مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست:

دیگر مجوز فعالیت آب شیرین‌کن‌ها در خلیج‎‌فارس را صادر نمی‌کنیم

حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به علت رعایت ملاحظات زیست محیطی و حفاظت از اکوسیستم خلیج‌فارس، دیگر مجوز فعالیت آب شیرین‌کن‌ها با حجم زیاد را در این پهنه آبی صادر نمی‌کنیم.

دیگر مجوز فعالیت آب شیرین‌کن‌ها در خلیج‎‌فارس را صادر نمی‌کنیم
کد خبر: 443737
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۰۹:۰۱:۱۶

اعتمادآنلاین| حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: خلیج فارس دریایی نیمه بسته و کم عمق است، دمای آب در آن بالاست، از طرفی هم زمان گردش آب در این پهنه آبی طولانی و محدود است همچنین آلودگی نفتی زیادی دارد از این رو دریایی حساس و شکننده است، بنابراین فعالیت آب شیرین کن ها را به سمت دریای عمان و آنهم در بخش پسابندر یعنی بعد از بندر چابهار و خلیج گواتر بردیم.

وی تاکید کرد: با این شرایط، اجرای هر پروژه ای در خلیج فارس باید با دقت و رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی صورت گیرد بر این اساس سازمان محیط زیست با حساسیت زیادی بر اجرای طرح ها در آن نظارت دارد و حتی در این مسیر فعالیت آب شیرین کن ها البته با حجم زیاد را محدود کرده است.

جلالوندی اظهار داشت: البته این به آن معنا نیست که از منابع آبی خلیج فارس بی بهره بمانیم، همه کشورهای دنیا حتی کشورهای اروپایی که پر آب هستند و کشورهای حوضه دریای مدیترانه بخش زیادی از آب خود را از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می کنند یعنی یک روش معمول است شاید ما یکی از عقب ترین کشورها در این زمینه هستیم، مثلا عربستان، کویت و امارات در حد میلیون تا میلیارد متر مکعب از دریا آب برداشت می کنند بنابراین ما نباید خود را از همه منافع سرزمینی محروم کنیم اما مساله مهم رعایت پروتکل های زیست محیطی در روند اجرا است تا آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ایران هم باید با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی از پهنه های آبی خود به نحو احسن استفاده کند، مثلا اگر قرار باشد تا چند سال آینده 10 میلیون نفر در حوزه مکران ساکن شوند، آب مورد نیاز آنها باید از حوضه دریا تامین شود، این امری اجتناب ناپذیر است.

جلالوندی تاکید کرد: البته این به آن معنا نیست که بحث مدیریت منابع آب در کشور کم رنگ شود و از این بخش غافل شویم بلکه باید استفاده از آب دریا به عنوان یک امکان در کنار مدیریت صحیح منابع آب مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها