کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو:

رانیتیدین صادراتی در مبدا و مقصد آزمایش می‌شود / کیمیدارو طبق درخواست افغانستان اقدام به صادرات رانیتیدین کرده است / دولت افغانستان هنوز محدودیتی برای مصرف رانیتیدین قائل نشده است

روز گذشته انتشار تصویری از نامه مدیر عامل و عضو هیات‌مدیره شرکت سهامی عام صنعتی کیمیدارو در فضای مجازی منجر به ایجاد شبهاتی درباره صادرات آمپول رانیتیدین به افغانستان شد.

رانیتیدین صادراتی در مبدا و مقصد آزمایش می‌شود / کیمیدارو طبق درخواست افغانستان اقدام به صادرات رانیتیدین کرده است / دولت افغانستان هنوز محدودیتی برای مصرف رانیتیدین قائل نشده است
کد خبر: 444134
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۵:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته انتشار تصویری از نامه مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت سهامی عام صنعتی کیمیدارو در فضای مجازی منجر به ایجاد شبهاتی درباره صادرات آمپول رانیتیدین به افغانستان شد. این نامه البته نوعی ارائه گزارش بورس به سهامداران شرکت بود و اعلام می‌کرد که به دنبال مجوز صادر شده در اردیبهشت ماه امسال، دو محموله از آمپول رانیتیدین در مهر ماه امسال به مقصد کشور افغانستان صادر شود که با توجه به انتشار مطالبی در ایران درباره ممنوعیت فروش این دارو و بحث‌های درباره سرطان‌زا بودن آن، شائبه‌هایی درباره دلیل صادرات آن به کشور افغانستان و احتمالا کشورهای دیگر مطرح شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو توضیحات مبسوطی در این باره داد.

جهانپور با اشاره به دلایل جمع‌آوری رانیتیدین در ایران گفت : «نیمه سال گذشته بعد از اینکه برخی کشورها گزارش دادند که در داروی رانیتیدین تولیدی آنها یک ناخالصی در فرایند ترکیب مواد اولیه تولید شده که در مصرف درازمدت ممکن است برای بعضی بیماران سرطان‌زا باشد، ما دستور دادیم که تمام نمونه‌های رانیتیدین در بازار ایران جمع‌آوری و ازمایش شود. همچنین بلافاصله به تمام شرکت‌ها اعلام کردیم اگر در فرآیند تست نهایی دارو ساخته شده، این ماده را مشاهده کردند باید کل محموله دارو معدوم شود در غیراینصورت ورود دارو به داروخانه بدون مشکل است. داروهای ازمایش شده، بعضا دارای این ناخالصی بود اما بعضی دیگر هم هیچ ناخالصی نداشتند. با وجود این، ما برای اطمینان اذهان عمومی دستور توقف توزیع رانیتیدین را صادر کردیم.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افغانستان کنترلی برای ورود دارو مانند ایران و سایر کشورها دارد و چه مکانیسمی در این‌باره طی می‌شود، گفت : «ابتدا باید تاکید کنم که کیمیدارو براساس سفارش کشور افغانستان اقدام به طی مراحل لازم برای صادرات رانیتیدین کرده و سفارش دارو هم به تازگی اتفاق نیفتاده است. جدا از این نکته، افغانستان هم مانند ایران و تمام کشورها، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دارد. این سازمان‌ها در افغانستان نیز مانند سایر کشورها موظف هستند تمام محموله‌های داروی وارداتی را پیش از توزیع عمومی به صورت نمونه و تصادفی آزمایش کنند. در صورتی که رانیتیدین صادراتی ایران حاوی ماده‌سرطان زا باشد، در نمونه برداری وزارت بهداشت افغانستان مشخص خواهد شد همانطور که بعضی اقلام صادراتی ایران ممکن است ازبعضی کشورها برگشت بخورند.»

جهانپور در ادامه با تایید بر این نکته که درخواست خرید رانیتیدین از طرف کشور افغانستان مربوط به مدتها قبل بوده، گفت: «ما مصرف این دارو را در قالب ریکال، در ایران محدود کردیم اما دولت افغانستان هنوز محدودیتی برای مصرف این دارو قائل نشده و به نزدیک‌ترین کشور دارای امکان تولید، سفارش داده و اگر ما از فروش خودداری می کردیم ممکن بود از کشوری مثل هند خریداری کند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ریکال، مقررراتی صرفا محدود در مرزهای یک کشور است و قابل تسری یا توصیه به هیچ کشوری نیست چنانکه هنوز در برخی ایالات امریکا هم مصرف رانیتیدین ممنوع و دارو، به طور کامل از بازار دارویی امریکا جمع اوری نشده است.»

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا کیمیدارو احتیاط‌های لازم برای پرهیز از سرطان‌زا بودن رانیتیدین تولیدی را لحاظ کرده و نظارتی بر کیفیت دارو تولید شده وجود دارد، گفت: «هر شرکت تولید کننده یک مسئول فنی دارد که موظف است استاندارد داروی تولید شده را مطابق با درخواست سازمان غذا و دارو کنترل کند. بازرسان سازمان غذا و دارو، خطوط تولید را کنترل می کنند و در صورت هرگونه اشتباه و تخلف، چه سهوی و چه عمدی شرکت فوق جریمه می شود.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مکانیزم تولید آمپول با قرص متفاوت است حتی اگر ماده موثره یکسان باشد، گفت: «البته فرایند تبدیل به محصول نهایی کاملا فرق دارد ضمن‌انکه تمام کشورها موظف هستند تمام داروهای وارداتی و صادراتی را در مبدا و مقصد به صورت تصادفی مورد ازمایش قرار داده و پس از آن اجازه مصرف عمومی بدهند. رانیتیدین یک داروی بی اشکال است که هنوز هم در بسیاری کشورها به شرط آنکه فاقد ناخالصی ناشی از فرایند تولید باشد، استفاده می‌شود.»

چکیده گفت‌وگو

- رانیتیدین صادراتی در مبدا و مقصد آزمایش می‌شود

- کیمیدارو طبق درخواست افغانستان اقدام به صادرات رانیتیدین کرده است

- برای اطمینان اذهان عمومی دستور توقف توزیع رانیتیدین را صادر کردیم

- مصرف این دارو را در قالب ریکال، در ایران محدود کردیم اما دولت افغانستان هنوز محدودیتی برای مصرف این دارو قائل نشده است

- رانیتیدین یک داروی بی‌اشکال است که هنوز هم در بسیاری کشورها به شرط آنکه فاقد ناخالصی ناشی از فرایند تولید باشد، استفاده می‌شود

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها