کد خبر: 442612
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۲:۵۷
| |

انتخابات ریاست جمهوری مولداوی به دور دوم کشیده شد

رهبر حزب اپوزیسیون حامی اروپای مولدوای امروز (دوشنبه) با شمارش 99.1 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور موفق شد 35.52 درصد آرا را از آن خود کند در حالیکه رئیس جمهوری کنونی این کشور تنها 33.08 درصد آرا را به دست آورده است.

انتخابات ریاست جمهوری مولداوی به دور دوم کشیده شد
کد خبر: 442612
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۲ ۱۱:۱۲:۵۷

اعتمادآنلاین| مایا ساندو، رهبر حزب اپوزیسیون اقدام و همبستگی مولدوای موفق شد در شمارش 99.1 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه 35.52 درصد آرای مردمی را به دست بیاورد و جلوتر از ایگور دودون، رئیس جمهوری قرار بگیرد که تنها 33.08 درصد آرا را کسب کرده است.

بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری مولدوای، رناتو اوساتی، رهبر حزب "ما" و شهردار بلتسی با کسب 16.98 درصد آرا در مکان سوم قرار گرفت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولدوای 15 نوامبر سال جاری میلادی بین مایا سودا و ایگور دودون برگزار خواهد شد.

براساس قوانین مولداوی، در صورتی که یک سوم واجدین‌شرایط در فرایند رای‌گیری شرکت کنند انتخابات ریاست جمهوری معتبر محسوب می‌شود. اگر یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بیش از نیمی از آرا را کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور شناخته خواهد شد، اما در صورتی که هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را کسب نکند، بین دو نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند دور دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

دودون هنگام انداختن رای خود گفت که کشور از این آشفتگی خسته شده است و ادامه داد: بیش از همیشه، مولدوای باید خودش را از این آشوب و ناآرامی دور کند. من به یک مولدوای قدرتمند هم از نظر توسعه اقتصادی و هم از نظر ثبات سیاسی رای داده‌ام.

به دلیل پاندمی کروناویروس، مردم برای رای دادن ماسک پوشیده و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کرده بودند و در عین اینکه آرای خود را به صندوق‌ها می‌انداختند، نارضایتی خود را از سیاستمداران اعلام می‌کردند.

در سال‌های اخیر، این کشور با بحران سیاسی و اقتصادی بزرگی روبرو بوده است.

پس از بسته شدن حوزه‌های رای گیری، رئیس جمهوری مولداوی رای دهندگان را مورد ستایش قرار داد و گفت: این انتخابات، درست، آزاد و دموکراتیک برگزار شد.

در همین حال، یک تحلیلگر از اندیشکده دیده بان مولداوی این انتخابات را به یک «همه پرسی» برای رئیس جمهوری این کشور مقایسه کرد و گفت: مسکو به دنبال حفظ این وضعیت کنونی در مولداوی است. مولداوی متحد و شریک روسیه است و دولت کنونی در کشور به صورت کامل، تابع کرملین است.

در همین حال، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه نیز مدعی شد که واشنگتن، اپوزیسیون مولدوای را به حضور در خیابان‌های این کشور پس از به چالش کشاندن اعتبار آرا و برگزاری انتخابات مجدد، ترغیب کرده است.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها