کد خبر: 441768
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۹ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

مهدی پازوکی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سیاست، اقتصاد ایران را گروگان گرفته است / عمده مشکل اقتصاد ایران این است که تعامل سیستم بانکی‌ ما با جهان در حد صفر است

مهدی پازوکی گفت‌: سیاست، اقتصاد ایران را گروگان گرفته است، آن هم در حالی که سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد. این توضیح ما را به این نتیجه می‌رساند که فقط 20 درصد مشکلات اقتصادی به مسائل بین‌المللی ربط دارد و 80 درصد عامل داخلی باعث شده تا با گره‌های کوری مواجه شویم.

سیاست، اقتصاد ایران را گروگان گرفته است / عمده مشکل اقتصاد ایران این است که تعامل سیستم بانکی‌ ما با جهان در حد صفر است
کد خبر: 441768
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۹ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- اقتصاد ایران منتظر پیروزی جوبایدن در انتخابات 2020 آمریکا است تا بلکه بازگشت ایالات متحده به برجام، موجب شکوفایی فضای مملو از شلختگی در آن شود. این امیدواری البته در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان موانع دیگری به جز تحریم در فضلی کشور وجود دارد که اگر برچیده نشوند، رفع تحریم‌ها هم نمی‌تواند فضای اقتصادی را به حالت مطلوب برساند.

مهدی پازوکی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: با توجه به وضعیتی که از فضای اقتصادی کشور قابل مشاهده است،‌ می‌توان گفت عمده مشکل اقتصاد ایران این است که تعامل سیستم بانکی ما‌ با جهان در حد صفر است. بخشی از چنین حالتی به عناد دشمنان ما مثل آمریکا، اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه به رهبری عربستان سعودی ربط پیدا می‌کند و بخش دیگری هم ریشه در ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری در سطح کلان کشور دارد. نمونه‌ رویکرد دوم هم عدم پیوستن به FATF است تا اقتصاد ایران به اقتصادی بسته تبدیل شود. برجسته‌ترین اقتصاددانان دنیا هم نمی‌توانند برای ترمیم اقتصادی که رابطه‌ای با اقتصادهای دیگر کشورها ندارد، نخسه‌ای بپیچند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: بنابراین سیاست، اقتصاد ایران را گروگان گرفته است، آن هم در حالی که سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد. این توضیح ما را به این نتیجه می‌رساند که فقط 20 درصد مشکلات اقتصادی به مسائل بین‌المللی ربط دارد و 80 درصد عامل داخلی باعث شده تا با گره‌های کوری مواجه شویم. البته 20 درصد دیپلماسی هم خیلی مهم و تاثیرگذار است. پس باید سعی‌مان را برای تعامل با دنیا به کار بگیریم و این را هم بدانیم که آمریکا همهِ‌ دنیا نیست.

او همچنین تصریح کرد: به عنوان مثال ما امروز با قبول FATF می‌توانیم بسیاری از موانع‌ را از پیش رو برداریم چون اساسا مخالفت با آن خودتحریمی است و به عنوان یک مدرس اقتصاد اصلا نمی‌فهمم به چه دلیل به سمت خودتحریمی می‌رویم و مثلا نمی‌توانیم طلب‌های‌مان از کره‌جنوبی و چین را وصول کنیم. در چنین شرایطی هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم و باید بدانیم حق مردم ایران فقیر شدن نیست. چون خودتحریمی به جای اقتصاد دولتی، ما را به سمت اقتصاد دلالی می‌کشد. البته همه مشکلات با پیوستن به این قرداد بین‌المللی حل نخواهند شد، اما اگر آمریکا به برجام برگردد مطالبات‌مان را چطور می‌توانیم از شرکای تجاری‌مان بگیریم؟ این آقایانی که با این تصمیم مخالفت می‌کنند، نه می‌دانند FATF چیست و نه از سیستم بانکی سر در می‌آورند و فقط بر اساس یک ذهنیت غلط به مشی خود اصرار می‌کنند.

تحلیلگر مسایل اقتصادی اظهار در ادامه داشت: عدم شفافیت، عدم رقابت سالم در حوزه اقتصاد و البته وجود انحصار در ارگان‌های دولتی و خصوصی و همچنین نهادهای قدرتمند اقتصادی که نه خصوصی هستند و نه دولتی باعث شده است تا گره‌های اقتصادی روز به روز کورتر شوند. باید پرسید چه گروه‌هایی از تحریم سود می‌برند و چرا با وجود اینکه جایگاه‌شان در نظام مشخص نیست، روی مسایلی پافشاری می‌کنند و به کشور ضربه می‌زنند.

مهدی پازوکی در پایان گفت: متاسفانه در نظام مدیریتی ایران گروهی که واقعا هدف‌شان معلوم نیست، دست بالا دارند و بدون اینکه ملزم به پاسخگویی برابر قانون باشند با افراطی‌گری و تکیه بر سطحی‌نگری به راحتی منافع ملی را حیف و میل کرده و اوضاع و احوال اقتصادی مردم را در تنگناهایی جدی قرار می‌دهند.

چکیده گفت‌وگو با مهدی پازوکی

-مخالفت با FATF خودتحریمی است

-فقیر شدن حق مردم ایران نیست

-خود تحریمی به جای اقتصاد دولتی ما را به سمت اقتصاد دلالی می‌کشد

-گروهی با افراطی‌گری مردم را در تنگناهایی جدی قرار می‌دهند

-سوال مهم این است که چه گروه‌هایی از تحریم سود می‌برند؟

-ظرفیت اقتصادی ایران از کره‌جنوبی و ترکیه بیشتر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها