلم شود و تحویل قانون داده شود، مردم زمانی که متوجه شدند این اوباش دستگیر شدند بسیار خوشحال شدند و از ناجا تشکر کردند.

سردار اشتری با اشاره به ماجرای حاشیه‌ای تشهیر یک اراذل در محله مشیریه تهران بیان کرد: افرادی که چندسال پیش دستگیر شده و تشهیر شده و الان هم مجدد به این سرنوشت دچار شده‌اند باید باید آسیب شناسی شود، البته بخش بسیاری از اینکه خلافکاران مجدد جرمشان را تکرار می‌کنند برمی گردد به قوانین ما که هزینه جرم برابر با جرم نیست و از همین جا از مجلس خواهش می‌کنم تا زودتر برخی قوانین را اصلاح کنند.


رئیس پلیس کشور گفت: مشکل ما، پلیس و همچنین دستگاه قضائی برخی از کشورها است که با ما همکاری لازم را در استرداد مجرمین نمی‌کنند، البته خیلی از کشورها با ما همکاری خوبی دارند و زمانی که اینترپل ایران اعلان قرمز برای فردی می‌کنند تمام توان خود را برای همکاری با پلیس ایران به کار می‌برند.

وی ادامه داد: ما حتی در کانادا برای دستگیری یک مجرم تا نزدیکی محل زندگی آن مجرم رفتیم ولی همکاری لازم برای اعمال قانون در خدمت پلیس ایران قرار نگرفت اما این را بگویم اشراف پلیس اینترپل ما بسیار قوی است ولی اگر پلیس و دستگاه قضای کشوری با ما همکاری نکند ما دچار مشکل می‌شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها