حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل هسته‌ای:

طرح مجلس نباید بهانه به دست دشمنان بدهد

تحلیلگر مسائل هسته‌ای گفت: توان غنی سازی اورانیوم 40درصد هم داریم اما مهم این است که توجه کنیم، آیا این سیاست در حال حاضر به نفع کشور است یا اینکه راه های بهتری وجود دارد برای اینکه بتوانیم به اهدافمان برسیم.

طرح مجلس نباید بهانه به دست دشمنان بدهد
کد خبر: 443787
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۱:۲۵:۰۴

اعتمادآنلاین| «حسن بهشتی پور»، تحلیلگر مسائل هسته‌ای، درباره تصویب طرح اخیر مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم های آمریکا» و اینکه آیا ایران می تواند اقداماتی را که در حوزه فناوری‌های صلح آمیز هسته ای قبل از امضا برجام انجام می داد را مجددا انجام دهد؟ گفت: ایران می تواند اقداماتی از قبیل غنی سازی20درصد قبل از برجام را انجام دهد اما به هر حال مانند سال 84 هزینه های برای کشور دارد که در آن زمان، طی دو سال اتحادیه اروپا به ایران وعده می داد اما انجام نمی داد.

او افزود: از این رو ایران به صورت داوطلبانه غنی سازی را متوقف کرد اما بعد، وقتی مشاهده کرد نتیجه ای ندارد پلمپ نطنز را شکست و به آژانس هم خبر رسید که ایران می خواهد غنی سازی را مجددا آغاز کند.

بهشتی پور ادامه داد: ایران شروع کرد و آنها هم به سمتی رفتند که پرونده ایران را به شورای امنیت بردند و ماجراهایی که بعد از آن رخ داد. روشن است که ایران می تواند همان سیاست قبلی را اتخاذ و همان مسیر قبلی را تجربه کند اما باید بررسی کرد که آیا ایران آمادگی آن را دارد که هزینه های آن را بپردازد یا خیر؟

این تحلیلگر با اشاره به نتیجه انتخابات در آمریکا گفت: در ماه آخر دوره خاتمی، بحث بر این بود که چون اروپایی ها، ایران را به نوعی سرکار گذاشتند و عملا تعهدات خودشان را انجام نمی دادند بعد از اجلاس تهران، بروکسل و پاریس؛ زمانی که 1+5 نبود، ایران با اتحادیه اروپا مذاکراتی را انجام داد وقتی این مذاکرات نتیجه نداد، ایران به این جمع بندی رسید که اروپایی ها بعد از دو سال نمی خواهند، تعهداتشان را انجام دهند در حالی که ایران دو سال از غنی سازی دست کشیده بود، در نتیجه ایران به سمت و سویی حرکت کرد که حاصل آن تصویب شش قطعنامه ضد ایرانی تحت فصل هفتم طی شش سال تا سال 89، به صورت پی در پی بود. این قطعنامه ها ایران را تهدید کننده صلح و امنیت بین المللی جهان معرفی کرد که تهمتی ناروا بود به هر حال پرونده سازی علیه ایران ادامه پیدا کرد.

کارشناس مسائل هسته ای عنوان کرد: حال اینکه ایران بخواهد مسیر قبلی را تجربه و بسیاری از کارها را انجام دهد، می تواند چراکه از لحاظ علمی، توان غنی سازی اورانیوم 40درصد هم داریم اما مهم این است که توجه کنیم، آیا این سیاست در حال حاضر به نفع کشور است یا اینکه راه های بهتری وجود دارد برای اینکه بتوانیم به اهدافمان برسیم.

او اضافه کرد: به هر حال مجلس درصدد شده که دولت را موظف کند به اتحادیه اروپا فشار آورد تا به تعهدات 11گانه قید شده در طرح مجلس بپردازد.

او در پاسخ به این سوال که با پیروزی جو بایدن، بسیاری بر این باورند که دموکراتها توان ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران را خواهند داشت؟ تصریح کرد: این نوع باورها به نوعی بازی با الفاظ است؛ مسئله سر این نیست که جمهوری‌خواهان بتوانند اجماع علیه ایران برقرار کنند یا دموکرات‌ها.

حال اینکه چرا جمهوری‌خواهان نتوانستند علیه ایران اجماعی برقرار کنند به این دلیل نبود که چون جمهوریخواه بودند بلکه به این دلیل بود که ایران تعهدات خود را در چارچوب برجام اجرا کرده بود‌.

بهشتی پور ادامه داد: اگر ایران در چارچوب برجام عمل نمی کرد حتی روسیه و چین نیز به قطعنامه های ضدایرانی رأی می دادند اما ایران تعهدات خود را انجام داد. چین و روسیه مانع صدور قطعنامه ها می شدند و آن را وتو می کردند از سوی دیگر اتحادیه اروپا متحد آمریکا بود، نه به این دلیل که جمهوری‌خواهان روی کار بودند بلکه به این دلیل بود که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده بود.

او بیان کرد: بنابراین این مغلطه است که چون جمهوری‌خواهان بودند نمی توانستند اجماع جهانی علیه ایران برقرار کنند اینگونه نیست. اگر ایران به برجام متعهد نباشد چه جمهوریخواه باشد و چه دموکراتها می توانند اجماع ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: بنابراین باید بررسی کرد اقدامی که مجلس پیش بینی کرده به مفهوم خروج از برجام است یا خیر؟ اگر هست نباید به دشمنان مان کمک کنیم که مجددا همان سیکلی که در گذشته بود را ادامه بدهند. لزومی ندارد که بایدن روی کار بیاید همین سه ماهی هم که ترامپ تا بهمن ماه روی کار است اگر ایران این اقدام را انجام دهد، ترامپ به راحتی می تواند اروپا، چین و روسیه را با خود همراه کند.

او اضافه کرد: اگر در حال حاضر ترامپ نتوانسته علیه ایران اجماع بین المللی برقرار کند به دلیل همان برجامی است که آقایان منتقد آن هستند. متاسفانه مخالفان برجام به این مسئله توجه نمی کنند که عدم همراهی اروپا، چین و روسیه با آمریکا تا چه اندازه مهم بود که نتوانست موفق شود.

این تحلیلگر ادامه داد: مهم این است که ایران در چارچوب توافقات، کاری انجام ندهد که بهانه به دست دشمنان بیفتد. یکی از دستاوردهای بزرگ برجام این بود که بهانه را از دست دشمنان بگیرد از این رو آمریکا هر کاری کرد که مکانیسم ماشه را به صورت قانونی علیه ایران فعال کند، اما موفق نشد؛ دلیل همراه نشدن کشورها با آمریکا نیز، اجرای تعهدات برجام از سوی ایران بود.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها