کد خبر: 442305
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ۱۶:۱۸:۰۰
| |

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور:

غربالگری و تشخیص گسترده باید در اولویت باشد

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید برنامه و طرح و متولی و معین و همکاری داشته باشد، گفت: کار باید زمان‌بندی شود و در زمان‌بندی کار تحویل شود تا بتوانیم نظارت مستمر بر برنامه‌ها داشته باشیم.

غربالگری و تشخیص گسترده باید در اولویت باشد
کد خبر: 442305
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ ۱۶:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه غربالگری و تشخیص در سطح گسترده باید در اولویت باشد، گفت: همه دستگاه‌ها باید در مقابله با این بیماری برنامه و طرح و متولی داشته باشند تا بتوانیم نظارت مستمر بر برنامه‌ها داشته باشیم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه غربالگری و تشخیص در سطح گسترده باید در اولویت باشد، گفت: همه دستگاه‌ها باید در مقابله با این بیماری برنامه و طرح و متولی داشته باشند.


به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور عصر امروز (شنبه، 10 آبان ماه) در اولین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا گفت: نظارت کلی مورد تایید وزارت بهداشت است و گزارشات را ارائه می‌دهد و همیشه هم می‌گویند که در نظارت ضعف است و قرارگاه عملیاتی این ضعف را بر طرف می‌کند.

وی ادامه داد: باید با لحاظ شرایط منطقه‌ای با این بیماری برخورد شود. بسیج، درمانگاه‌ها و هلال احمر در این زمینه فعال می‌شوند که ما باید هلال احمر را هم فعال کنیم. مساجد قابلیت فعالیت در این زمینه را دارند.

وزیر کشور گفت: در بحث ماسک تاکید شد که گلایه مندی‌ها از نحوه توزیع هست، بسیج و وزارت صمت کمک کنند تا مشکل حل شود. باید به وفور ماسک در اختیار مردم قرار گیرد. تمام مصوبات را تقسیم بندی کردیم و خواهش من این است ظرف یک هفته گزارش عملکرد خود را برای ما بفرستید و دلایل عدم انجام مصوبات را هم برای ما بنویسید.

وی اظهار کرد: یک ظرفیت بزرگی بسیج، پلیس و وزارت اطلاعات در زمینه تولید محتوا دارند که همه این‌ها باید برنامه، طرح، معین و زمان‌بندی داشته باشد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما در این مسیر وقتی می‌توانیم موفق شویم که غربالگری و تشخیص را در سطح وسیع داشته باشیم. تاکید قرارگاه بر این است که غربالگری و تشخیص در سطح وسیع در دستور باشد.

وزیر کشور گفت: ما سراغ طرح ردیابی بیماران را داشتیم که در قالب طرح ماسک بود، اما به دلایلی انجام نشد که آقای نمکی خبر خوبی در زمینه انجام این طرح دادند.

رحمانی فضلی بیان کرد: در این دو سه روزه نکاتی از مصوبات را متوجه شدیم که متولی و ضمانت اجرا مشخص نشده بود. مراجعه به بیمارستان‌ها را به حداقل برسانیم، ما باید سراغ بیماران برویم که در طرح غربالگری آمده است، این طرح آمار مبتلایان را افزایش می‌دهد، اما این تشخیص در مراحل اولیه باعث کاهش فوت می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط شاخص‌های آلودگی هوا و این بیماری گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد باید زمان‌های تردد را تغییر دهیم. ما از ساختار و ساختمان وسیع در قرارگاه پرهیز می‌شود. خواهشم از دستگاه‌های اجرایی این است با قاطعیت مصوبات اجرایی شود.

طرح خانه‌محور برای شناسایی مبتلایان


در ادامه این جلسه، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر به گذشته برگردیم و یک مرور واکاوانه به مسائل کشور داشته باشیم مراحل گذشته را به دو مرحله تقسیم می‌کنم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مرحله نخست که مقام معظم رهبری هم فرمودند محورت تقدم سلامت بر بقیه امور؛ و همچنین محوریت تعیین مصادیق محدودیت‌ها در وزارت‌خانه‌ای که کار کارشناسی ان را بر عهده دارد.

نمکی افزود: سومین فرمایشی که مقام معظم رهبری فرمودند تبعیت جمعی از شیوه‌نامه‌هاست. اگر به گذشته بر گردیم ما در یک دوره 60 روزه اتفاقی در این مملکت افتاد که تقریبا دنیا را به حیرت واداشت. بگذریم از رسانه‌های معاندی که هرکاری می‌کنیم با تشکیک و تشویش اذهان عمومی به آنها نگاه می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: در شصت روز ابتدایی افتاد که دنیا متحیر ماند. در ابتدای ورود ویروس کرونا در دوره 60 روزه اتفاقی در این مملکت افتاد که تقریبا دنیا را به حیرت وا داشت، منظور ما رسانه‌های معاند نیست که کار ما را با تشویش اذهان عمومی روبه‌رو می‌کند.

وی ادامه داد: آقای هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی در همان زمان که ما دانشجویان خود را از ووهان برگردانیم در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا اگر کرونا به ایران برسد قابلیت کنترل دارد، گفت بله و به این دلیل می‌گویم که در سیل بهار با این گستردگی سیلاب و لاشه‌های حیوانات در ایران یک مورد اپیدمی گزارش نشد.

وزیر بهداشت گفت: کشوری که چنین زیر ساختی دارد حتماً می‌تواند کرونا را شکست دهد. خداوند هم قسمت کرده بود در سی سال پیش مسئولیت بهداشت در کنترل مالاریا، کزاز بند ناف، ریشه کنی فلج اطفال و کنترل سرخک را داشتم. خداوند خواست به سببی که علیرغم عقب نشینی‌ها در افتادن به این سیاه چاله مسئولیت را در این ایام داشته باشیم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با همت و همراهی مردم، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و سازمان بسیج و نیرو‌های مسلح دستاوردی داشت که این دستاورد در دنیا نمونه بود. ما در دو ماه فوتی‌ها را به حدود 30 نفر در روز رساندیم. میزان بستری‌ها را به یک پنجم رساندیم؛ با این شیوه که یک بیمار در اوج شیوع در پشت در هیچ بیمارستانی نماند.

نمکی تصریح کرد: این اتفاق تا زمانی که کرونا به اروپا و آمریکا نرسیده بود کسی متوجه نبود که ایران چه قدرتمندانه در اوج تحریم این کار را مدیریت کرد. درسته ما در طرح تحول نظام سلامت میزان تخت‌های خود را اضافه کردیم که واقعا یک کار بینظیر بود، اما امروز ما 1/6 تخت به ازای هر هزار نفر داریم. فرانسوی‌ها که مریض‌هایشان پشت در بیمارستان آواره شده‌اند و ونتیلاتور را از پیر باز کرده‌اند و به جوان بستند و پیر را رها کردند حداقل 6 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی توانست مرگ‌هایش را به کمتر از 40 در روز و برای ماسک و مانیتور و ونتیلاتور و تولید ماسک به عنوان یک وارد کننده به تولید کننده و بعد به یک صادر کننده تبدیل شدیم یک حرکت عظیم بین المللی بود، اما دو نقص در ادامه راه برای ما ایجاد شد.

وی اظهار کرد: ما با کمک 240 هزار بسیجی تست‌ها را انجام دادیم که این تجربه را سی سال پیش با کمک بسیج داشتم که آن زمان سردار افشار رئیس بسیج بودند داشتم. من به همکاران گفتم در ابتدای کار باید یک سنگر انگاری محکم ترسیم کنیم که اگر حمله طوفانی کرد بایستیم که به لطف خدا موفق شدیم و دومین حرکتی که باید بکنیم حمله به ویروس است. ما 300 هزار نیرو در سامانه 4030 گذاشتیم و 78 میلیون غربالگری انجام می‌دهیم که در تاریخ اپیدمی جهان بی‌نظیر بود.

نمکی بیان کرد: تست‌ها را از 1200 به 25 هزار در روز رساندیم که هزینه تست‌ها در روز 6 میلیارد و پانصد هزار تومان می‌شود که منابع کم آوردیم.

وی تأکید کرد: سالی برای جمهوری اسلامی ایران سخت‌تر از امروز نبود و فکر نمی‌کنم بعد از ظلم به اباعبدالله بزرگترین ظلم را آمریکایی‌ها به ملت ایران کردند.

نمکی تصریح کرد: ما طرح محله و خانه محور برای شناسایی مبتلایان داریم که منابع آن هم تأمین می‌شود. ما روز‌های روشنتری را با قرارگاه عملیاتی خواهیم داشت، باید وفاق روز‌های اولیه احیا شود. اپیدمی را نمی‌توان با خواهش جمع کرد و برخی جا‌ها به استفاده از ابزار‌های قضایی باید بهره گرفت.

مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ضمانت اجرایی داشته باشد


در پایان این جلسه حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور گفت: مصوبات این ستاد باید ضمانت اجرایی داشته باشد چرا که اگر ضمانت اجرایی برای مصوبات در نظر نگیریم کار ابتر است و نتیجه نمی‌گیریم.

وی اظهار کرد: امروز هم در اینجا تاکید کردیم همه مردم باید همکاری کنند و در کنار مصوبات برای آنچه لازم است ضمانت اجرایی در نظر بگیریم. دستگاه قضایی خودش را مکلف می‌داند در کنار ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری لازم را داشته باشد و ضامن اجرایی مصوبات ستاد باشد.

حجت الاسلام منتظری تصریح کرد: ما انتظار داریم تا مردم به صورت جدی پای کار باشند تا بتوانیم ریشه ویروس کرونا را بکنیم چرا که اگر مردم با ما همکاری نکنند کار‌های ما به اتمام نمی‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها