کد خبر: 441128
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ۰۹:۱۷:۳۶
| |

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

انتخابات آمریکا فرصت خوبی برای بازنگری در سیاست فشار حداکثری است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی‌ها باید در نهایت سیاست فشار حداکثری علیه ایران را کنار بگذارند انتخابات‌ آتی آمریکا فرصت خوبی برای آمریکاست تا در سیاست خصمانه خود در قبال ایران بازنگری کند.

انتخابات آمریکا فرصت خوبی برای بازنگری در سیاست فشار حداکثری است
کد خبر: 441128
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ۰۹:۱۷:۳۶

اعتمادآنلاین| «ابوالفضل عمویی» با تاکید بر اینکه نباید سیاست‌های کشور را بر اساس تحولات آمریکا تنظیم کرد، گفت: «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ‌آمریکا در آخرین مصاحبه‌ای که با سی ان ان داشت، تاکید کرد که او هم به دنبال اعمال فشار بر ایران است فقط با این تفاوت که راه‌های هوشمندانه‌تری در پیش خواهد گرفت.

وی گفت: از سوی دیگر مواضع مشاوران بایدن مانند «آنتونی بلینکن» و «جک سالیوان» نشان می‌دهد که سیاست نامزد حزب دموکرات آمریکا برای ریاست جمهوری ایالات متحده در خصومت با ملت ایران شبیه مواضع ترامپ است و آنها هم به دنبال بهره برداری از فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ کدام از این راه‌ها نمی‌تواند تاثیری در محاسبات راهبردی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، گفت: آمریکایی‌ها در نهایت باید سیاست فشار علیه ایران را کنار بگذارند و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا فرصت خوبی است که آنها در سیاست‌ها خارجی و خصمانه خود در قبال ایران بازنگری کنند.

نماینده مردم تهران، ‌ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس درباره اینکه اگر دولت آینده آمریکا بخواهد سیاست خود را نسبت به برجام تغییر دهد، مجلس چه موضعی دراین باره اتخاذ خواهد کرد؟ گفت: تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی کشور، تصمیم‌های هماهنگ شده در کل نظام سیاسی و امنیت ملی است و مجلس شورای اسلامی نیز سیاست هماهنگی با دیگر بخش‌ها و حوزه‌های مرتبط در این باره دارد.

وی ادامه داد: البته ترامپ مدعی است که در صورتی که برنده کارزار انتخابات پیش رو باشد، در هفته اول از طرف ایران با او تماس خواهند گرفت. ولی بهتر است بداند که تماسی با او گرفته نخواهد شد بلکه او باید در سیاست خارجی خود نسبت به ایران تجدید نظر کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: طرف مقابل در این سال‌ها بدعهد بوده و خسارت‌های زیادی با اعمال تحریم علیه ملت و دولت ایران ایجاد کرده است و حتی در دسترسی به مسائل بشردوستانه مانند موادغذایی و دارو مانع تراشی کرد. البته کشور راههای دور زدن تحریم‌ها و حل مشکلات را پیدا کرده است ولی موضوع این است که سیاست آمریکا خسارت‌هایی را به کشور وارد کرده است که باید این خسارت توسط طرف مقابل جبران شود.

عمویی بهره‌بردن از ظرفیت داخلی و افزایش تعامل با همسایگان را برای جلوگیری از تاثیر تحریم بر اقتصاد کشور و مقابله با سیاست‌های ایالات متحده را مهم دانست و گفت: کشورهای آسیایی فرصت بی‌نظیری برای جمهوری اسلامی هستند تا ایران اقتصاد خود را احیا کند و ظرفیت‌های جدیدی بوجود بیاورد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشور در وضعیت فعلی باید خروج از تحریم پذیری باشد، گفت: باید اقتصاد داخلی را به نحوی تقویت کنیم که اثر تحریم‌ها را از بین ببریم. به عبارتی وقتی اقتصاد داخلی کشور تقویت شود هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند از قدرت خود برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کشور پیش از این تجربه مقابله با تحریم‌های اقتصادی را داشته است، یادآور شد: در سال 2010 آمریکایی‌ها مدعی بودند که ایران را در واردات بنزین تحریم می‌کنند. اما پس از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت تولید بنزین به اندازه ای در کشور افزایش یافت که دیگر نیازی به واردات بنزین نداشتیم و گزینه تحریم بنزین علیه جمهوری اسلامی از روی میز ایالات متحده برداشته شد.

عمویی اضافه کرد: ‌این راهبرد در قبال کشورهایی که تلاش می‌کنند با اعمال قدرت و تحریم نسبت به تحریم ایران اقدام کنند، می‌تواند موثر باشد و در این راه از بخش‌های اقتصادی کشور انتظار می‌رود تولید داخلی را تقویت کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها