کد خبر: 443575
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخابات آمریکا | چه کسانی همراه با ترامپ طعم تلخ شکست را احساس می‌کنند؟

با شکست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری او تنها ناکام شمارش آرا نبود بلکه هزاران مایل آن طرف‌تر شماری از رهبران کشورهای جهان که روی پیروزی او شرط‌بندی گزافی انجام دادند، حالا طعم تلخ شکست و شاید چیزی فراتر از آن را احساس می‌کنند.

انتخابات آمریکا | چه کسانی همراه با ترامپ طعم تلخ شکست را احساس می‌کنند؟
کد خبر: 443575
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با شکست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری او تنها ناکام شمارش آرا نبود بلکه هزاران مایل آن طرف‌تر شماری از رهبران کشورهای جهان که روی پیروزی او شرط‌بندی گزافی انجام دادند، حالا طعم تلخ شکست و شاید چیزی فراتر از آن را احساس می کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، فارن پالیسی در حاشیه پوشش لحظه به لحظه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در گزارشی نوشت، محمد بن ‌سلمان این روزها استرس بسیار زیادی دارد و با عصبانیت در کاخ مجلل خود به این طرف و آن طرف می‌رود.

محمد بن سلمان شرط‌بندی بزرگی روی انتخاب مجدد دونالد ترامپ کرده است. در چارچوب این شرط‌‌بندی او به همتای اماراتی خود محمد بن زاید برای امضای توافق صلح با دشمن جهان عرب یعنی اسرائیل چراغ سبز نشان داد؛ اما اگر جو بایدن به پیروزی برسد، موضع سعودی‌ها که برای حمایت از ترامپ احساسات مسلمانان جهان را جریحه‌دار کردند بیش از پیش به سوی انزوا خواهد رفت.

در این حال بلومبرگ لیست طولانی‌تری را از رهبران کشورهای جهان که با خروج ترامپ از کاخ سفید به شدت آسیب خواهند دید منتشر کرد، لیستی که در رسانه‌های عربی نیز بازتاب ویژه‌ای پیدا کرد.

در میان اسامی این خبرگزاری نام‌های زیر بیشتر جلب توجه می‌کنند:

کیم جونگ اون

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ

اولین نام در لیست این خبرگزاری آمریکایی کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی است.

به اعتقاد تهیه‌کننده این گزارش، روابط ایالات متحده با کره‌شمالی به شکل بی‌سابقه‌ای دستخوش تحول شد و تعاملی که با تهدید و حملات لفظی متقابل آغاز شده بود به یک عشق عجیب تبدیل شد که در چارچوب آن کیم و ترامپ سه بار با یکدیگر ملاقات کرده و گفت‌وگوهایی بیش از 20 کلمه‌ای انجام دادند.

با این حال این رویکرد متفاوت آمریکا که با هدف خلع سلاح کره‌شمالی انجام گرفته بود با شکست مواجه شد.

از سوی دیگر بایدن اعلام کرده که حاضر نیست بدون قید و شرط با کیم سر میز مذاکره بنشیند، پس در چنین شرایطی احتمال رفع تحریم‌های اقتصادی کره‌شمالی بعید به نظر می‌رسد و این کشور وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد.

محمد بن سلمان

محمد بن سلمان، مشاور جدید امنیت ملی آمریکا می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، محمد بن سلمان یکی از بزرگ‌ترین بازندگان شکست ترامپ خواهد بود. به هر روی عربستان جایگاه ویژه‌ای در برنامه ترامپ داشت. رئیس‌جمهور آمریکا عربستان سعودی را به عنوان اولین مقصد سفر خود بعد از رئیس جمهور شدن در سال 2017 انتخاب کرد.

محمد بن سلمان نیز از این نگاه ترامپ بیشترین بهره را برد و توانست رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کند تا از توافق هسته‌ای با ایران- رقیب سنتی خود در منطقه- خارج شود.

ترامپ همچنین در غائله قتل جمال خاشقچی به حمایت از بن سلمان برخاست و قانون اعمال تحریم علیه او را که در کنگره به تصویب رسیده بود وتو کرد.

رجب طیب اردوغان

ترامپ و اردوغان

به نوشته این رسانه، بعد از محمد بن سلمان دونالد ترامپ بیشترین حمایت را از رجب طیب اردوغان صورت داد و به تنهایی بین او و تحریم‌های تدارک دیده‌شده توسط کنگره ایستاد تا مانع از مجازات ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافندی اس‌400 از روسیه شود.

اردوغان همچنین موفق شد از طریق روابط شخصی که با ترامپ داشت او را متقاعد سازد نیروهای آمریکای را از مناطق کردنشین شمال سوریه خارج کند تا ترکیه بتواند نظامیان خود را برای کنترل منطقه در آنجا مستقر کند.

بنیامین نتانیاهو

نتانیاهو

یکی دیگر از کسانی که می‌تواند در سطح محمد بن سلمان و شاید بیشتر طعم تلخ شکست ترامپ را بچشد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل است که حمایت تمام‌قد رئیس‌جمهور آمریکا از او و رژیمش امری غیرقابل انکار است.

به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، انتقال سفارت آمریکا به قدس و اعلام آمادگی برای حمایت از طرح الحاق کرانه باختری برخی از اقدامات ترامپ در حمایت از نتانیاهو محسوب می‌شود.

این در حالی است که تاریخ، فشارهای ترامپ بر کشورهای عربی و وا داشتن رهبران امارات متحده عربی، بحرین و سودان به امضای توافقنامه سازش با اسرائیل و به صف کردن دیگر کشورهای عربی برای انجام این کار را هرگز فراموش نخواهد کرد.

البته در این فهرست نام‌های دیگری همچون شی جین پینگ، ولادیمیر پوتین و ژائیر بولسونارو نیز به چشم می‌خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها