پاشنه آشیل «اکران آنلاین» چیست؟

محمدرضا لطفی کارگردان فیلم سینمایی «تعارض» در یک گفتگوی رادیویی ضمن آسیب‌شنایی جریان اکران اینترنتی فیلم‌ها، «قاچاق» را مهمترین پاشنه‌آشیل در این حوزه توصیف کرد.

پاشنه آشیل «اکران آنلاین» چیست؟
کد خبر: 443656
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۵:۵۱:۰۴

اعتمادآنلاین| محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما گفت: من طرفدار اکران برخط هستم، اکران برخط قرار است در کنار اکران حضوری و نمایش فیلم‌ها در سالن سینما حضور داشته باشد، سینما به هیچ وجه تعطیل شدنی نیست.

او ادامه داد: ما دو نگاه داریم، یک نگاه کوتاه مدت به دوران کرونا و دوم نگاه بلندمدت به پس از کرونا، ما باید با ویروس کرونا زندگی خود را وفق دهیم. امروز مردم تمایل چندانی به سینما رفتن ندارند، ما در چنین شرایطی دو راه پیش رو داریم، یا سینما را تعطیل کنیم یا راهکاری برای آن پیدا کنیم که اکران آنلاین و برخط است.

کارگردان «تعارض» بیان کرد: ما نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی، پیشرفت و تغییر را بگیریم، اکران آنلاین در همه نقاط دنیا بسیار موردتوجه است. ما الان سالن سینما در اختیار نداریم و اگر اکران آنلاین را به شکل درست اجرا می‌کردیم امروز چرخه اکران از حرکت باز نمی‌ایستاد و دو میلیون مخاطب گذشته سینما را از دست نمی‌دادیم.

ضمن اینکه وقتی دوران کرونا تمام می‌شد و سالن‌های سینما باز می‌شدند، یک اتفاق بزرگ و درخشان برایمان رخ می‌داد و آن هم حضور یک پلتفرم قابل و خوب برای اکران آنلاین فیلم‌ها بود تا از حجم فیلم‌های در صف نمایش در سینما هم کاسته شود.

لطفی درباره جنبه صنعت سینما توضیح داد: ما وقتی راجع به سینما صحبت می‌کنیم، سینما یک ماهیتی دارد که دارای دو سر ریشه و صنعت است. فیلم پس از گذر از پروسه تولید وارد مقوله صنعتی می‌شود و با این تعریف وقتی بستر جدیدی برای عرضه فراهم می‌شود باید برای آن تبلیغات گسترده و درست صورت بگیرد تا مخاطب با آن آشنا شود.

اولین و مهم‌ترین کاری که ما باید انجام می‌دادیم و متاسفانه محقق نشد رسمیت بخشیدن به اکران آنلاین و معرفی درست آن به مخاطبان بود.

ما آغاز خوبی در اکران آنلاین داشتیم که با فیلم «خروج» هم شروع شد، حتی فیلم «طلا» هم اثری تازه و بدیع بود. اما پس از دو سه فیلمی که به صورت آنلاین نمایش داده شدند، فیلم‌های ضعیف که از زمانشان گذشته بود را در بستر آنلاین به نمایش گذاشتیم که اگر سالن‌های سینما هم باز بودند فروش چندانی نمی‌کردند، این اتفاق مخاطبان سینما را زده کرد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه به عنوان کارگردان به بازگشت سرمایه فیلم خود در بستر اکران آنلاین اعتماد دارد یا نه گفت: بله، یادمان نرود که از یک صنعتی صحبت می‌کنیم که در دوران غیرکرونا هم 90 درصد فیلم‌ها هم قادر به بازگشت سرمایه اولیه خود نبودند. یک فیلمی که 10 میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است باید 30 میلیارد تومان بفروشد تا سرمایه اولیه آن بازگردد.

لطفی درباره قاچاق فیلم‌ها در بستر اینترنت بیان کرد: این دقیقاً همان پاشنه آشیلی است که اکران آنلاین را با سر به زمین زد.

ما در کشوری هستیم که از لحاظ انتظامی، امنیتی و قضایی قدرت بالایی داریم و واقعاً برای من بسیار عجیب است که نتوانیم جلوی قاچاق فیلم‌ها در چند کانال تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی را بگیریم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها