کد خبر: 441374
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۰۹:۱۹:۰۰
| |

احسان قائم‌مقامی، قهرمان شطرنج ایران:

شطرنج ایران آسیب‌های مهیبی دیده است

احسان قائم‌مقامی، قهرمان شطرنج ایران گفت: طی یکی، دو سال اخیر شطرنج ایران آسیب‌های مهیب و حاشیه‌های وحشتناکی را تجربه کرده است و جالب اینکه ظاهرا کک کسی هم از این وضعیت نمی‌گزد و بعضی دوستان برای پیشبرد منافع شخصی خودشان به جان همدیگر افتاده‌اند.

شطرنج ایران آسیب‌های مهیبی دیده است
کد خبر: 441374
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۰۹:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مسابقات شطرنج جام ملت‌های آسیا که به صورت آنلاین برگزار شد، برای کشورمان با دو حسرت بزرگ به پایان رسید. در بخش زنان تیم کشورمان که خوب شروع کرده بود در یک‌چهارم به شکلی ناباورانه با شکست ناباورانه مقابل اندونزی از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. از آن ناراحت‌‌کننده‌تر باخت عجیب تیم مردان در نیمه‌نهایی مقابل استرالیا بود آن‌هم در شرایطی که شطرنج‌بازان کشورمان در آستانه رسیدن به فینال قرار داشتند. آن‌‌طور که مشخص است بدشانسی و کم‌تجربگی برخی ملی‌پوشان باعث شد تیم ایران نتواند مقام قهرمانی خود را در آسیا تکرار کند. احسان قائم‌مقامی عضو تیم ملی که از لحاظ سابقه به نوعی کاپیتان تیم هم محسوب می‌شود معتقد است تیم ایران شایسته قهرمانی بود اما به خاطر مسائل غیرشطرنجی از قهرمانی باز ماند. استاد بزرگ شطرنج کشورمان البته انتقادات مشخصی هم به شرایط شطرنج کشور داشت که البته به خاطر اینکه جو این رشته ورزشی بیشتر از این به ‌هم نریزد ترجیح داد به اشاراتی سربسته بسنده کند.

سطح مسابقات جام ملت‌های آسیا چطور بود؟ اینکه رقابت‌ها به صورت آنلاین برگزار شد آیا این مساله روی کیفیت رقابت‌ها تاثیر داشت؟

سطح مسابقات بالا بود ولی نه در بالاترین سطح ممکن، چراکه جای خالی چین یکی از برترین‌های جهان، به خوبی احساس می‌شد و علاوه بر آن حضور ویتنام و ازبکستان می‌توانست بر گرمای مسابقات بیفزاید، ولی از آنجا که در شرایط فعلی بازی‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شد به نظر می‌آمد که تیم‌های متوسط قاره بسیار پرانگیزه‌تر بازی می‌کنند، ضمن اینکه سطح کمی رقابت‌ها با حضور 38 تیم واقعا خوب بود. البته که برگزاری این رقابت‌ها به صورت آنلاین روی کیفیت بازی‌ها تاثیر منفی داشت به این دلیل که شرایط و اتمسفر بازی آنلاین به هیچ عنوان مثل بازی‌های حضوری با صفحه و مهره واقعی نیست.

باتوجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی اکثر اردوها و تمرینات آیا تیم ملی شطرنج با آمادگی کامل در این رقابت‌ها حاضر شد؟

خب تیم ما بسیار قدرتمند است و تحت هر شرایط یکی از مدعیان به شمار می‌آید ولی باتوجه به اینکه انرژی فدراسیون شطرنج بیشتر معطوف برگزاری انتخابات فدراسیون شطرنج بود و تیم ملی ما مربی ندارد، برنامه ویژه‌ای برای آماده‌سازی تیم درنظر گرفته نشده بود. البته فکر کنم اکثر کشورهای آسیایی شرکت‌کننده هم مانند ما به واسطه شرایط خاص فعلی در بعد آماده‌سازی تیم‌های‌شان با مشکلات جدی روبه‌رو بوده‌اند ولی به هر حال امیدوارم برنامه‌های شطرنج کشورمان هر چه سریع‌تر با برگزاری انتخابات فدراسیون شطرنج ایران سر و سامان بگیرد.

پس اوضاع شطرنج هم مثل اکثر رشته‌ها چندان سامان‌یافته نیست؟

بله! متاسفانه طی یکی، دو سال اخیر شطرنج ایران آسیب‌های مهیب و حاشیه‌های وحشتناکی را تجربه کرده است و جالب اینکه ظاهرا کک کسی هم از این وضعیت نمی‌گزد و بعضی دوستان برای پیشبرد منافع شخصی خودشان به جان همدیگر افتاده‌اند و جالب‌تر اینکه بعضی از این جماعت از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با مهندسی معکوس، وقایع را جور دیگری جلوه می‌دهند.

مسابقات را خیلی خوب شروع کردید و خیلی هم خوب ادامه دادید. در آستانه شکست دادن استرالیا قرار داشتید اما این اتفاق رخ نداد. چطور تیم ملی از رسیدن به فینال باز ماند؟

بله تیم ما به لحاظ فنی قطعا لیاقت قهرمانی را داشت. در بخش مقدماتی بالاتر از تمامی تیم‌های شرکت‌کننده قرار گرفتیم آن‌هم با اختلافی فاحش. ما یک دور مانده به پایان این بخش، در جایگاه اول قرار گرفتیم. در این مرحله حتی تیم استرالیا (قهرمان نهایی مسابقات) را هم به راحتی شکست دادیم. در مرحله حذفی به راحتی سنگاپور را از پیش رو برداشتیم و به نیمه نهایی راه یافتیم. در مرحله نیمه نهایی مجددا با استرالیا روبه‌رو شدیم و در بازی اول این مرحله بار دیگر آنها را شکست دادیم. حتی به نظرم باتوجه به شرایط بازی می‌توانستیم با نتیجه بهتری بر آنها غلبه کنیم، اما متاسفانه در بازی برگشت نیمه‌نهایی با بدشانسی تمام به دلیل گیر کردن ماوس یکی از بازیکنان‌مان و اختلال در ارتباط اینترنتی دیگر بازیکن تیم ملی و شکست غیرشطرنجی در هر دوی این تک بازی‌ها، در کمال ناباوری، با نتیجه نسبتا سنگینی شکست خوردیم و از رسیدن به فینال باز ماندیم.

شاید اگر کمی حرفه‌ای‌تر عمل می‌کردیم برنده می‌شدیم. این‌طور نیست؟

بله. به‌ شدت معتقدم که به لحاظ شخصیت تیمی باید روی تیم ایران کار شود. اما متاسفانه بعضی عوامل فدراسیون طی سال‌های گذشته با اقدامات منفعت‌طلبانه خویش و با جوسازی و جبهه‌سازی بعضا سعی کرده‌اند بازیکنان تیم ملی را مقابل هم قرار دهند که خب این اصلا زیبنده نیست. به راحتی از طریق تعقیب شایعه‌پراکنی‌های این افراد خاص، می‌توان به این موضوع پی برد. فرهنگ و اخلاق در شطرنج ایران نیاز به تاکید و توجه بیشتر و بهسازی دارد. می‌خواهم بگویم باید قدر تیم ملی و ستاره‌های شطرنج کشورمان را بیشتر بدانیم.

استرالیا در فینال هند را شکست داد و به نظر می‌رسد احتمالا اگر ما به فینال می‌رسیدیم هند را هم شکست می‌دادیم.

همان‌طورکه گفتم ما دو بار استرالیا (قهرمان) مسابقات را از پیش رو برداشتیم و با بدشانسی از رسیدن به فینال باز ماندیم. به لحاظ قدرت عملی نشان دادیم از سایر تیم‌ها سرتر هستیم، البته که در رویدادهای ورزشی تضمین و قطعیتی وجود ندارد ولی خب می‌توانستیم قهرمانی جام ملت‌های آسیا را تکرار کنیم.

اخیرا در رسانه‌های خارجی نظیر گاردین گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تقلب در رقابت‌های آنلاین شطرنج منتشر شد. امنیت مسابقات جام ملت‌های آسیا چطور بود؟ آیا می‌توان مطمئن بود که این مسابقات در سلامت کامل برگزار شد؟

متاسفانه، ظاهرا هنوز امنیت مسابقات در حدی نیست که بازیکنان آرامش فکری و روانی کامل داشته باشند اما به نظر می‌آمد که عوامل برگزاری مسابقات تلاش خود را به کار بسته‌اند که با استفاده از تجربیات چند ماه اخیر در جهت کنترل بازی‌ها و رفتارهای بازیکنان شرایط آرام‌تر و مطمئن‌تری را فراهم کنند.

عملکرد خودتان به شخصه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من به لحاظ شخصی طی روزهای مسابقه، شرایط ایده‌آلی نداشتم و نظم استراحت و خوابم به ‌هم خورده بود و این موضوع باعث شد روز دوم بازی‌ها را خیلی بد بازی کنم، به همین دلیل از خودم راضی نیستم. قطعا اگر این‌گونه نمی‌شد می‌توانستم درخشان ظاهر شوم، ولی به هر حال تیم ما خیلی خوب تلاش کرد و به رغم داشتن استحقاق قهرمانی، درنهایت سوم شدیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها