«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

خاورمیانه | میراث وحشتناک به جا مانده از ترامپ برای بایدن در خاورمیانه چیست؟

به نوشته یک رسانه قطری، دونالد ترامپ میراث وحشتناکی برای بایدن در خاورمیانه از خود به جا گذاشته است. جو بایدن با میراث سیاسی سنگینی که رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ برایش به جا گذاشته مواجه خواهد شد، میراثی که در منطقه پرالتهاب خاورمیانه ملموس‌تر است.

خاورمیانه | میراث وحشتناک به جا مانده از ترامپ برای بایدن در خاورمیانه چیست؟
کد خبر: 444186
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به نوشته یک رسانه قطری، دونالد ترامپ میراث وحشتناکی برای بایدن در خاورمیانه از خود به جا گذاشته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، عربی 21 در تحلیلی در این باره نوشت، جو بایدن با میراث سیاسی سنگینی که رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ برایش به جا گذاشته مواجه خواهد شد، میراثی که در منطقه پرالتهاب خاورمیانه ملموس‌تر است.

یکی از این میراث‌ها مساله فلسطین است : ترامپ طی چهار سال ریاست‌جمهوری خود سیاستی مغایر با رویکرد میانجی‌گری در مساله فلسطین پیشه کرد و ترجیح داد به طور کامل در کنار جریان راست‌گرایان آمریکا به حمایت از اسرائیل بپردازد و علیه حقوق فلسطینیان صف‌آرایی کند.

بعد از 20 ژانویه، بایدن باید با چالش‌هایی همچون به رسمیت شناخته شدن حاکمیت اسرائیل بر جولان، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا به قدس و حمایت از الحاق مناطقی از کرانه باختری به اسرائیل دست‌وپنجه نرم کند.

حال باید دید بایدن چنان‌که اعلام کرده به دنبال رویکردی میانه‌رو در مساله فلسطین خواهد بود یا همچنان راه ترامپ را ادامه خواهد داد.

میراث دیگر روابط واشینگتن-تهران است. از دیدگاه عربی 21، روابط بین واشینگتن و تهران در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به نقطه اوج تنش رسید، به نحوی که 2 طرف تا مرز درگیری نظامی هم پیش رفتند.

جرقه این تنش را ترامپ در مه 2018 با خروج از توافق هسته‌ای زد و به تدریج تحریم‌های حداکثری را بر ایران اعمال کرد و با ترور فرمانده نیروی قدس سپاه که با واکنش ایران در هدف قرار دادن پایگاه نیروهای آمریکایی مواجه شد به نقطه اوج خود رسید.

حال بایدن وعده‌هایی درباره بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای به منزله گام اولیه برای ازسرگیری مذاکرات بعدی، مشروط به بازگشت ایران به تعهد کامل به مفاد توافقنامه، داده است.

نوع رفتار ویژه‌ دونالد ترامپ با دیکتاتورهای جهان نیز یکی از مشکلات بایدن خواهد بود؛ ترامپ معمولاً با نگاه یک تاجر با رژیم سعودی تعامل کرده است، او اولین سفر خود را به این کشور انجام داد و توانست میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری عربستان را با خود به کشورش بیاورد.

در مقابل اجازه نداد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و دیگر افرادی که در جنایت قتل جمال خاشقچی نقش داشتند مجازات شوند و در برابر خواست اکثریت کنگره از 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ایستادگی کرد.

اکنون باید منتظر ماند و دید بایدن که بارها از نقض حقوق بشر توسط مسئولان عربستان انتقاد کرده بود بعد از سر کار آمدن چه خواهد کرد.

از دیگر مشکلات بایدن، پایان دادن به جنگ یمن است که متعهد به توقف حمایت نظامی کشورش از جنگ سعودی‌ها علیه مردم این کشور شد.

از طرفی ترامپ بارها عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر را دیکتاتور مورد علاقه‌اش خوانده بود؛ در مقابل بایدن خواهان پایان دادن به بازداشت، شکنجه و تبعید مخالفان مصری شد.

او در صفحه توییتر خود هم نوشته بود: «دیگر چک‌های سفیدامضا برای دیکتاتور مورد علاقه ترامپ صادر نخواهد شد.»

شاید نقطه مشترک سیاست‌های ترامپ و بایدن در تاکید بر ضرورت کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه باشد، اما بایدن به بهانه ادامه مبارزه با تروریسم تعهدی به خروج کامل نیروهای آمریکایی از منطقه نداده است.

در کل رویکرد چهارساله ترامپ منجر به انزوای آمریکا در منطقه خاورمیانه شده است. این انزوا باعث افزایش نفوذ و نقش روسیه در منطقه شده و به تبع آن کار جو بایدن را برای تحقق برنامه‌هایش دشوارتر می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها