شیرین هانتر، استاد دانشگاه جرج تاون:

دلایل پیروزی «جو بایدن» در انتخابات 2020

استاد دانشگاه جرج تاون گفت: رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا همانند رئیس‌جمهوری فعلی وعده‌های زیادی داده است اما موفقیت در این زمینه بستگی به این دارد که کنگره و جمهوری‌خواهان، تا چه حدی با او همکاری می‌کنند.

دلایل پیروزی «جو بایدن» در انتخابات 2020
کد خبر: 443792
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۱:۳۰:۳۳

اعتمادآنلاین| «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن در تشریح دلایل پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرد: به نظرم مهمترین عوامل پیروزی بایدن در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری را باید همه‌گیری کرونا، کارکرد نامناسبِ دولت ترامپ در مهار این ویروس، اثرات مخرب آن در اقتصاد آمریکا و وخیم شدن وضعیت زندگی مردم این کشور دانست.

همچنین اظهارات نژادپرستانه ترامپ باعث شد که اقلیت‌های نژادی، بیشتر از گذشته در انتخابات شرکت کنند. به این ترتیب مجموع عوامل مذکور را باید از جمله مؤلفه‌های اثرگذار در پیروزی «جو بایدن» دانست.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بایدن پیروز انتخابات اعلام شده، ترامپ هم‌زمان به نتایج اعتراض کرده است که ممکن است آرا بازشماری شود و چه بسا دیوان عالی ایالات متحده در این زمینه قضاوت کند. معتقدم که ترامپ از کاخ‌سفید خارج می‌شود؛ چراکه تمام جمهوری‌خواهان گفته‌اند که انتقال قدرت با آرامش صورت خواهد گرفت و بر این موضوع تاکید دارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به راهبرد سیاست داخلی بایدن که احتمالاً آن را در پیش خواهد گرفت، گفت: مهمترین چالش بایدن، مهار کرونا خواهد بود. در مورد مابقی سیاست‌ها در زمینه ترمیم و دوباره‌سازی اقتصاد و همچنین اصلاحات مربوط به عدالت اجتماعی - اقتصادی، باید منتظر این باشیم که زندگی در آمریکا به وضع قبل از کرونا بازگردد.

بایدن همانند ترامپ قول‌ها و وعده‌های زیادی در مورد بازسازی زیر ساخت‌های آمریکا در زمینه‌های گوناگون داده است.

مسأله این است که آیا این قول‌ها عملی خواهند شد یا نه. موفقیت در این زمینه بستگی به این دارد که کنگره و جمهوری‌خواهان، تا چه حدی با بایدن همکاری کنند.

وی در پاسخ به اینکه بایدن در سیاست خارجی دست به چه اقدام‌هایی خواهد زد، تصریح کرد: به نظرم نباید انتظار تغییرات بنیادین در سیاست خارجی آمریکا داشت. این موضوع، به خصوص در مورد خاورمیانه روشن و معلوم است. بایدن هم سیاست حمایت همه‌جانبه از اسرائیل را ادامه خواهد داد؛ گرچه بایدن شاید از زیاده‌خواهی‌های بن‌سلمان حمایت نکند، اما اتحاد با عربستان را به سبک و سیاق خود حفظ خواهد کرد.

اوه مین سیاست را در قبال کشورهای عربی مستقر در حاشیه خلیج فارس اعمال خواهد کرد. در مورد عراق هم باید بگویم که بایدن ممکن است از یک نوع خاص در تجزیه این کشور حمایت کند؛ چراکه او قبلاً چنین نظری را اظهار کرده بود. از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که سیاست خارجی دولت بایدن در قبال روسیه و چین تغییر زیادی نخواهد کرد، اما ممکن است سیاست در قبال مسکو بیشتر به سمت تشنج برود.

هانتر در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که راهبرد بایدن در اصل تفاوت زیادی با ترامپ نخواهد داشت. مثلاً نباید انتظار بازگشت فوری آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها را داشت. بایدن هم اصرار خواهد داشت که توافق‌نامه جدیدی با شرایط سخت‌تر تدوین شود.

او همچنین خواستار تغییر سیاست‌های منطقه‌ای تهران خواهد شد؛ به خصوص اینکه در وضعیتِ فعلی منطقه، بحث کاهش خصومت ایران با اسرائیل را پیش خواهد کشید. لحن بایدن نرم‌تر خواهد بود اما در مطالبات آمریکا از تهران تغییری حاصل نخواهد شد. به طور کلی، موانع در راه بهبود روابط ایران و آمریکا برای چند دهه ثابت مانده است. رفع این موانع به ایران هم بستگی دارد و اینکه آیا تهران حاضر به تجدیدنظر درباره بخشی از سیاست‌های خود باشد یا خیر.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها