فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات آمریکا | ‌مردم آمریکا جهان را از شر ترامپ نجات دادند / بایدن به اسرائیل کارت سفید نشان نخواهد داد

فریدون‌ مجلسی گفت‌: ترامپ به عنوان تاجر و سرمایه‌دار فکر می‌کرد که کارفرمای کشورش شده است و به همین دلیل از سال 2016 تا امروز آسیب‌های جدی به منافع و همچنین وجهه آمریکا وارد کرد، چون می‌خواست همه چیز به دلخواه خودش انجام شود. مردم آمریکا جهان را از شر ترامپ نجات دادند.

انتخابات آمریکا | ‌مردم آمریکا جهان را از شر ترامپ نجات دادند / بایدن به اسرائیل کارت سفید نشان نخواهد داد
کد خبر: 443693
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- بالاخره جو بایدن به عنوان برندهِ ماراتن سخت و نفس‌گیر انتخابات 2020 آمریکا معرفی شد. سوال مهم درباره این انتخاب شاید این باشد که دولت بایدن در آمریکای پساترامپ چه نوع نگاهی به منطقه خاورمیانه خواهد داشت؟

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: جو بایدن که در رقابتی جنجالی توانست با شکست دادن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شود، به عنوان نماینده تکنوکراسی سیاسی متعارف آمریکا شناخته می‌شود. سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های ترامپ نشان از چهره‌ای غیرحرفه‌ای، نامتعارف و نامتعادل داشت. انسان‌های نامتعادل، انسان‌هایی خطرناک هستند که هر روز می‌توانند با تصمیم‌های عجیب‌شان برای همه مشکل ایجاد و کشورشان را با فشارهای زیادی مواجه کنند.

او در ادامه سخنانش گفت: جو بایدن در حالی حدود 70 روز دیگر ساکن کاخ سفید می‌شود که در هنگام تصمیم‌گیری‌ها به اتاق‌های فکر آمریکا متکی خواهد شد و نه عادت دارد، نه می‌تواند و اصلا نه می‌خواهد که نظرش را در امور مختلف تحمیل کند. اما ترامپ به عنوان تاجر و سرمایه‌دار فکر می‌کرد که کارفرمای کشورش شده است و به همین دلیل از سال 2016 تا امروز آسیب‌های جدی به منافع و همچنین وجهه آمریکا وارد کرد، چون می‌خواست همه چیز به دلخواه خودش انجام شود. مردم آمریکا جهان را از شر ترامپ نجات دادند.

این چهره سیاسی تصریح کرد: مردم آمریکا در انتخاباتی که به لحاظ تعداد رای بی‌نظیر بود،‌ بایدن را به جای ترامپ برگزیدند. بایدن به زودی زمام امور را در دست خواهد گرفت و دیگر شاهد نخواهیم بود که در خاورمیانه یک «فرد» بزل و بخشش کند و بلندی‌های جولان را به اسرائیلی‌‌ها هدیه بدهد و یا ساحل رزمی اردن را ببخشد. در واقع با وجود اینکه آمریکا قیم و نگهبان اسرائیل است،‌ بایدن در حالی از این کشور جانبداری خواهد کرد که آنها حداقل به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و به آن توجه نشان بدهند. در واقع بایدن با تصمیم شخصی به اسرائیل کارت سفید نشان نخواهد داد.

مجلسی در ادامه افزود: درباره نگاه این کشور به خاورمیانه باید این را در نظر داشت که آمریکایی‌ها در هر شرایطی به این تمایل دارند با کشورهای دیگر داد و ستد و در نظام اقتصادی جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. یعنی کشورهای خاورمیانه زمانی می‌توانند برای ایالات متحده جذابیت داشته باشند که اقتصادشان پویایی و توسعه را تجربه کند. اساسا هیچ کشوری برای تعامل با کشورهایی که فقیر هستند، رغبت نشان نمی‌دهد و به همین دلیل است که آمریکا به عنوان قدرت اول اقتصاد در جهان به کشورهایی چون ژاپن،‌ کره‌جنوبی و... برای برقراری رابطه چراغ سبز نشان می‌دهد.

وی درباره رابطه ایران و آمریکای پساترامپ توضیح داد: ایران با توجه به روی کار آمدن بایدن باید تغییراتی در سیاست خارجی‌اش اعمال کند تا فضا مثل دوران دولت اول روحانی و دولت دوم باراک اوباما فضایی باشد که از تعامل و هم‌اندیشی در آن استقبال شود.

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

-جو بایدن نماینده تکنوکراسی سیاسی متعارف آمریکا است

-ترامپ فکر می‌کرد کارفرمای کشورش شده است

-ترامپ چهره‌ای نامتعارف و نامتعادل بود

-بایدن در حالی از اسرائیل جانبداری خواهد کرد که آنها حداقل به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند

-کشورهای خاورمیانه زمانی می‌توانند برای ایالات متحده جذابیت داشته باشند که اقتصادشان پویایی و توسعه را تجربه کند

-هیچ کشوری برای تعامل با کشورهایی فقیر رغبت نشان نمی‌دهد

-ایران با توجه به روی کار آمدن بایدن باید تغییراتی در سیاست خارجی‌اش اعمال کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها