کد خبر: 441403
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۱۰:۱۳:۰۰
| |

توصیه هاشمی طبا به مسئولان:

شجاع باشید و برای یک دوره دهساله تحریم تصمیم بگیرید

مصطفی هاشمی‌طبا نوشت: 40 سال سیستم اقتصاد کشور را بر پایه فروش دلار نفتی (چه در بازار آزاد یا به واردکنندگان رسمی) و بزرگ‌شدن دولت و قراردادن تنگنا برای تولیدکننده و گشایش برای واردکننده رسمی و غیررسمی قرار داده‌ایم.

شجاع باشید و برای یک دوره دهساله تحریم تصمیم بگیرید
کد خبر: 441403
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۱۰:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| در شرایط تحریم و عدم فروش نفت به‌جز کاری که هم‌اکنون انجام می‌شود کار دیگری نمی‌توان انجام داد. آری! کار دیگری می‌شود کرد و آن سخنرانی، اتهام‌پراکنی و تضعیف دولت و ناامیدی ملت است.

همین مجلس یازدهم که با آن‌همه شکوه تبلیغاتی در حل معیشت مردم تشکیل شد، اکنون فقط خود را به‌منزله نظارت می‌بیند که صدالبته درست است اما نظارت بر کدام سیستم.

در طول سال‌های گذشته از نظرات بسیاری از کارشناسان اقتصادی استفاده شده است و البته فقط نظرات آن دسته که به‌نوعی طرفدار اقتصاد آزاد بوده‌اند، مورد توجه قرار گرفته و آن‌هم به‌صورت گزینشی از برخی نظریات و نظریه اقتصاددانانی مانند مرحوم حسین عظیمی به‌دلیل انگ‌زدن سوسیالیسم بر آن به وادی فراموشی سپرده شده است و البته اگر نظرات لیبرالیست‌ها و نئولیبرالیست‌ها مورد توجه قرار گرفته، آنها نیز ناراضی‌اند زیرا به‌صورت ناقص انجام شده است، زیرا اگر از همه نظرات استفاده شده بود، تبعات بی‌شماری برای مردم داشت، درحالی‌که نظر مسئولان فراهم‌کردن نوعی امکانات زیست برای راضی‌کردن فوری مردم است و این فوریت 40 سال ادامه داشته است. مسئولان بیشتر نظرشان راضی‌کردن مردم است و نه بهبود وضع کشور که البته این هم حاصل نشده است.

حال اگر تحریم نباشد و فروش نفت باشد، باز هم می‌توان تا حدودی شیوه 40ساله را دنبال کرد؛ اما در تحریم و نداشتن درآمد نفت، طبیعی است که مشکلات فعلی پیش می‌آید و راه‌حل فوری آن برگشت به حالت گذشته یعنی فروش نفت و فروش بیشتر ارز در داخل و برای واردات است و این هم ظاهرا ممکن نیست، زیرا مستلزم سازش با زورگویان است و اگر کسی مثل رئیس‌جمهور روحانی فقط اشاره‌ای به امکان صلح بکند- و نه تصریح بر سازش- او را مستحق صدها بار اعدام می‌دانند.

همه قوا باید شجاعت داشته باشند، وقتی که فرض بر 10 سال تحریم است، سیستم واقعی زندگی در تحریم را طراحی کنند و صادقانه به مردم بگویند و مقاومت را معنی کنند و نه آنکه ضرب‌المثل «اسمشو نیاور خودش را بیاور» را جان ببخشند.


با صراحت اینکه وقتی برنامه 10ساله تحریم و مقاومت در برابر آن‌همه ناراستی در منطقه از شمال تا جنوب و از شرق به غرب همسایگان را داریم و روزبه‌روز جای پای معاندان نزدیک‌تر می‌شود (اشاره به حضور اسرائیل در خلیج فارس و در جمهوری آذربایجان) باید اقتصاد و سبک جدید زندگی مردم را طراحی کنیم، وگرنه با سخنرانی و ایجاد هیجانات روزانه و ارزفروشی در بازار چیزی به‌دست نمی‌آوریم، حتی نمی‌توانیم قیمت ارز را پایین بیاوریم، چنان‌که در هفته گذشته با تزریق ارز به بازار نتوانسته‌ایم. آخرین خبر اینکه چین تلویحا قرارداد 25ساله (که البته معلوم است که عملی نیست) را منوط به لحاظ‌کردن امنیت همه طرف‌های منطقه کرده است.


خلاصه اینکه تداوم مقاومت و مبارزه با زورگویان، مستلزم داشتن طرحی نوین و شجاعت در اعلام آن و پایبندی به آن است وگرنه موضوع مقاومت به‌تدریج صلابت خود را از دست خواهد داد.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها