کد خبر: 444173
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ ۰۷:۱۶:۰۰
| |

از سکوت «خانه ملت» تا تصاحب کاخ دولت / خانه ملت آلوده به استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی است؟

این نخستین‌بار نیست که چنین حاشیه‌هایی پیرامون فعالیت سیاسی قالیباف به چشم می‌آید و دورانی که او متصدی شهرداری پایتخت بود نیز برخی از استفاده آقای شهردار از امکانات شهرداری برای تبلیغات انتخاباتی می‌گفتند. رویه‌ای که از قضا پیش از شهرداری قالیباف نیز وقتی محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود، مورد انتقاد برخی ناظران بود و حالا درآستانه نخستین انتخابات سده پانزدهم، به باور برخی، «خانه ملت» را نیز آلوده ساخته است. 

از سکوت «خانه ملت» تا تصاحب کاخ دولت / خانه ملت آلوده به استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی است؟
کد خبر: 444173
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ ۰۷:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین|



مجلس‌یازدهمی‌ها یعنی همان آخرین گروه سیاستمدارانی که تجربه نبردی انتخاباتی را پشت سر گذاشته و پیروز خارج شدند، حالا انگار اگر نگوییم بیش از دیگر سیاستمداران ایرانی مشتاق انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هستند، دست‌کم باید اعتراف کنیم همپای آنها وارد این کارزار شده و زودتر از برخی احزاب سیاسی دست به کار فعالیت‌های انتخاباتی شده‌اند. آن‌هم در شرایطی که این فعالیت‌ها با واکنش منفی نه‌تنها از جانب افکار عمومی و اصلاح‌طلبان، بلکه حتی با بازخورد نه چندان مثبت بسیاری از اصولگرایان بیرون پارلمان مواجه شده و حتی هستند نمایندگانی که منتقد این رویه‌اند. رویه‌ای که ظاهرا هرچه به روز سرنوشت انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم، با تب و تاب و حرارتی بیشتر در «بهارستان»، دنبال شده تا دست‌کم راه چند چهره شاخص پارلمان را برای رسیدن به «پاستور» و البته «بهشت» هموار کند.

چندی پیش روزنامه «اعتماد» در گزارشی از نقش کلیدی سردار جمال‌الدین آبرومند، دستیار رییس مجلس یازدهم در حوزه خدمت و پیشرفت، در مسیر برنامه‌های انتخاباتی قالیباف و کارزاری خبر داد که ظاهرا از مدتی پیش با برگزاری جلساتی در ساختمان مشروطه پارلمان واقع در میدان «بهارستان» آغاز شده است. خبری که البته چند روز پس از انتشار گزارش از سوی چندین کانال تلگرامی وابسته به جناح راست و یکی، دو چهره سیاسی نیز تلویحا تایید شد و حالا محمود صادقی، نماینده مجلس دهم نیز گفته که ساختمان قبلی مجلس دوره مشروطه به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است. خبری که از بین‌سطورش می‌توان این‌طور دریافت که انتخابات پیش‌رو برای بعضی مجلس‌یازدهمی‌ها شاید مهم‌تر از هر طرح ‌و لایحه‌ای باشد و این یعنی هرچه جلو بیاییم، احتمالا این نمایندگان بیشتر و بیشتر بر انتخابات متمرکز می‌شوند. آن هم درحالی که تا همین‌جای کار هم حتی برخی نمایندگان چندین نوبت نسبت به تمرکز بیش از اندازه بعضی همکاران‌شان در پارلمان بر انتخابات 1400 انتقاد کرده‌اند اما هنوز کسی از مجلس یازدهم رسما تایید نکرده که شکل‌گیری ستاد انتخاباتی یا فعالیت‌هایی سازمان‌یافته برای انتخابات 1400 و رقابت رسیدن به «پاستور» در «بهارستان» در جریان است.

نخستین روز آبان‌ماه 99 همزمان با انتشار گزارش درباره کارزار انتخاباتی قالیباف، یک پایگاه خبری نیز از مسوولیت سردار مرتضی طلایی برای پیشبرد بخش دیگری از برنامه‌های این کارزار خبر داد؛ بخشی که نه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، بلکه بر انتخابات شورای شهر متمرکز بود و بر این اساس مدعی بود که طلایی با برگزاری جلساتی در ساختمانی واقع در خیابان «پاسداران» برای رساندن گزینه مطلوب رییس فعلی مجلس و شهردار اسبق پایتخت به «بهشت» است تا پس از 4 سال شهرداری اصلاح‌طلبان، دوباره یک اصولگرا سکان اداره تهران را به دست بگیرد. آن‌طور که پایگاه خبری دیده‌بان ایران گزارش داده بود، برخی نزدیکان قالیباف در روزگاری که شهردار پایتخت بود، حالا از گزینه‌های جدی برای «بهشت 1400» هستند؛ چهره‌هایی چون جواد شوشتری، رییس دفتر شهردار، علیرضا جاوید معاون عمرانی و شهردار منطقه یک و پژمان پشمچی‌زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران. حالا حدود 20 روز پس از انتشار آن گزارش، محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم به خبرگزاری برنا گفته است: «فاجعه بزرگ این است که ساختمان قبلی مجلس در دوره مشروطه به ستاد انتخاباتی تبدیل شده است. نماینده‌ای که یک کرسی مجلس را اشغال کرده، اگر قدر آن کرسی را نداند و همه هم و غم خودش را صرف رشد و ارتقای نقش آن جایگاه کند، در درجه نخست به مجلس آسیب می‌رسد و اتفاقا نتیجه معکوس نیز خواهد داشت و تاثیری در اعتماد‌سازی برای انتخابات آتی هم ندارد.» دبیرکل تشکل اصلاح‌طلب انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین تاکید کرده است: «تبلیغات انتخاباتی، نطق‌های تند و توییت‌های تهدید‌آمیزی که حداقل دو بار رهبری به‌شدت نسبت به آنها اخطار اخلاقی دادند، نشان‌دهنده این است که این مجلس برای انتخابات 1400 برنامه دارد. مثلا در خوزستان و در دیگر شهرها با فقر و فلاکت مردم عکس یادگاری می‌گیرند.»

همزمان علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت‌های انتخاباتی در ساختمان مجلس مشروطه اگرچه به «اعتماد» گفته «نخستین‌بار است که این خبر را می‌شنوم» اما در عین حال تاکید کرده که «درباره فعالیت‌های انتخاباتی سال آینده گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد و در مجلس هم اسم افرادی شنیده می‌شود.» هرچند او بار دیگر تاکید کرده که دست‌کم به‌شخصه ندیده است که «کسی بخواهد در مجلس کاری سازمان‌یافته برای انتخابات انجام دهد.» اما این تنها صادقیِ اصلاح‌طلب نیست که با طرح این احتمال، نسبت به استفاده انتخاباتی از «خانه ملت» انتقاد کرده و هستند اصولگرایانی که بیرون و درون پارلمان منتقد این رویه هستند. در این میان اگرچه هنوز هیچ‌یک از خود مجلسی‌ها به‌طور رسمی فعالیت سازمان‌یافته انتخاباتی را در پارلمان تایید نکرده اما هستند نمایندگانی که حتی از تریبون ناطقان پارلمان به نقد این مساله پرداخته‌اند. چنان‌که الیاس نادران، از چهره‌های شاخص مجلس اصولگرای یازدهم همین چند روز پیش در جریان نشست علنی روز 11 آبان‌ماه 99 و در نخستین نطق میان‌دستور خود، اعلام کرد: «شکل‌گیری ساختار قدرت در مجلس و زین کردن اسب برای انتخابات 1400 توسط عده‌ای از نمایندگان در دولت آینده یا شهرداری تهران آثار نامطلوبی به‌جای گذاشته است»؛ اشاره‌ای صریح از یکی از چهره‌های باسابقه و اثرگذار مجلس به استفاده از جایگاهی انتخابی برای رسیدن به یک مقام انتخابی بالاتر که می‌تواند «پاستور» باشد یا «بهشت» و از این حکایت دارد که آنها علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، گوشه‌چشمی نیز به انتخابات شورای شهر پایتخت و البته شهرداری تهران دارند. در این میان اگرچه وقتی صحبت از تحرکات انتخاباتی در «بهارستان» به میان می‌آید، اغلب بلافاصله از رییس مجلس و محمدباقر قالیباف می‌گویند، واقعیت این است که او تنها نماینده‌ای نیست که چنین سودایی در سر دارد و حالا چندصباحی است که زمزمه‌هایی درخصوص احتمال کاندیداتوری امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد، نواب رییس مجلس یازدهم نیز به گوش می‌رسد. جالب آنکه چندی قبل، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای قم و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این فهرست حاضر بود که البته پس از مدتی این گمانه را رد کرد. اما مهرداد بذرپاش که اگرچه نماینده نیست اما به عنوان رییس دیوان محاسبات، از جمله مقامات پارلمانی و اعضای قوه مقننه به حساب می‌آید نیز شبیه به زاکانی از اعضای این فهرست بود که برخلاف زاکانی، کلامی در رد این گمانه به زبان نیاورده است.

حسین میرزایی، نماینده اصولگرای اصفهان در مجلس یازدهم با اشاره به آنچه این روزها درباره تحرکات انتخاباتی مجلسی‌ها برای انتخابات 1400 به گوش می‌رسد، گفته است: «گروه‌های سیاسی مختلف هم در دولت و هم مجلس، مشغول کارهایی برای انتخابات هستند که به نظر بنده، این فعالیت‌ها زودهنگام است و باعث غفلت از مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم می‌شود.» او همچنین درباره فعالیت‌های انتخاباتی افرادی همچون قالیباف، زاکانی و بذرپاش و برخی دیگر از نمایندگان و مقامات پارلمانی به «اعتماد» می‌گوید: «درباره فعالیت این افراد هم به همان اندازه شنیده‌ام که درباره چهره‌های دیگر همچون آقای ستاری گفته می‌شود.» این اظهارات نماینده اصولگرای اصفهان در مجلس یازدهم اما درحالی مطرح شده که او چندی پیش در نقد سفرهای استانی قالیباف به ایلنا گفته بود: ‌«رییس مجلس نباید با سفرهای استانی، سفرهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری را کلید بزند. یک نگاه این است که ایشان خدایی ناکرده سفرهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری را کلید زده باشند که جای تاسف دارد؛ چراکه مجلس اولویت‌های مهم‌تری دارد که از رییس آن انتظار می‌رود به آنها بپردازد.» هرچند این نخستین‌بار نیست که چنین حاشیه‌هایی پیرامون فعالیت سیاسی قالیباف به چشم می‌آید و دورانی که او متصدی شهرداری پایتخت بود نیز برخی از استفاده آقای شهردار از امکانات شهرداری برای تبلیغات انتخاباتی می‌گفتند. رویه‌ای که از قضا پیش از شهرداری قالیباف نیز وقتی محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران بود، مورد انتقاد برخی ناظران بود و حالا درآستانه نخستین انتخابات سده پانزدهم، به باور برخی، «خانه ملت» را نیز آلوده ساخته است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها