کد خبر: 442472
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۱ ۱۳:۵۳:۳۵
| |

یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران آغاز به کار کرد

آیین گشایش یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران بدون حضور جمعیت برگزار شد.

یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران آغاز به کار کرد
کد خبر: 442472
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۱ ۱۳:۵۳:۳۵

اعتمادآنلاین| یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران پس از وقفه 9 ساله، در جوی آرام و به دور از هیاهوی مردم و مخاطبان کار خود را آغاز کرد.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این رویداد ملی گفت: پیشینه‌ای که سفال و سرامیک در تاریخ و فرهنگ ما دارد نشان دهنده پهنه بسیط آن بین مردمان کوچه و بازار تا هنرمندان عارف و آگاه است.

وی افزود: تنوع آثار متعدد، رنگین و ارزشمند بازمانده از گذشته، از آثار کاربردی که در خانه‌ها یافت میشده تا آثار زینت بخش اماکن مقدس، گستره فراگیر هنر سفال و سرامیک را در زندگی جاری ایران نشان می‌دهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: نمایشگاه دوسالانه سفال و سرامیک که بعد از 9 سال وقفه مجددا کار خود را آغاز کرده است، به وضوح نشان میدهد که ایران امروز کشور توانمند و سرمایه داری در حوزه منابع انسانی هنر به خصوص هنرمندان جوان است.

کرویکرد این دوره از بینال هم توجه به هنرمندان جوان می‌باشد؛ هنرمندانی که توانسته اند با شناخت سنت‌ها و ارزش‌هایی که در هنر کابردی گذشته وجود داشته و همچنین آشنایی با هنر‌های تزئینی برآمده از سفال و سرامیک که معانی آن‌ها دغدغه امروزی جامعه است، آثاری بیافرینند که می‌تواند مثال زدنی باشد و ما را به آینده بسیار درخشان این عرصه هنری امیدوار کند.

وی ادامه داد: اگر میراث گذشته و توان امروز را در کنار هم قرار دهیم خواهیم دید که سفال و سرامیک هم از منظر کاربردی و هم هنری می‌باید در کانون توجه قرار بگیردو طبیعتا آثار درخشانی در این هنر پدید آید که هم زندگی امروزی را رنگین کند و هم معرف فرهنگ و هنر و تاریخ ما نزد تمام علاقه‌مندان در جهان باشد.

در ادامه هادی مظفری مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد نیز اظهار کرد: خیلی خوشحالم که امروز شاهد افتتاح بینال سرامیک ایران با عنوان «خودکاوی» هستیم.

از انجمن سفال و سرامیک ایران به ریاست هیربد همت آزاد که دبیری این رویداد را هم برعهده داشته اند تشکر ویژه دارم. میدانم برای اینکه این رویداد امروز به ثمر برسد، کار یکساله و شبانه روزی انجام دادند. اما غمی هم در وجود ما جریان دارد، زیرا باید هزاران نفر در مراسم افتتاحیه دوسالانه سرامیک حضور پیدا می‌کردند و شاهد زحمات هنرمندان می‌بودند، اما به خاطر گسترش بیماری کرونا حضور آن‌ها را شاهد نبودیم.

وی افزود: امیدواریم در روز‌های آتی با برنامه ریزی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین طولانی‌تر کردن زمان نمایشگاه، شاهد بازدید مخاطبان از این رویداد باشیم.

مظفری تاکید کرد: این پایان راه نیست، بلکه آغاز راهی است که همه ما تلاش می‌کنیم تا بینال‌های هنر‌های تجسمی به عنوان تخصصی‌ترین بخش هنر در کشور شکل بگیرد و مجددا احیا شود. در روز‌های آینده شاهد بینال‌های مجسمه سازی، نقاشی و سایر رشته‌ها خواهیم بود.

هیربد همت آزاد دبیر یازدهمین بینال سرامیک گفت: برنامه ریزی و اجرای این دوسالانه در شرایط بسیار سختی شکل گرفت. تنگنا‌های اقتصادی و مشکلات اجتماعی ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا، شرایط دشورای را برای مردم و علی الخصوص هنرمندان ما ایجاد کرده بود. شاید در وهله اول، برگزاری دوسالانه در چنین شرایطی امر غیر لازم و غیر منطقی به نظر می‌رسید، اما آن چیزی که هنرمندان سفالگر و کارگروه اجرایی دوسالانه را مصمم داشت که این رویداد حتما در زمان مقرر خودش اجرا شود، کارکرد اجتماعی دوسالانه بود که فراتر از کارکرد‌های هنری آن است.

وی افزود: ایجاد فضای شور، نشاط و امید میان هنرمندان و مخاطبانشان، مهمترین دستاورد این دوسالانه است که بدون همراهی و همدلی هنرمندان و مدیران میسر نمیشد. امیدوارم بتوانیم در شرایط بهتر و سفیدتر، نقد و تحلیل از دستاورد‌های این دوسالانه داشته باشیم یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران نمایشی از بلوغ یک رسانه و بالندگی هنرمندان آن است.

گفتنی است یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران به میزبانی فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است و 94 اثر از 87 هنرمند شرکت کننده در نمایشگاه این رویداد به نمایش درآمده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها