کد خبر: 442531
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۱ ۱۹:۴۹:۰۰
| |

چرا بهتر است ایران با ترامپ توافق کند تا بایدن؟ / ترامپ شفاف‌تر از دموکرات‌هاست

دموکرات‌ها خیلی مسائل را در پیچ‌و‌خم می‌اندازند. ترامپ شفاف حرفش را می‌زند.

چرا بهتر است ایران با ترامپ توافق کند تا بایدن؟ / ترامپ شفاف‌تر از دموکرات‌هاست
کد خبر: 442531
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۱ ۱۹:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود جامساز-کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت:

خیلی‌ها به‌ویژه دولتی‌ها انتظار دارند که حزب دموکرات و بایدن پیروز انتخابات آمریکا شوند. فکر می‌کنند که اگر دموکرات‌ها بیایند، می‌توانند باب گفت‌وگو با آمریکا را باز کنند و به برجام بازگردند.

مجددا تحریم‌ها برداشته می‌شود و ایران می‌تواند با کشورهای جهان مبادلات داشته باشد. البته به نظر من این یک توهم بیشتر نیست. اگر قرار باشد که دموکرات‌ها پیروز بشوند و این‌طور‌که ایران انتظار دارد به برجام بازگردند، این برجام دیگر برجام سابق نیست که فقط مسئله هسته‌ای را هدف گرفته باشد. مسائل بسیار زیادی مثل مسائل مربوط به موشک‌های بالستیک و کروز، حضور در خاورمیانه، مسئله عدم شفافیت تراکنش‌های مالی ایران مسائلی از قبیل حقوق بشر و ... مطرح خواهد شد که این موارد خوشایند ایران نیست.

روند مذاکرات بسیار طولانی خواهد بود و اگر قرار باشد به توافق‌های اولیه‌ای هم برسند، تحریم‌ها بسیار به‌تدریج برداشته می‌شود؛ در‌حالی‌که ایران به یک توافق سریع نیاز دارد. در زمان احمدی‌نژاد مسئله هسته‌ای که پیش آمد، حدود شش قطع‌نامه علیه ما از طریق شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد که همه در زمان دموکرات‌ها بود.

در زمان اوباما تلاش شد توافقی حاصل شود و پس از حدود سه سال گفت‌وگو، به توافق برجام دست یافتیم اما از همان ابتدا ابتر شد زیرا تفاهم‌نامه‌های زیادی بین هیئت‌های اقتصادی خارجی در معیت هیئت‌های دیپلماتیک امضا شد اما هیچ‌یک از حیطه نوشته به عمل در‌نیامد. ترامپ هم تحریم‌ها را تشدید کرد و مکانیسم ماشه را اجرا کرد.

برنامه او فشار حداکثری درباره ایران است و فکر نمی‌کنم گزینه نظامی داشته باشد. فشار حداکثری اقتصاد ایران آسیب می‌زند. به نظر من ترامپ با وجود اینکه یک آدم سیاسی نیست اما شفافیت دارد. دموکرات‌ها شفافیت ندارند.

دموکرات‌ها خیلی مسائل را در پیچ‌و‌خم می‌اندازند. ترامپ شفاف حرفش را می‌زند. درباره برنامه ترامپ چیزی نمی‌دانم اما قدر مسلم این را می‌دانم که مناسبات ایران و جهان از طریق جمهوری‌خواهان زودتر برقرار می‌شود تا از طریق دموکرات‌ها.

منبع: شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها