کد خبر: 443811
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۲:۰۷:۱۲
| |

دبیر انجمن روغن نباتی مطرح کرد:

توزیع روغن نباتی تنها در برخی فروشگاه‌ها!

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: بر اساس مصوبه خود دولت، مقرر شد که روغن تنها در اختیار فروشگاه‌های زنجیره ای و خرده فروشی‌های سطح شهر قرار گیرد به همین منظور فعلا روغن نباتی در اختیار واسطه‌ها و بنکداران قرار نمی‌گیرد.

توزیع روغن نباتی تنها در برخی فروشگاه‌ها!
کد خبر: 443811
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ ۱۲:۰۷:۱۲

اعتمادآنلاین| امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی درباره دلایل کمبود روغن در بازار اظهار کرد: یک وقفه ای در تولید روغن در کشور به دلیل نبود ماده اولیه روغن خام ایجاد شد اما این مشکل اکنون برطرف شده است.

وی در ارتباط با اشاره به دلایل کاهش واردات روغن خام به کشور افزود: 20 روز پیش سامانه گمرکی به دلیل حمله سایبری مختل شد همچنین ارز قابل انتقال به واردات این محصول داده نشد که این امر منجر به کاهش ماده اولیه تولید یعنی روغن خام شد.

70 هزار تن روغن از ذخایر استراتژیک توزیع شد

دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: تامین ارز 4200 تومانی واردات روغن خام نیز با چالش مواجه بود و میزان ارز قابل انتقال کاهش یافته بود به همین منظور حجم کمی روغن در اختیار کارخانه ها قرار گرفت تا اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران به میزان 70 هزار تن از ذخایر استراتژیک خود را در اختیار کارخانه های تولید کننده قرار داد و مشکل تامین تولید کنندگان رفع شد.


وی تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی 20 روز پیش این روغن ها را در اختیار تولید کنندگان قرار داد و با فرآوری این محصولات اکنون دیگر مشکلی برای تامین روغن مورد نیز مردم وجود ندارد.

بیرشک گفت: بر اساس مصوبه خود دولت مقرر شد که روغن تنها در اختیار فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی های سطح شهر قرار گیرد به همین منظور فعلا روغن نباتی در اختیار واسطه ها و بنکداران قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: با افزایش تولید روغن صورت گرفته مشکل تامین روغن تا 10 روز دیگر به طور کامل برطرف می شود و میتوان روغن دوباره روغن را در اختیار بنکداران قرار داد.

دلیل نبود روغن حلب در بازار

بیرشک درباره دلایل نبود روغن حلب نیز گفت: در میان روغن های که شرکت بازرگانی دولتی ایران در اختیار کارخانه های تولید کننده روغن نباتی قرار داده روغن پالم و برخی دیگر از روغن ها به همین دلیل فعلا تا تامین این مواد امکان تولید وجود ندارد و روغن های حلب 4.5، 5 و 16 کیلوگرمی در بازار نیست.

دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: در صورت اختصاص ارز قابل انتقال واردات روغن پالم خام نیز تا 10 روز آینده مشکل تولید روغن حلب نیز برطرف می شود.

بیرشک گفت: افزایش نرخ ارز نیمایی نیز قیمت مواد اولیه ورق حلب و کارتن را نیز بالابرده بود اما مشکلی اصلی نبود روغن حلب در بازار همان عدم اختصاص ارز قابل انتقال برای ترخیص روغن های مانده در گمرک بود که این قول داده شده که به زودی ارز مورد نیاز اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: قیمت انواع روغن فعلا تغییر نخواهد داشت و بر اساس احجام و نوع روغن به قیمت مصوب در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

بیرشک در پاسخ به اینکه تصمیم برای تغییر ارز اختصاص روغن وجود دارد گفت: اطلاعی از تصمیم دولت برای عدم اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات روغن خام وجود ندارد و تا زمانی این ارز به واردات اختصاص می یابد قیمت ها روغن های مصرفی مردم نیز تغییری نخواهد داشت.

دپوی 70 هزار تن روغن خام در گمرک

بیرشک گفت: در حال حاضر 70 هزار تن انواع روغن خام بخش خصوصی به غیر از روغن خام شرکت بازرگانی دولتی ایران در گمرک باقی مانده است و در صورت اختصاص ارز قابل انتقال ترخیص خواهد شد.

وی اظهار داشت: این روغن های 45 روز است که در گمرک باقی مانده است اما با توجه به تاریخ مصرف زیادی دارد از این بات مشکلی ندارد.

بیرشک گفت: پرمصرف ترین روغن بازار روغن در در حجم 810 گرمی است به قیمت 8 تا 9 هزار تومان به فروش می رسد اما مردم برای اطلاع دقیق از قیمت 74 انواع روغن موجود در بازار به سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات 124 مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها