کد خبر: 442256
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ۱۳:۲۰:۳۴
| |

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:

22 میلیون خانوار ایرانی باید شناسنامه سلامت روان داشته باشد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: همه 22 میلیون خانوار ایرانی، دانش آموزان و کارمندان برای مقابله با ویروس کووید 19 باید شناسنامه سلامت روان داشته باشند.

22 میلیون خانوار ایرانی باید شناسنامه سلامت روان داشته باشد
کد خبر: 442256
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ۱۳:۲۰:۳۴

اعتمادآنلاین| محمد حاتمی روز شنبه در نشست خبری با موضوع سلامت روان چالش های پیش رو،‌ با بیان اینکه در طرح مبارزه با ویروس کووید 19 به غیر از طرح غربالگری سلامت جسم باید برای دو قشر مهم جامعه اعم از 22 میلیون خانوار و 13 میلیون نفر جمعیت دانش آموزی کشور شناسنامه سلامت روان تهیه کرد، افزود: بعد از این دو قشر، ‌کارمندان دستگاه‌ها و بخصوص کادردرمانی که بطور مستقیم و در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونایی هستند،‌ نیازمند این است که حتما باید شناسنامه سلامت روان داشته باشند.

وی گفت: ‌داشتن این شناسنامه برای این اقشار به منزله این است که وضعیت آنان اعم سطح فشارهای عصبی، ‌اضطراب و استرس ناشی از مقابله با کرونا شناسایی و در این شناسنامه درج شود و چنانچه نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره هستند برای آنان اقدام شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره پیشنهاد کرد: برای اینکه در دوران پساکرونا با جامعه ای که با مشکلات اختلالات روانی در رابطه با ویروس کرونا مواجه نشویم نیاز است که تا دیر نشده نسبت به تهیه این شناسنامه اقدام و از همین امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، ‌آموزش و پرورش و همچنین دولت و دیگر ارگان ها لشکری و کشوری برای کارمندان دستگاههای خود با توجه به سنجش فشارهای روانی کرونا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام روانشناسی آمادگی دارد که مجری این طرح باشد، اظهار داشت: 32 هزار متخصص اعم از دکترا، ‌کارشناس ارشد و کارشناس روانشناس و روانپزشک و مشاور در کشور حضور دارند که می توانند در اجرای طرح شناسنامه سلامت روان، مسئولان بهداشت و درمان کشور را یاری کنند زیرا تا زمانی که بطور دقیق ندانیم سلامت افراد جامعه در چه وضعیتی است بطور مشخص نخواهیم توانست در مقابله با فشارهای عصبی و روانی مقابله با کرونا در نقاط کشور اقدامات عملی مناسب انجام داد.

حاتمی گفت: سلامت روان یکی از مسایل مهم کشور است و از جنبه های اجتماعی و اقتصادی و معنوی می توان آن را مورد بررسی قرار داد و از آنجا که جسم و روان در تعامل با یکدیگر هستند این دو را نمی توان از یکدیگر تفکیک کرد و سلامت جسم بدون در نظر گرفتن سلامت روان بی فایده است و بسیاری از بیماری ها حتی صعب العلاج هم ریشه روانی دارد.

وی افزود: برای اینکه بخواهیم در جامعه سلامت افراد را تامین کنیم نیاز است که نخست سلامت روان آنان را پیشگیری کنیم و زمانی که فردی درگیر بیماری می شود حتما عوارض روانی برای خود و خانواده آن خواهد داشت و عوارض روانشناختی اعم از افسردگی، استرس و اضطراب را باید در این دسته افراد پیش بینی و پیشگیری کرد.

حاتمی تصریح کرد:‌ سلامت روان در کشور باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری ها انجام شود همچنان که برای سلامت جسم افراد برنامه داریم باید برای سلامت روان آن نیز برنامه داشت با این تفاوت که برای سلامت روان مساله پیشگیری در اولویت قرار داد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: سلامت روان برگرفته از باورها، تفکر و اندیشه هیجانات و رفتار اجتماعی اعم از شغلی و یا در خانواده جملگی سطح سلامت روان افراد جامعه را نشان می دهد و زمانی که این علائم تحت فشار بیرونی قرار می گیرند موجب می شود که از خود واکنش نشان دهند و هنجارهایی را در جامعه از این طریق مشاهده می کنیم.

وی گفت: زمانی که وزارت بهداشت و درمان اعلام می کند که 30 درصد از مردم دچار اختلالات روانشناختی هستند باید به این مهم پی برد که فشارهای عصبی وجود دارند و سلامت روان جامعه مورد تهدید واقع شده است.

حاتمی افزود: کرونا سبب فرسودگی کسب و کارها شده و همچنین ترس از انتقال بیماری به یکدیگر از نظر روانشناختی، سلامت روان جامعه را مورد تهدید قرار داده و در شرایط تردید و ابهام و ترس سلامت روان کشور به مخاطره افتاده و برای این موضوع باید تمهیداتی در نظر گرفت و برنامه ریزی کرد.

وی گفت: باید ساختارسازی برای پیشگیری از عوارض روانی کرونا در برنامه های دولت قرار گیرد و از این رو پیشنهاد شد از سوی این سازمان، در ستاد مبارزه ملی مبارزه با کرونا کمیته ویژه عوارض ناشی از کرونا تشکیل شود و در این رابطه با سرمایه اجتماعی 32 هزار نفری کارشناسان و متخصصین تحت نظارت این سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بتوان به نحو مطلوب بهره برد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها