یک نماینده مجلس:

عدم حمایت از بخش کشاورزی امنیت غذایی سال آینده را به خطر می‌اندازد

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث محصولات کشاورزی به یک خود‌کفایی رسیده‌ایم اما به دلیل سوءمدیریتی که اتفاق می‌افتد و عدم حمایت از زیرساخت‌‌هایی که در این حوزه اتفاق می‌افتد، ما نگران سال آینده هستیم که کشاورزان نتوانند تولید انجام دهند که همین امر امنیت غذایی ما را به خطر خواهد انداخت.

عدم حمایت از بخش کشاورزی امنیت غذایی سال آینده را به خطر می‌اندازد
کد خبر: 442942
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۴ ۰۹:۴۱:۰۷

اعتمادآنلاین| مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه از سوی نمایندگان مجلس یازدهم انتقادات زیادی نسبت به برجام وجود دارد، پارلمان یازدهمی‌ها چه برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور دارند، گفت: ریشه مشکلات اقتصادی کشور به 2 رویکرد ما در حوزه سیاست خارجی و عملکرد دولت در سیاست‌گذاری داخلی دولت باز می‌گردد.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون خاطرنشان کرد: مسئله سیاست خارجه و دیپلماسی فعال جایی مشکل می‌شود که ما نباید همه توان‌مان را برای تعامل با 4 الی 5 کشور غربی که محور آن آمریکا باشد، می‌گذاشتیم چرا که تاریخ نشان داده است این کشور تعاملش نه فقط با نظام مقدس جمهوری اسلامی بلکه با همه کشورها مبنای استعماری دارد.

وی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنید آمریکا با کشوری مانند چین که حتی بحث‌های اعتقادی و حمایت از محور مقاومت را ندارد، اختلاف جدی دارد. آمریکا در بحث معاهدات بین‌المللی و در حوزه تجارت و بازار جهانی WTO بر برخی از اقلام صادراتی و وارداتی تعرفه نمی‌بست اما بر فولاد چین تعرفه بست! در صورتی این کار برخلاف مقرارت WTO است.

یوسفی گفت: آمریکا در دیگر معادلات بین‌المللی هم بدعهد است؛ مثلا در بحث معاهده منع گسترش گازهای گلخانه‌ای از این معاهده خارج شد.

وی ادامه داد: تاریخ نشان داده است؛ ایالات متحده با دخالت بر سیاست خارجی بعضی از کشورها عملا نظام این کشورها را تغییر می‌دهد و یا با وام دادن‌های آنچنانی آنان را به دردسر می‌اندازد. حتما به خاطر دارید مشکلاتی که برای مکزیک به وجود آورد، مرزها و کارخانه‌ها را بست که این اقدامات نشان از نوع برخورد استعمارگرایانه ایالات متحده با سایر کشورها دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفتار آمریکا در قبال ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب گفت: به عنوان مثال در همین زمینه انرژی هسته‌ای اوایل دهه 80 و معاهده سعدآبادی که ما بستیم؛ بحث تعلیق را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم و آنها قرار شد اقدامات بازرسانه را بررسی کنند و سریع به ما جواب دهند که چندین سال هم این کار را انجام دادیم، اما آنها به ما جوابی ندادند؛ در این مسئله سر صحبت‌های واهی مجبور شدیم دوباره به نقطه آغاز بازگردیم که بواسطه همین اتفاق فرصت‌های بسیاری را در حوزه دانش کشور از دست دادیم.

وی ادامه داد: همه تخم مرغ‌های خودمان را در یک سبد گذاشتیم و منتظر برجام ماندیم و همه موضوعات را به آن گره زدیم، در صورتی که بسیاری از دلسوزان گفتند که ما نباید همه موضوعات را به برجام گره بزنیم و یک چیزی هم بگذاریم برای آمریکایی که همیشه بدعهد بوده است، اما گفته شد امضای طرفین دیگر اعتبار دارد و یا اینکه اروپایی‌ها تضمین کردند. بعد از آن هم مشاهده کردیم که هیچ اتفاقی نیفتاد و دیدیم که نتیجه اعتماد به کشورهای غربی چگونه شد.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون با بیان این که امروز باید در سیاست خارجی همسایگان را در نظر بگیریم، عنوان کرد: 15 کشور در همسایگی خود با جمعیتی 700 میلیونی داریم که بسیاری از این کشورها می‌توانند بازار بکری برای محصولات ایرانی باشند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای همسایه ظرفیت‌های زیادی به دلیل قرابت و نزدیکی از نظر فرهنگی وجود دارد که ما می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. امروز کشورهای همسایه با شهرهای مرزی ما از نظر زبان یکی هستند که می‌تواند جایگاه خوبی را برای‌مان در منطقه به وجود بیاورد.

یوسفی با بیان این که ایران از شرق و غرب گرفته تا شمال و جنوب به دلیل موقعیت استراتژیکی خود می‌تواند بازارهای خوبی در منطقه به دست بیاورد، اظهار داشت: به دلیل موقعیت استراتژیک کشور که در آب‌راه‌ها و مسیر‌های ترانزیتی داریم و یا حوزه نفوذی که در کشورهای مشترک المنافع داشتیم و یا عدم نعره‌هایی که داریم، می‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی ادامه داد: بعد از اتفاقاتی که در کریمه افتاد و تحریمی که روسیه شد و این کشور برای تامین بخشی منابعش دچار مشکل شد، می‌توانستیم باتوجه به اینکه این کشور دارای آب و هوای مناسب نیست، از بازارش استفاده کنیم و یک هم افزایی در تولید محصولات کشاورزی و غذایی داشته باشیم و روی صادرات کار کنیم؛ به یک تفاهم‌نامه و یک چسبندگی استراتژیک در حوزه اقتصادی با روسیه برسیم، اما مشاهده کردیم دولت در این موضوعات با کشورهای همسایه و کشورهای آمریکای لاتین و کشورهایی که با ما ارتباط دیرینه داشتند، مقداری سرد برخورد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم مشاهده می‌کنیم دولت به جای اینکه بیاید برنامه‌ریزی اصلاحی انجام دهد، بسیاری از افراد سیاسی وابسته‌اش و بعضی از دولتمردان و یا جریانات خاص سیاسی نزدیک به او منتظر هستند جو بایدن بیاید و رئیس‌جمهور شود، آنان تحلیل می‌کنند اگر او بیاید ما می‌توانیم مذاکره کنیم، یعنی هنوز از تجربه‌های گذشته درس نگرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید از توان و ظرفیت داخلی استفاده کنیم، گفت: ما کشوری هستیم که 7 درصد از منابع دنیا را داریم و یک درصد از جمعیت را یعنی اگر حرکت می‌کردیم و به سمت حمایت از تولید ملی با محور اقتصاد مقاومتی می‌رفتیم، با استفاده از فرصت بازارهای همسایه می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم.

یوسفی با بیان اینکه امروز دچار یک خودتحریمی در داخل هستیم و در بسیاری از موضوعات وضعیت بازارهای‌مان مساعد نیست، گفت: به طور مثال ما امروز در بحث محصولات کشاورزی به یک خودکفایی رسیده‌ایم اما به دلیل سوءمدیریتی که اتفاق می‌افتد و عدم حمایت از زیرساخت‌های که در این حوزه اتفاق نمی‌افتد، ما نگران سال آینده هستیم که کشاورزان سال آینده نتوانند تولید انجام دهند که همین امر امنیت غذایی ما را به خطر خواهد انداخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد عملا واردات مواد اولیه برای تولید وجود ندارد، آیا مجلس طرح و یا لایحه‌ای دارد که به تولید کمک کند، گفت: در مجموع مجلس به عنوان ریل‌گذار است، ما در کمیسیون‌های تخصصی با راه انداختن کارگروه ویژه قصد داریم تا موضوعات را محوری رصد کنیم و ببینیم مشکلات کجا قرار دارند و برای آنها قوانین اصلاحی بنویسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت تا نخواهد این قوانین اجرایی نخواهد شد، مثلا برای اقلام اساسی که نیاز سه دهک پایین جامعه است و نزدیک به 20 میلیون نفر را تشکیل می‌دهد، طرحی را ارائه دادیم اما دولت با آن مخالفت کرد، در صورتی که می‌توان با هم‌افزایی در فضای کارشناسی به دور از جنجال و هیاهو کاری کرد که اقدامات به صورت دیگر رقم بخورد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها