کد خبر: 444581
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۴:۴۴:۳۸
| |

رجب طیب اردوغان:

خواهان برقراری هرچه سریع‌تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره‌باغ هستیم

رجب طیب اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه در پارلمان کشورش آزادسازی قره‌باغ را به "برداران آذربایجانی خود، به‌ویژه دوست خود الهام علی‌اف" تبریک گفت.

خواهان برقراری هرچه سریع‌تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره‌باغ هستیم
کد خبر: 444581
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۱۴:۴۴:۳۸

اعتمادآنلاین| رجب طیب اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه در پارلمان کشورش آزادسازی قره‌باغ را به برداران آذربایجانی خود، به‌ویژه دوست خود الهام علی‌اف تبریک گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزرای آناتولی، اردوغان گفت: به عنوان مردم و دولت ترکیه از 28 سال گذشته هر روز اندوه ناشی از اشغال خاک آذربایجان را به همراه بردارن آذربایجانی در قلب‌مان احساس کردیم اما اشغال 28 ساله اراضی آذربایجان و قره‌باغ به طور رسمی و عملا به پایان خواهد رسید. کسانی که در گذشته در قبال قبرس و کشتار مردم بوسنی در دهه 90 سکوت کرده بودند، به کشتار قره‌باغ نیز توجه نکردند.

وی گفت: بر اساس توافق (آتش‌بس)، بخش باقیمانده قره‌باغ و اراضی متعلق به آذربایجان که هنوز آزاد نشده بودند، به این کشور واگذار خواهد شد. براساس توافق‌نامه میان باکو و ایروان، کلبجر در 15 نوامبر، مناطق آغدام و قزاق در 20 نوامبر و لاچین تا 1 دسامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد. میان آذربایجان و منطقه خود مختار نخجوان یک مسیر جدید حمل و نقل احداث خواهد شد. مسیر حمل و نقل دیگر بین ارمنستان و خان‌کندی برقرار خواهد شد.

اردوغان افزود: شهروندان آذربایجانی که به دلیل اشغال، خاک‌شان را ترک کرده بودند، با نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به خانه‌هایشان بازخواهند گشت. شادی مردم آذربایجان شادی ما، افتخارات آن‌ها، افتخار ماست.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ترکیه در کنار روسیه برای نظارت و بازرسی نحوه اجرای توافق در نیروی حافظ صلح که قرار است در منطقه تشکیل شود، حضور خواهد داشت. تفاهم‌نامه‌ مرتبط با تشکیل مرکز مشترک ترکیه و روسیه برای بازرسی و نظارت بر روند توافق آتش‌بس در قره‌باغ صبح امروز به امضا رسید. این مرکز در خاک آذربایجان که از اشغال آزاد شده است، تاسیس می‌شود.

وی گفت: دولت آذربایجان همانطور که در گذشته به وعده‌اش عمل کرده، در مورد عدم آسیب رساندن به غیرنظامیان از این پس نیز تعهد داده است. در درگیری‌هایی که به دنبال حمله مجدد ارمنستان به خاک آذربایجان آغاز شد، با تمامی وجود و امکانات در کنار برادران آذربایجانی ایستاده و در روند پایان اشغال مشارکت کردیم. ما به همراه برداران آذربایجانی غم کودکان، زنان و سالخوردگان که در خوجالی و شهرهای دیگر قره‌باغ به قتل رسیدند را احساس کرده و اشک ریختیم. ان شالله از این پس با همکاری قوی‌تر با آذربایجان آینده را خواهیم ساخت.

اردوغان همچنین در باره اوضاع در لیبی نیز گفت: امیدواریم روند سیاسی لیبی با یک توافق‌نامه پایدار، جامع و قابل قبول برای مردم این کشور به نتیجه برسد.ترکیه به منظور برقراری صلح پایدار، آرامش، امنیت و رفاه در منطقه برای مسئولیت پذیری آماده است.

وی تاکید کرد: صادقانه خواهان برقراری هرچه سریع‌تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره‌باغ هستیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نیز گفت: پس از پایان انتخابات آمریکا برای حل وضعیت مبهم منطقه باید مسیرهای دیپلماسی و سازش تا حدالامکان باز شوند.

او گفت که اگر یونان و بخش‌روم نشین قبرس دست از "نازپروری" بردارند، به‌زودی توافقی عادلانه در خصوص مسئله مدیترانه شرقی حاصل خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد: در راستای اقداماتی که طی 18 سال اخیر انجام داده‌ایم، ترکیه در میز مذاکرات و میادین حوزه‌های مختلف با عزم راسخ و اعتماد به نفس قادر به قدرت نمایی بوده و صدایش را همه می‌شنوند.

وی همچنین درباره شرایط اقتصادی کشور گفت: ترکیه در سه ماهه دوم سال از رشد منفی اقتصادی ناشی از همه‌گیری خارج شده و در وضعیت بهتر وارد سه‌ماهه سوم شده است. درآمد سرمایه گذاران داخلی و خارجی که به اقتصاد و لیر ترکیه اعتماد کرده‌اند را مانند درآمد خود دانسته و از آن‌ها با ارائه تسهیلات لازم حمایت همه جانبه انجام خواهیم داد. در زمینه تبدیل ترکیه به یک مرکز اقتصادی کم ریسک، امنیت بالا و پرسود برای سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی مصمم هستیم. صادقانه همه را برای آغاز دوره‌ای جدید مبتنی بر آرامش، امنیت، عدالت و احترام دعوت می‌کنیم. در این دوره که ویروس کرونا جهان را فرا گرفته است، با قدرت زیرساخت‌های بهداشتی و خدماتی و سیاست‌های حمایتی از اقتصاد که به تحقق رساندیم، این روند را با کم‌ترین خسارت مدیریت کردیم.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها