محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب:

اصلاح‌طلبان اشتباه سال 84 را تکرار نمی‌کنند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حتی اگر چند کاندیدای اصلاح طلب ثبت نام کنند راه برای به وحدت رسیدن اصلاح طلبان بسیار بسیار زیاد است یعنی در زمان خودش می‌توان روی یک نامزد متمرکز شد تا اشتباه سال 84 تکرار نشود.

اصلاح‌طلبان اشتباه سال 84 را تکرار نمی‌کنند
کد خبر: 441395
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۱۰:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات 1400 در پیش است و برخی تحلیلگران سیاسی وضعیت اصلاح طلبان را با سال 1384 مشابه سازی می کنند. در سال 84 اصلاح طلبان انتخابات شورای شهر دوم و مجلس هفتم را به رقیب باخته بودند، پایگاه سیاسی شان رو به افول بود و در داخل اردوگاه نیز تشتت داشتند به طوری که با 4 کاندیدا وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شدند.

محمدرضا خباز، مشابه سازی موقعیت اصلاح طلبان در سال 84 و 1400 را رد کرد و گفت: شرایط امروز اصلاح طلبان با 16 سال پیش هیچ شباهتی ندارد. در سال 84 علت شکست اصلاح طلبان، تعدد کاندیدا بود یعنی به جای آنکه یک کاندیدا وارد صحنه کنند با 4 کاندیدا به صحنه آمدند.

وی افزود: در سال 84 چون آرا میان کاندیداهای جریان اصلاحات تقسیم شد و هیچ کدام آنها حاضر نشدند به نفع دیگری کنار بروند؛ آن اتفاقات رقم خورد و از درون آن آقای احمدی نژاد بیرون آمد ولی الان شرایط 180 درجه با شرایط آن زمان متفاوت است. دغدغه آن زمان تعدد کاندیدا بود اما دغدغه الان آن است که مردم رغبت نکنند و پای صندوق رأی نیایند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی تأکید کرد: هم اکنون بیشترین دغدغه اصلاح طلبان آن است که چه کنند تا مردم برای حضور و مشارکت در انتخابات مجاب شوند. الان هیچ اصلاح‌طلبی آتش به اجاق خود نمی‌گیرد و به نفع خودش یا جریان خودش حرف نمی زند بلکه فقط روی این مسئله متمرکز هستند تا مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند.

وی افزود: اگر تعداد شرکت کنندگان بیشتر از انتخابات مجلس شود فواید و حسنات بسیاری دارد. استحکام درونی کشور بیشتر می شود، دشمنان طمع نمی کنند و آخر آنکه شانس پیروزی نامزد اصلاحات با مشارکت حداکثری افزایش می یابد. به عبارت دیگر ما اصلاح طلبان با مشارکت حداقلی رأی نمی آوریم. پس مشارکت حداقلی هم به ضرر مُلک است و هم به ضرر مملکت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تعدد نامزدهای اصلاح طلب برای ورود به صحنه انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شوند. در سال 1400 ما تعدد کاندیدا نخواهیم داشت. هیچ کدام از آنها رسما اعلام کاندیداتوری نکردند چون همه شان نخستین گام را ضرورت ایجاد فضای مشارکت حداکثری می دانند.

وی با اشاره به تدبیر اصلاح طلبان برای ایجاد فضای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری افزود: اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی باید یک مانیفست بنویسند که براساس آن راهکارهایی برای حل مشکلات کشور به طور عملی ارائه شود. وقتی برای مردم مشخص شود که این دفعه قرار است اصلاح طلبان برای اداره کشور برنامه عملی بدهند و دیگر این طور نیست که وقتی کسی رأی آورد بگوید «خودم رأی آوردم» بلکه مردم می توانند اگر برنامه ها عملی نشد یقه دولت و حامیان سیاسی او را بگیرند.

خباز گفت: وقتی ظرف انتخابات که همان مانیفست است آماده شد، بعد مظروفش که انتخاب کاندیدای مناسب انجام می شود. یعنی الان ما نگرانی سال 84 را نداریم چون آقای خاتمی محور وحدت اصلاح طلبان است، ایشان همان طور که سال 92 با آقای عارف صحبت کرد و آقای عارف کنار رفت، می تواند در سال 1400 هم می تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: حتی اگر چند کاندیدای اصلاح طلب ثبت نام کنند راه برای به وحدت رسیدن اصلاح طلبان بسیار بسیار زیاد است یعنی در زمان خودش می توان روی یک نامزد متمرکز شد تا اشتباه سال 84 تکرار نشود.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها