کد خبر: 444132
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۵:۰۶:۲۳
| |

از فرصت برجام استفاده نکردیم

فریدون مجلسی گفت: به نظر نمی‌رسد بایدن خواستار لغو تحریم‌ها باشد و این رویکرد نیز مورد حمایت جمهوری‌خواهان قرار خواهد گرفت. البته باید دید که بحث برجام بین ایران و آمریکا چگونه دنبال خواهد شد؛ چراکه این موضوع می‌تواند در آینده تحریم‌های ایران بسیار موثر واقع شود.

از فرصت برجام استفاده نکردیم
کد خبر: 444132
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۵:۰۶:۲۳

اعتمادآنلاین| فریدون مجلسی گفت: به نظر نمی‌رسد بایدن خواستار لغو تحریم‌ها باشد و این رویکرد نیز مورد حمایت جمهوری‌خواهان قرار خواهد گرفت. البته باید دید که بحث برجام بین ایران و آمریکا چگونه دنبال خواهد شد؛ چراکه این موضوع می‌تواند در آینده تحریم‌های ایران بسیار موثر واقع شود.

فریدون مجلسی با اشاره به احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و فرضیه بازگشت او به برجام و لغو تحریم‌های ایران، گفت: من فکر می‌کنم که آقای بایدن به برجام برمی‌گردد.

چراکه قبلا این موضوع و مساله را مطرح کرده است و علنا بارها نسبت به خروج غیرحقوقی و غیراخلاقی ترامپ از برجام انتقاد کرده است. البته این بازگشت نه برای ایران بلکه برای ابطال این اقدام ترامپ است. چراکه خروج ترامپ از برجام به آن شکل، وضعیت آمریکا را در عرصه بین‌المللی مورد انتقادات اروپا و بسیاری از کشورها قرار داد.

این دیپلمات سابق ادامه داد: البته در بحث تحریم‌ها من فکر می‌کنم که شرایط کمی متفاوت خواهد بود. این احتمال وجود دارد که در بحث تحریم‌های غذایی و دارویی مواضع بایدن به مراتب معتدل‌تر از ترامپ باشد و حتی تسهیلاتی را برای ایران فراهم کند ولی واقعیت این است که بخشی از تحریم‌های ایران در دوران ترامپ، غیربرجامی بودند و آمریکا چه در دوران برجام و چه بعد از آن به ایران اعلام کرده بود که قرارداد برجام به عنوان کارت سفید یا مجوز این کشور برای هراقدام یا تصمیمی نخواهد بود.

وی افزود: به ظن آمریکایی‌ها و اروپاییان، برجام اقدامی برای جلوگیری از احتمال حمله ایران به اسراییل با دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای و امثالهم بود. این تفکر که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، زمانی برای اروپاییان و آمریکاییان ایجاد شد که در دوران آقای احمدی‌نژاد ما بارها شاهد مواضع تند و سخت مقامات درباره حمله و نابودی اسراییل بودیم.

مجلسی با بیان اینکه برجام فرصت خوبی برای ایران بود که مسئولان از آن غافل شدند، گفت: رویکرد ایران در دوران برجام باعث شد که زمینه تحریم‌های بعدی در دوران ترامپ فراهم شود. این در حالی است که با افزایش ابعاد تجارت بین‌المللی به ویژه آمریکا، می توانستیم امکان چنین اقدامی را چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ فراهم نکنیم. ایران اگر از رویکرد تعامل استفاده بهتری می‌کرد، امروز فرصت خوبی برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها وجود داشت ولی حالا شرایط کمی متفاوت با گذشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا چه تاثیری بر رویکرد بایدن در قبال ایران خواهد داشت، تاکید کرد: تاثیری نخواهد داشت، چراکه به نظر نمی‌رسد بایدن خواستار لغو تحریم‌ها باشد و این رویکرد نیز مورد حمایت جمهوری‌خواهان قرار خواهد گرفت. البته باید دید که بحث برجام بین ایران و آمریکا چگونه دنبال خواهد شد؛ چراکه این موضوع می‌تواند در آینده تحریم‌های ایران بسیار موثر واقع شود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها