کد خبر: 444161
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ ۰۵:۲۰:۰۰
| |

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

محدودیت‌های تسحیلاتی، مساله موشکی و حقوق بشر‌ سه شرط بایدن درباره ایران است / درباره بازگشت آمریکا به برجام و برچیده شدن تحریم‌ها نباید عجله کرد

پیر محمد ملازهی گفت: درباره بازگشت آمریکا به برجام و برچیده شدن تحریم‌ها نباید عجله کرد. بایدن هم مثل همه روسای‌جمهوری کشورش درباره ایران سه شرط مهم دارد که شامل محدودیت‌های تسحیلاتی، مساله موشکی و مسایل مربوط به حقوق بشر‌ می‌شود.

محدودیت‌های تسحیلاتی، مساله موشکی و حقوق بشر‌ سه شرط بایدن درباره ایران است / درباره بازگشت آمریکا به برجام و برچیده شدن تحریم‌ها نباید عجله کرد
کد خبر: 444161
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ ۰۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ در راستای سیاست‌های مداخله‌جویانه‌اش در خاورمیانه، در ماه‌های پایانی دوره 4 ساله دولتش مقدمات را برای همکاری اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه نظیر امارات و بحرین فراهم ساخت. حالا نظام بین‌الملل و به خصوص کشورهای منطقه مهم و استراتژیک خاورمیانه چشم‌انتظار هستند تا جو بایدن درباره نگاهش به این منطقه روشنگری کند.

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: درباره سیاست‌گذاری‌های دولت جو بایدن باید نگاهی واقع‌بینانه‌ داشته باشیم. در واقع سیاست خارجی ایالات متحده بر اساس تصمیم‌هایی است که در کنگره مشخص می‌شود. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باید از تصمیم‌های اخذ شده تبعیت کنند و نمی‌توانند کارهایی غیر از آنچه نمایندگان کنگره تصمیم گرفته‌اند، انجام بدهند. پس نمی‌توانیم منتظر رویکردی کاملا متفاوت از آقای بایدن نسبت به روسای‌جمهوری پیشین باشیم. البته دونالد ترامپ واقعا چهره‌ای خاص داشت و مشکلاتی را برای کشورش در این 4 سال به وجود آورد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: آنچه در ارتباط با نگاه ایالات متحده به خاورمیانه وجود دارد، این است که ترامپ از یک موقعیت کاملا استثنایی استفاده و میان اسرائیل و برخی از کشورهای عربی فضای تفاهم و همکاری ایجاد کرد که این روند کاملا به ضرر جمهوری اسلامی تمام شد. البته در این بین برخی از کشورهای عربی در خصوص نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی ایران احساس خطر کرده و به این ذهنیت رسیده‌ بودند که امنیت‌شان با تهدیدی جدی مواجه خواهد شد.

او همچنین تصریح کرد: الان هم که قرار است جو بایدن زمام‌داری آمریکا را به عهده بگیرد، معلوم نیست که در قبال خاورمیانه چه سیاست‌هایی را در پی خواهد گرفت. البته ممکن است برخی از اصلاحات صورت بگیرد، به خصوص که پرونده عربستان سعودی به لحاظ حقوق بشری ناجور است و دموکرات‌ها معمولا نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای دارند. به همین دلیل به احتمال زیاد جو بایدن سعودی‌ها را تحت فشارهای شدیدی خواهد گذاشت تا آنها درباره آزادی‌های شهروندی و... تغییر رویه بدهند.

وی توضیح داد: درباره ایران هم رئیس‌جمهوری جدید آمریکا سیاست‌هایی متفاوت با ترامپ را پیگیری خواهد کرد. اما اینکه بتوانیم به بازگشت آمریکا به برجام و برچیده شدن تحریم‌ها امیدی داشته باشیم، به نظر من نباید عجله کرد. چون بایدن هم مثل همه روسای‌جمهوری کشورش درباره ایران سه شرط مهم دارد که شامل محدودیت‌های تسحیلاتی، مساله موشکی و مسایل مربوط به حقوق بشر‌ می‌شود. به همین دلیل نوع کنش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و نوع تصمیم‌گیری در خصوص نوع تعامل ایران با دولت بایدن در سرانجام مساله هسته‌ای و فضای بین ایران و آمریکا اهمیت زیادی دارد.

پیر محمد ملازهی در پایان گفت‌: با همه تفاصیل، کاخ‌سفید نشینی بایدن برای جهان اتفاق مثبتی است.

چکیده گفت‌وگو با پیر محمد ملازهی

-سیاست خارجی آمریکا را کنگره مشخص می‌کند

-کشورهای عربی از نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی احساس خطر کرده بودند

-جو بایدن سعودی‌ها را تحت فشارهای شدیدی خواهد گذاشت

-نمی‌توانیم منتظر رویکردی کاملا متفاوت در مسائل خاورمیانه از آقای بایدن نسبت به روسای‌جمهوری پیشین باشیم

-کاخ‌سفید نشینی بایدن برای جهان اتفاق مثبتی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها