کد خبر: 443008
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۴ ۱۳:۴۲:۴۷
| |

نخستین مرکز درمان و صیانت از زنان معتاد متجاهر در تهران افتتاح شد

نخستین مرکز بهاران ویژه زنان معتاد بهبود یافته با همکاری مشترک شهرداری تهران و سپاه حضرت محمد(ع) افتتاح شد.

نخستین مرکز درمان و صیانت از زنان معتاد متجاهر در تهران افتتاح شد
کد خبر: 443008
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۴ ۱۳:۴۲:۴۷

اعتمادآنلاین| جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه مرکز خدمات مهارت آموزی و بازپروری زنان معتاد متجاهر با اشاره به اینکه این مرکز با همکاری مشترک شهرداری تهران با سپاه پاسداران در امر کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هر چند شهرداری متولی آسیب های اجتماعی نیست اما برحسب مسئولیت اجتماعی که دارد به شناسایی افراد بی خانمان و آسیب پذیر و ارجاع آنها به مراکز نگهداری داوطلبانه ، که همان گرمخانه ها است اقدام می کند.


جوادی یگانه با بیان این مطلب که یکی از دغدغه های افرادی که اعتیاد خود را ترک کرده اند، چگونگی بازگشت به خانواده و اجتماع است، گفت: بسیاری از این افراد به دلیل نداشتن حرفه یا طرد از سوی خانواده، دچار مشکل هستند و به حمایت های اجتماعی نیاز دارند که مراکز بهاران به همین منظور راه اندازی شده است.


معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهردار تهران تقویت و بازیابی احساس تعلق اجتماعی توان‌جویان و مددجویان را یکی دیگر از اهداف مراکز بهاران دانست و عنوان کرد: کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه آسیب اعتیاد و کارتن خوابی، نیازمند اصلاح رفتار به منظور پیشگیری از لغزش و بازگشت مجدد توان جویان به چرخه آسیب است حرفه آموزی و تقویت بنیه حرفه ای و شغلی، ایجاد زمینه ها و حلقه های ارتباطی میان توانجو و اجتماع (خانواده و جامعه) و ایجاد محلی عاری از مواد و بدون وسوسه از جمله اهداف تعیین شده در ایجاد این مراکز بهاران در شهر تهران بوده که امروز به صورت خاص، این مرکز این خدمات را برای بانوان ارائه می دهد.


وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرمایشات رهبری برای حل مشکلات به صورت محله محوری افزود: برای حل مشکلات شهر باید از ظرفیت همان محله بهره گرفت و به همین منظور امکانات را در یک منطقه و محله خاص قرار نداده ایم و از ظرفیت هر محله و منطقه برای خود آن محله و منطقه استفاده می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات ارزنده شهرداری تهران در مدیریت و برنامه ریزی گرمخانه های پایتخت، اظهار داشت: شهر تهران برای ساماندهی آسیب های اجتماعی گام های مناسبی برداشته است و امنیت و آرامش شهر تهران را مدیون تلاش های شبانه روزی مسوولان شهری هستیم.

وی گفت: امروزه با وجود گرمخانه های شهرداری تهران کسی در این شهر بی سرپناه نمی ماند.


امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به یاری سازمان ها و دستگاه های دیگر به این مجموعه، افزود: در سایه همکاری و همیاری دستگاه‌های ذیصلاح جهت سامان‌دهی و بقای افراد دردکشیده اگر بتوانند این افراد را با نظارت، کنترل و برنامه ریزی دقیق به مراکز مهارت آموزی و کارآفرینی هدایت کنند، امید به زندگیشان مضاعف شده و همچنین می‌توانند به آغوش جامعه و خانواده هایشان بازگردند.


حجت الاسلام ابوترابی، وحدت ملی و رهبری مقتدر را از سرمایه های کشور عنوان و خاطر نشان کرد: در پرتو این سرمایه ها امید است گام های بلند و بهتری برداریم.

سردار یزدی فرمانده سپاه تهران بزرگ نیز در آئین افتتاحیه مجتمع مهارت آموزی و کارآفرینی بانوان بهاران گفت: سپاه همواره دغدغه کمک به آحاد مردم را داشته و این مرکز نمادی از همکاری شهرداری و سپاه برای کمک به یک قشر از جامعه است که نیاز به بازگشت به جامعه را دارند.


سردار یزدی هدف از راه اندازی این مرکز را حرفه آموزی، اشتغال و در نهایت بازگشت به خانواده زنان معتاد بیان کرد و افزود: این مرکز در شهر تهران برای بانوان گرفتار اعتیاد، امکانات سخت افزاری برای سکونت، سرپناه و حرفه آموزی معتادانی که ترک کرده اند و افراد بی سرپناه، مکان هایی مناسب و مطلوب هستند.


فرمانده سپاه تهران بزرگ با تشریح اینکه ارتباط سپاه پاسداران با شهرداری به عنوان یکی از نهادهای متولی برای پرداختن به آسیب ‌های اجتماعی در این خصوص بسیار خوب بوده است، گفت: تمام تلاش این دو مجموعه در راستای کمک به مردم بخصوص زنان درگیر اعتیاد است و باید این ارتباط سازنده تقویت شود.


بنا براعلام روابط عمومی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، سردار یزدی به دغدغه های مقام معظم رهبری در موضوع فرهنگی اشاره کرد و گفت: دنیای امروز در صدد نفوذ به کشور عزیزمان ایران و در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی است و باید در این مسیر از تمامی ظرفیت های دستگاه ها و نهادهای مختلف، برای کمک به رشد کشور کمک گرفت.


مجتمع مهارت آموزی و کارآفرینی واقع در منطقه 13 شهرداری تهران اولین مرکزصیانت از بانوان آسیب دیده از اعتیاد شهر تهران است.


گفتنی است که از سال پیش تا کنون 3 مرکز شامل دو باب گرمخانه و یک‌مرکز بهاران ویژه زنان توسط شهرداری تهران به ظرفیت های قبلی افزوده شده است که افزایش 150 درصدی را در این زمینه به دنبال داشته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها