کد خبر: 441741
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۱۴:۵۰:۱۲
| |

سردار گودرزی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی:

مرزبانی، مسئول تامین امنیت مرز و حقوق مرزنشینان است

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: حقوق مرزنشینان شامل تامین امنیت، امور اقتصادی، اجتماعی و حتی فعالیت‌های کشاورزی و در یک کلام همه ابعاد مختلف زندگی مرزنشینی است که این وظایف برای تامین یک زندگی مسالمت‌آمیز در مرز است.

مرزبانی، مسئول تامین امنیت مرز و حقوق مرزنشینان است
کد خبر: 441741
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۱۴:۵۰:۱۲

اعتمادآنلاین| فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: حاکمیت و مجموعه مرزبانی تامین امنیت مرزهای کشور و استیفای حقوق مرزنشینان را در کنار یکدیگر برعهده دارند.

سردار احمدعلی گودرزی که روز چهارشنبه از طریق ویدئوکنفرانس در همایش ملی "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی" با رویکرد آمایشی در مشهد شرکت کرده بود افزود: حقوق مرزنشینان شامل تامین امنیت، امور اقتصادی، اجتماعی و حتی فعالیتهای کشاورزی و در یک کلام همه ابعاد مختلف زندگی مرزنشینی است که این وظایف برای تامین یک زندگی مسالمت‌آمیز در مرز است.

وی تامین زندگی اقتصادی مرزنشینان در مناطق مختلف مرزی کشور را متفاوت دانست و ادامه داد: نوع حضور مرزبانی در مناطق مختلف مراقبتی، عملیاتی در قالب نیروهای عمل‌کننده و یگان‌های احتیاط، نیروی واکنش سریع تکاوری و دیگر یگان‌ها تعریف شده و این اجرای وظایف، متناسب با وضعیت مرز در استانهای خراسان، سیستان و بلوچستان، شمال غرب کشور و مرزهای دریایی شمال است.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: براساس این تنوع فعالیت و گستردگی، مطابق تدابیر رهبر معظم انقلاب، ساختار جدید مرزبانی ابلاغ گردید تا این سازمان در طول هشت هزار و 755 کیلومتر مرزهای آبی و خاکی کشور گسترش پیدا کند.

گودرزی با بیان اینکه هیچ کشوری به اندازه نظام جمهوری اسلامی ایران دشمن ندارد افزود: دشمنی با ایران به خاطر آرمانگرایی ماست لذا با وجود این تهدیدات در حال ارتقای تجهیزات و توسعه و هوشمندسازی فعالتیها در مرز هستیم.

وی به خوشایندسازی محیطی مرزها نیز اشاره کرد و ادامه داد: این اقدام به اقتدار سازمانی ما و در نتیجه اقتدار مرزی ما مقابل همسایگان می‌انجامد و آستانه تحمل مرزبانان ما که در شرایط سختی به فعالیت مشغولند را نیز افزایش می دهد.

فرمانده مرزبانی ناجا بر توسعه همزمان مناطق مرزی برای نیل به امنیت تاکید کرد و گفت: راه‌حل اساسی برای رسیدن به توسعه پایدار مناطق مرزی اجرای آمایش سرزمینی در کنار تقویت و آمایش نظامی، انتظامی، سرزمینی و اکولوژیکی منطقه است.

گودرزی ناامنی در مناطق مرزی را موجب توسعه‌نیافتگی این مناطق دانست و افزود: وجود افراد سودجو در مناطق قرمز و زرد مرزی به کسب و کار در این مناطق لطمه زده است با این حال سعی شده از فعالیتهای کشاورزی در مناطق مستعد جغرافیایی حمایت شود و از حضور جمعیت بومی در این مناطق در چارچوب قوانین حمایت شود چراکه مرزبانی مسوولیت همه‌جانبه نظارت بر عمران و آبادانی مرزها را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در مناطق مرزی غرب کشور محقق نمی‌شد و اکنون نیز در برخی مناطق جنوب شرق کشور نیز همین رویه وجود دارد.

او اضافه کرد: در برخی مناطق غرب و جنوب شرق فعالیت مرزبانی در عمل یکطرفه است و اصولا برخی کشورها در سمت و سوی مرز خود وجود خارجی ندارند که همین موضوع کار را مشکل کرده است.

عدم بازدارندگی قوانین مرزی

فرمانده مرزبانی ناجا برخی قوانین کهنه در حوزه مرز را بدون اثر بازدارندگی دانست و گفت: متجاوز مرزی در عراق پنج سال زندانی دارد اما در کشور ما جریمه نقدی ناچیزی می شود و همین ناکارآمدی در خصوص قوانین سلاح و مهمات نیز صدق می کند.

گودرزی افزود: توسعه پایدار در مرزهای کشور زنجیره ناگسستنی با امنیت دارد و در این راستا ستون فقرات آمایش مرزی را امنیت می‌بینیم و معتقدیم اگر مرزهای ما نا امن شود ناامنی تا عمق کشور ورود پیدا می کند.

وی در تشریح سطوح آمایش مناطق مرزی ادامه داد: این آمایش در سطح ملی در قالب سیاستهای کلان و مرتبط با پیوستگی مرزها، در سطح منطقه ای در حوزه استانهای مرزی و با در نظر گرفتن تفاوتهای مرزها و در سطح استانی و محلی نیز در زمینه توسعه و آمایش شهرستانهای مرزی در نظر گرفته شده است.

او همچنین به اقتدار و هوشیاری کامل نیروهای مرزبانی کشورمان اشاره کرد و گفت: در جریان اختلاف و درگیری بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان زمانی که یک گلوله به کشور ما اصابت می کند هر لحظه اراده کرده این طرف‌های درگیر را احضار می‌کنیم چراکه ایجاد فضای امن برای مرزنشینان و امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران اولویت نخست ماست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها