یک حقوقدان:

برجام باید در آمریکا به قانون تبدیل شود

نعمت احمدی، حقوقدان گفت: باید توافق و ورود جدید به برجام  و تعهداتی که بین طرفین ایران و امریکا منعقد می شود به تایید کنگره آمریکا برسد و به صورت یک قانون داخلی تصویب  شود.

برجام باید در آمریکا به قانون تبدیل شود
کد خبر: 444631
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۰۷:۴۴:۲۹

اعتمادآنلاین| نعمت احمدی، حقوقدان درباره انتظارات ایران از طرف امریکایی‌ برای بازگشت به برجام، گفت: ترامپ در پایان دوره‌اش خصوصا زمانی که از برجام خارج شد به صورت یک شیب ملایم و در ماه‌های پایانی به صورت یک شیب تند با استفاده از یک تیم حقوقی قدرتمند و آشنا به مراحل مختلف تحریم، دایره تحریم‌ها را به طرف ما تنگ کرد و از انرژی هسته‌ای و مسایل دیگر به طرف تروریسم آورد و حذف کردن این فرمان‌های اجرایی و تحریم‌های آقای ترامپ فقط به فرمان اجرایی رییس جمهور بعدی نیاز ندارد؛ بلکه طبق مقررات داخلی امریکا باید مجلس سنای ایالات متحده امریکا هم آن را تصویب کند.

وی ادامه داد: با ترکیبی که اکنون مجلس سنای امریکا دارد هنوز مشخص نیست که در 5 نوامبر نتیجه انتخاب دو کرسی که به 5 ژانویه موکول شده، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

این حقوقدان تاکید کرد: اقایان ترامپ و بایدن گفتند ما از برجامی که خارج شدیم، وارد می شویم اما پیش شرط هایی داریم. اخیرا در تحریم‌ها علیه ایران از سوی ترامپ هم در ماه های آخر شکل گرفته است و اجازه به رییس جمهور بعدی نمی دهد؛ لذا اگر بایدن هم پیش شرط ها را قبول کند نمی تواند به نفع ما باشد و یک برجام جدیدی اقای بایدن و امریکا برای ایران در نظر می گیرد و باید دید در ان شرایط چه وضعی داریم.

وی افزود: آقای ظریف از امتیازات خوبی برخوردار است و مذاکره کننده قهاری است. 22 ماه با امریکایی ها مذاکره کرد. زمانی که آقای ظریف در سازمان ملل بود با آقای جو بایدن که در آن زمان مسئول کمیته امنیت خارجی مجلس سنا بود مذاکره داشت و یکدیگر را می‌شناسند و آقای ظریف با ادبیات و نوع مذاکره آقای بایدن اشنایی دارد و اگر دست اقای ظریف در مذاکره باز باشد، زمانی که می خواهیم به برجام ورود داشته باشیم اگر امریکایی ها پیش شرط هایی داشته باشند ان زمان اقای ظریف با تکیه بر سابقه و این موضوع که به همین راحتی با یک فرمان اجرایی از برجام خارج شدند می تواند صحبت کند و از ان استفاده کند.

احمدی گفت: باید توافق و ورود جدید به برجام و تعهداتی که بین طرفین ایران و امریکا منعقد می شود به تایید کنگره آمریکا برسد و بصورت یک قانون داخلی تصویب شود البته سخت است زیرا هنوز تکلیف مجلس سنا مشخص نشده است زیرا تا ژانویه که ترامپ است و زمان می برد تا کابینه عوض شود و نیمه دوم سال 2021 به مواردی می رسند که باید مذاکره داشته باشند و آن بخش‌هایی که ترامپ با یک فرمان اجرایی خروج کرده مثل معاهده پاریس و یونسکو و... که با ابطال فرمان اجرایی رییس جمهور سابق به وسیله رییس جمهور جدید انجام می شود ولی بخش هایی مثل برجام نیاز به مذاکره دارد و فکر نمی کنم به همین راحتی و سادگی صورت گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها