شکایت درمانگران اعتیاد از مجلس: مصوبه توزیع متادون در داروخانه‌ها فراقانونی بود

علی غلامی، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با اشاره به مصوبه توزیع داروهای مخدر توسط داروخانه‌ها گفت: کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور نسبت به این مصوبه به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شکایت کرده‌ اند و این شکایت در نوبت رسیدگی قرار گرفته است.

شکایت درمانگران اعتیاد از مجلس: مصوبه توزیع متادون در داروخانه‌ها فراقانونی بود
کد خبر: 444420
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۰۸:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| علی غلامی، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور با اشاره به بررسی مصوبه توزیع داروهای مخدر توسط داروخانه‌ها توسط نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درمانگران و دانشمندان حوزه اعتیاد و رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه‌ای مشترک در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی هفته گذشته اظهارکرد: در حال حاضر مصوبه توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها به شکل فراقانونی ابلاغ شده است اما در جلسه‌ای که هفته‌ گذشته برگزار شد، مغایرت موارد قانونی با این مصوبه به ریاست سازمان غذا و دارو گوشزد شد.

وی ادامه داد: طبق ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر عرضه داروی متادون فقط در کلینیک‌های درمان سوء مصرف مواد مجاز است و هیچکس حق ندارد داروی متادون را نسخه کند و هیچ داروخانه‌ای نیز حق ندارد که این دارو را به فروش برساند. در واقع مصرف داروهای متادون خلاف قوانین است مگر آنکه بیمار به مراکز مجاز درمان اعتیاد مراجعه کند. لذا اگر داروهای مخدر در داروخانه‌ها توزیع شود مغایر با قانون خواهد بود.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور همچنین به کنوانسیون 1961 استناد کرد و گفت: حتی کنوانسیون 1961 همه کشورهای عضو را موظف کرده است که در راستای جلوگیری از اعتیاد داروخانه‌ای، داروهای تحت کنترل در داروخانه‌ها عرضه نشود و به جهت اینکه کشور ما با مصوبه مجلس عضو این کنوانسیون شد بنابراین اجرای این کنوانسیون برای همه لازم الاجراست.

وی با اشاره به توزیع داروی اکسی کدون توسط داروخانه‌ها اظهار کرد: همین مورد نیز خلاف کنوانسیون است و باید از اجرای آن ممانعت شود. چند سال گذشته داروی «اکسی کدون» (با فرمول هروئین) در داروخانه‌های منتخب توزیع شد و اکنون شاهد اعتیاد داروخانه‌ای اکسی کدون در جامعه هستیم.

غلامی تصریح کرد: در حال حاضر مصوبه توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها ابلاغ شده است و کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور نسبت به این موضوع به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شکایت کرده‌ و این شکایت در نوبت رسیدگی قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها