کد خبر: 444154
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۶:۴۶:۰۰
| |

خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران:

تصور تغییر سیاست‌های ضدایرانی آمریکا در دولت بایدن ساده‌لوحانه است

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تصور تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و برداشته شدن تحریم‌ها ساده‌لوحانه است، گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار نفت، بازگشت نفت ایران به بازار جهانی سخت خواهد بود.

تصور تغییر سیاست‌های ضدایرانی آمریکا در دولت بایدن ساده‌لوحانه است
کد خبر: 444154
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۶:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که تصور تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و برداشته شدن تحریم‌ها ساده لوحانه است افزود: با توجه به شرایط فعلی بازار نفت، بازگشت نفت ایران به بازار جهانی سخت خواهد بود.


محمدعلی خطیبی، مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تغییر رئیس جمهور آمریکا و احتمال تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و برداشته شدن تحریم‌ها گفت: این موضوع خیلی ساده لوحانه است که آمریکا حتی با تغییر رئیس‌جمهورش سیاستش را در قبال ایران تغییر دهد.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که از سوی ستاد‌های بایدن در دنیا مخابره شد نشان می دهد که این فرد قصد دارد تحریم‌های ایران را هوشمندانه کند و به دنبال مذاکره با ایران در خصوص حقوق بشر و سیاست‌های منطقه ای ایران خواهد بود.

خطیبی با اشاره به این موضوع که آمریکا تحریم‌های فعلی را از اقتصاد ایران برنمی‌دارد اما به دنبال مذاکره با ایران خواهد بود تا منافع بیشتری کسب کند تصریح کرد: نتیجه این مذاکرات لزوما به برداشته شدن تحریم‌ها منجر نخواهد شد مگر اینکه ایران از حجم بیشتری از منافعش کوتاه آید و دقیقا همان رفتاری که در دولت اوباما با ایران شد بایدن نیز با ایران خواهد داشت.

این کارشناس بازار نفت ادامه داد: آمریکایی‌ها تا روی موارد مورد نظرشان با ایران به توافق نرسند هرگز تحریم‌ها را رفع نخواهند کرد، آنها حتی حاضرند بخش کمی از تحریم‌ها را برطرف کنند ولی به محض گرفتن امتیاز‌های بیشتر از ایران شرایط را روی ایران سخت خواهند کرد.

وی با اشاره به این موضوع که شرایط بازار نفت شرایط خوبی را سپری نمی کند تصریح کرد: اکنون در فصول سرد سال در نیمه کره شمالی هستیم اما می بینیم هم اکنون تقاضا برای نفت در حالت کاهشی به سر می برد و به همین دلیل 15 تا 20 میلیون بشکه از تولید نفت جهانی کاهش یافته است.

خطیبی با اشاره به اینکه قیمت نفت در همین شش ماه گذشته به زیر 10 دلار هم رسیده و در حتی در برخی از روزها منفی شده بود اظهار کرد: با تشدید محدودیت‌ها به دلیل شیوع ویورس کرونا تقاضا برای نفت خام در بازار جهانی رشد پیدا نخواهد کرد و حتی ممکن است تقاضا تضعیف نیز شود.

این کارشناس بازار نفت با اشاره به اینکه در میان مدت ممکن است شرایط بازار نفت تغییر کند زیرا اساسا سیاست نفتی جمهوری خواهان با دموکرات‌ها متفاوت است جمهوری خواه‌ها به دنبال تولید حداکثری از نفت هستند به طوریکه می بینیم آنها آمریکا را که وارد کننده نفت خام بود تبدیل به صادر کننده نفت خام کردند اما دموکرات‌ها این سیاست را دنبال نمی کنند و حتی ممکن است به معاهده پاریس که ترامپ از آن خارج شده بود باز گردند.

وی تصریح کرد: دموکرات‌ها معتقدند تولید نفت و گاز شیل به محیط زیست آسیب می زند برای همین محدودیت‌هایی را اعمال می کنند و روند افزایش تولید نفت آمریکا را متوقف خواهند کرد بنابراین سیاست نفتی دموکرات‌ها روی قیمت نفت جهانی نیز تاثیر می گذارد.

خطیبی با اشاره به اینکه دموکرات‌ها روی اجماع بین‌المللی تبحر دارند ادامه داد: این چیزی است که ترامپ در آن نقطه ضعف داشت که البته به نفع ایران بود. بنابراین الان امریکایی‌ها می‌توانند اروپایی‌ها را نیز روی سیاستهایشان بر ایران متحد کنند که بنابراین باید در فضای بین‌المللی قوی ظاهر شویم زیرا قطعا می توانند ایران را تحت فشار بیشتری قرار دهند.

خطیبی ادامه داد: آنها می توانند حتی در شورای امنیت علیه ایران قطع نامه بگیرند و تحریم‌ها را علیه ایران بیشتر کنند که برای مقابله با آنها باید آمادگی داشت.

مدیر اسبق اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در چنین شرایطی بازگشت نفت ایران به بازار جهانی سخت خواهد بود اظهار کرد: الان تقاضا برای نفت خام کم است مگر آنکه تقاضای جدید برای نفت خام ایجاد شود که قطعا در کوتاه مدت این موضوع رخ نخواهد داد و شاید با فروکش کردن ویروس کرونا این موضوع رخ دهد که البته در بلند مدت یا خوش‌بینانه در میان مدت خواهد بود بنابراین پیشنهاد من این است که شرایط فعلی اقتصاد را واقع بینانه ببینند و برنامه خود را را براساس توهمات نچینند؛ من تاکید می کنم که نباید اقتصادمان را به مولفه‌های بیرونی گره بزنیم و باید روی توانایی‌های خودمان متکی باشیم.

وی با اشاره به تجربه ایران در خصوص قبل و بعد از برجام به رادار اقتصاد گفت: کشور یک بار از سیاست‌های اتخاذ شده مسئولان ضربه خورده بنابراین نباید دوباره موج جدید راه انداخت و کشور را معطل نگه داشت که شاید تحریم‌ها برداشته شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها