کد خبر: 442808
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۰:۲۶
| |

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد:

افزایش قیمت ارز با اجرای مصوبه واردات بدون انتقال ارز

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با انتقاد از مصوبه واردات بدون انتقال ارز گفت: با این تصمیم غلط که در نتیجه لابی واردکنندگان متخلف حاصل شده، باز هم قصه صادرات کارتن خواب ها و واردات پورشه توسط پیرزن‌ها تکرار خواهد شد.

افزایش قیمت ارز با اجرای مصوبه واردات بدون انتقال ارز
کد خبر: 442808
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۳ ۱۲:۴۰:۲۶

اعتمادآنلاین| رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با انتقاد از مصوبه واردات بدون انتقال ارز گفت: با این تصمیم غلط که در نتیجه لابی واردکنندگان متخلف حاصل شده، باز هم قصه صادرات کارتن خواب ها و واردات پورشه توسط پیرزن‌ها تکرار خواهد شد.

مجیدرضا حریری در مورد اثرات واردات بدون انتقال ارز یا واردات کالا با ارز متقاضی بر وضعیت ارزی کشور، گفت: مشکل کنونی کشور در خصوص حفظ منابع ارزی این است که کسی دارایی های ارزی خود را از کشور خارج نکند، این در حالی است که طی سال های اخیر تقاضای خروج سرمایه های ارزی به میزان 10 میلیارد دلار در کشور وجود داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: براساس صورت حساب های بانک مرکزی در سال های گذشته به میزان 10 میلیارد دلار خروج سرمایه های ارزی از کشور داشته ایم، بنابراین با توجه به خروج منابع عظیم ارزی از کشور اینکه بگوییم کسی با ارزی که در خارج از کشور دارد، کالا به کشور وارد می کند به معنای آن است که خودمان را فریب داده ایم.

وی بیان داشت: اینکه فردی منابع ارزی خود در خارج از کشور را به کالا تبدیل کند و آن را به کشور وارد و تبدیل به ریال کند اصلا منطقی نیست و چنین اقدامی اصلا با عقل تجاری و کسب و کار تطابق ندارد.

واردات کالا بدون انتقال ارز قیمت ارز را افزایش می‌دهد

حریری بیان داشت: بنابراین واردات بدون انتقال ارز و یا ارز متقاضی به این شکل انجام خواهد شد که وارد کننده ارز مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می کند و لذا فشار تقاضا به بازار آزاد، اندک کنترل بانک مرکزی را نیز بر بازار از بین خواهد برد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه واردات کالا با ارز متقاضی باعث تلاطم در بازار ارز می شود، گفت: با توجه به محدودیت منابع ارزی؛ افزایش تقاضا باعث افزایش نرخ ارز می شود.

وی بیان داشت: واردات بدون انتقال ارز و یا ارز متقاضی علاوه بر افزایش قیمت ارز منجر به افزایش قاچاق کالا نیز می شود زیرا برای واردات بدون انتقال ارز باید ارز تامین شود و این موضوع قاچاق را نیز افزایش می دهد.

شکست مقاومت بانک مرکزی در مقابل لابی واردکنندگان

حریری با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی یک سال در خصوص واردات بدون انتقال ارز مقاومت کرد، اظهار داشت: اما لابی‌های واردکنندگانی که کار غیرقانونی انجام داده اند و بدون تخصیص ارز اقدام به واردات کالا کرده اند و کالاهای خود را اکنون در گمرکات ریخته اند و از این کالا به عنوان رسوب کالا در گمرکات یاد می شود موفق شد تا بالاخره واردات بدون انتقال ارز که به دنبال آن بودند مجاز شود.

مسئولان فریب واردکنندگان متخلف را خوردند

وی بیان داشت: با این شرایط آن مقام مسئول گمرک که مدام درباره رسوب کالا اطلاع رسانی می کند و یا آن وزیری که از رسوب کالا گلایه مند است و آن نماینده مجلسی که هر روز در مورد رسوب کالا در گمرک سوال می کند یا فریب واردکنندگان متخلف را خورده اند که بدون توجه به قوانین اقدام به واردات کالا بدون تخصیص ارز کرده اند و یا ماجرای دیگری وجود دارد؛ که وای به حال مملکتی که مدیران آن در این سطوح به راحتی فریب بخورند.

حریری افزود: هر یک تومانی که به قیمت دلار در بازار آزاد اضافه شود هزینه آن را 80 میلیون ایرانی می پردازند که باید مایحتاج زندگی خود را به چند برابر قیمت بخرند.

میلیاردها دلار کالای مانده در گمرکات با برنامه ریزی وارد کشور شده است

وی با بیان اینکه منفعت چنین تصمیمات اشتباهی را عده معدودی کسب می کنند که کاملا می دانسته اند زورشان می رسد که کالاهای وارداتی خود را بدون تخصیص ارز وارد کنند، بیان داشت: لذا از آنجا که این افراد کاملا مطمئن بوده اند که می توانند کالاهای وارداتی خود را وارد کشور می کنند میلیاردها دلار کالای خود را بدون تخصیص ارز به گمرکات ریخته اند.

حریری بیان داشت: این واردکنندگان با ابزار لابی گری و فشار از سوی اتاق بازرگانی، مجلس و برخی وزرا و مدیران دولتی مقاومت بانک مرکزی در مقابل واردات بدون انتقال ارز را شکستند.

وی گفت: این اقدام برای واردات بدون انتقال ارز جریمه و تنبیه افرادی است که به قانون احترام گذاشته اند و بدون تخصیص ارز واردات نکرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه باید مانع اجرای این تصمیم اشتباه شد، بیان داشت: با چنین اقدامی چند وقت دیگر باز عده ای می آیند و می گویند پیرزنی پورشه وارد کرده و کارتن خواب ها صادرات کرده اند.

واردات پورشه با ارز حاصل از صادرات کارتن‌خواب‌ها

وی افزود: با مصوبه واردات بدون انتقال ارز، ارز حاصل از صادرات کارتن خواب ها را برای واردات پورشه توسط پیرزن تهاتر می کنند و بنابراین با واردات در مقابل صادرات به راحتی دو تخلف پوشیده می شود.

وی با بیان اینکه در سال های 71 و 92 تجربه واردات بدون انتقال ارز را داشته ایم گفت: در زمان ریاست عادلی بر بانک مرکزی واردات بدون انتقال ارز آزاد شد و این اتفاق در آن زمان تراز ارزی کشور را به هم ریخت و قیمت ارز حدود 2 برابر افزایش یافت.

حریری گفت: در سال های 91 و 92 نیز با واردات بدون انتقال ارز قیمت ارز از 2 هزار تومان به 4 هزار تومان افزایش یافت بنابراین اثرات یک تصمیم غلط را پیش از این دو بار تجربه کرده ایم و بنابراین نباید برای بار سوم اجازه دهیم یک تصمیم اشتباه اجرا شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه اثرات منفی این تصمیم این بار به مراتب بدتر از 2 بار قبل خواهد بود، گفت: منابع ارز ما به شدت کاهش یافته و یک چهارم منابع ارزی در سال های نرمال منابع ارزی داریم.

وی با بیان اینکه در مصوبه دولت در خصوص واردات بدون انتقال ارز بسیاری از افراد دخیل هستند گفت: گمرک، معاون اول رئیس جمهور، اتاق بازرگانی، وزیر صمت در این قضیه که ضرر آن به 80 میلیون ایرانی می رسد دخیل هستند.

حریری اظهار داشت: نمی دانم چرا دستگاه های نظارتی در مقابل چنین اتفاقاتی ساکت هستند و بعد که اثرات آن معلوم می شود همه به دنبال مقصر می گردند.

وی افزود: با این تصمیم شاهد واردات لوازم خانگی و اتومبیل های مانده در گمرکات خواهیم بود.

حریری با بیان اینکه از چند ماه پیش زمزمه کالاهای مانده در گمرکات را به راه انداختند، گفت: اکنون با تصمیم واردات بدون انتقال ارز جمیعتی کمتر از هزار نفر و حامیان آن ها سود این تصممی را خواهند برد اما 80 میلیون ایرانی متضرر می شوند و این اتفاقات نتیجه روی کار آمدن افرادی در اتاق بازرگانی است که ابزار دست رانت خواران می شوند.

وی گفت: من اگر تصمیم گیرنده بودم تمام این کالاها وارداتی که بدون تخصیص ارز وارد کشور شده، متروکه اعلام می‌کردم و به سازمان اموال تملیکی و ستاد اجرایی برای عرضه به مردم اختیار می‌دادم و اجازه نمی‌دادم این کالاها به نفع واردکنندگان مختلف وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه انتصاب وزیر جدید به تنهایی عامل این تصمیم یعنی واردات بدون انتقال ارز نیست، افزود: اما شاید یک ماموریت انتصاب وزیر جدید انجام همین امر بوده و همانطور که گفتم بسیاری از مقامات مسول در این قضیه و تصمیم دخیل هستند‌.

منبع: انتحاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها