نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

کشاورزان کود پایه با نرخ 500 هزار تومان را نمی‌خرند

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به خرید هر کیسه کود پایه با نرخ 500 هزار تومان، استقبالی برای خرید از سوی کشاورزان نیست.

کشاورزان کود پایه با نرخ 500 هزار تومان را نمی‌خرند
کد خبر: 441447
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۱۱:۵۶:۱۸

اعتمادآنلاین| علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه گرانی کود با درآمد کشاورزان سنخیتی ندارد، اظهار کرد: با وجود آنکه کشاورزان نگران تامین امنیت غذایی کشور هستند، اما سعی دارند با کشت محصول از کمبود غذا جلوگیری کنند.

او افزود: با توجه به افزایش قیمت کود‌های پایه به مرز 400 تا 500 هزار تومان، استقبالی برای خرید کود‌های پایه نیست، در حالی که عدم استفاده از کود، تولید را دچار مخاطره می‌کند.

ایمانی با بیان اینکه مصرف کود پایه در عملکرد محصول تاثیر بسزایی دارد، گفت: با توجه به کاهش توان کشاورزان پیشنهاداتی مبنی بر اعطای تسهیلات ارزان قیمت و اعطای کارت خرید داشته‌ایم تا کشاورزان بتوانند از این طریق نهاده مورد نیاز را خریداری کنند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: طی روز‌های اخیر افزایش 10 هزار تومانی کود اوره ابلاغ شد که مجدد بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی به نرخ سابق بازگشت، اما با وجود افزایش چشمگیر قیمت‌ها افق روشنی پیش روی تولید نیست.

کشاورز توان‌مالی برای خرید کود پایه را ندارد


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه نگران افزایش قیمت نهاده‌های تولید هستیم، بیان کرد: خرید 4 پاکت کود با نرخ 2 میلیون تومان در کنار سایر هزینه‌های تولید از توان کشاورزان خارج است، از این رو انتظار می‌رود دولت با حمایت از کشاورزان نگذارد تولید تحت تاثیر قرار گیرد.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه کشت در اراضی و دیم زار‌های مناطق سردسیر به پایان رسیده است، بیان کرد: با وجود آنکه مناطق معتدل و گرم جز استان‌های گندم خیز محسوب می‌شوند، دولت باید تدابیری بیندیشند تا با حمایت از کشاورزان امنیت غذایی دچار مخاطره نشود.

او با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم بیان کرد: اگر دولت قیمت خرید تضمینی را مطابق با هزینه‌های تولید اصلاح کند، گندم تولیدی در سال آینده به دست دلال و واسطه نمی‌افتد که تامین امنیت غذایی دچار مخاطره شود.

استمرار خودکفایی گندم با حمایت از کشاورز محقق می‌شود


نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با وجود آنکه کشاورزان منافع ملی را بر منافع خود ترجیح می‌دهند، اقدام به کشت گندم می‌کنند و تنها برای افزایش عملکرد، دولت باید حمایت‌هایی از کشاورزان داشته باشد تا خودکفایی گندم استمرار یابد.

ایمانی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم به 6 میلیون هکتار می‌رسد، گفت: با وجود قیمت بالای کود پایه، نگرانی‌هایی در خصوص مصرف وجود دارد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: کشاورزان برای مبارزه با آفات و علف‌های هرز نیاز به سموم و آفت کش دارند که با افزایش چندبرابری قیمت‌ها، از توان کشاورزان خارج است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها