کد خبر: 444635
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۰۷:۵۲:۴۷
| |

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

کرمانشاه جزو 10 استان کشور با لرزه خیزی بالا است

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در زلزله 7.3 ازگله استان کرمانشاه در سال 1396 تعداد بیش از 3 هزار پسلرزه به ثبت رسید، بر ضرورت تقویت شبکه شتابنگاری و لرزه نگاری در این منطقه تاکید کرد.

کرمانشاه جزو 10 استان کشور با لرزه خیزی بالا است
کد خبر: 444635
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۰۷:۵۲:۴۷

اعتمادآنلاین| علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست بازخوانی زلزله 21 آبان ماه 96 سرپل ذهاب کرمانشاه افزود: روز یکشنبه 21 آبان ماه 1396، در ساعت 21 و 48 دقیقه زلزله ای به بزرگی7.3 محدوده‌های ازگله، سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصر شیرین، سومار و آبادی‌های واقع در دشت ذهاب و گستره وسیعی از غرب کرمانشاه را به شدت تکان داد.

وی آمار نهایی تلفات و خسارت این زلزله را 621 نفر و تخریب 38 هزار واحد مسکونی و آسیب دیدگی 52 هزار واحد مسکونی دانست و اظهار کرد: بررسی این زلزله نشان داد که یک سوم ساختمان‌های این منطقه فاقد اسکلت است و در برابر زلزله استحکام کافی ندارد.

بیت اللهی با بیان این که این زلزله استان‌هایی چون ایلام، لرستان، همدان و کردستان را متاثر کرد، ادامه داد: مورفولوژی این استان نشان می‌دهد که استان کرمانشاه جزو 10 استان لرزه‌خیز کشور و از نظر جمعیت نیز جزو 10 استان با تراکم بالای جمعیتی است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی در زمینه لرزه خیزی این منطقه قبل از رخداد زلزله 7.3 یادآور شد: در این مطالعات تاکید کردیم که منطقه سرپل ذهاب احتمال رخداد زلزله‌هایی با شتاب 9 را دارد که در زلزله 7.3، این شتاب تجربه شد.

بیت اللهی، اضافه کرد: این منطقه لرزه خیز و با خطر ریسک زلزله بالا است.

وی با اشاره به زلزله‌های تاریخی این منطقه، خاطر نشان کرد: تا قبل از سال 1900 تعداد 42 زلزله تاریخی در سرپل ذهاب و قصرشیرین و مناطق اطراف آن رخ داده است.

بیت اللهی دلیل لرزه خیز بودن این منطقه را وجود گسل‌های متعدد در آن دانست و اظهار کرد: گسل "اصلی عهد حاضر زاگرس" یکی از گسل‌های این منطقه و یک زون گسلی باریک از مجموعه‎ای از گسل‌های امتداد لغز است. علاوه بر آن گسل "درود"، "نهاوند"، "کارون" و گسل "صحنه" از دیگر گسل‎ها است.

بیت اللهی گسل‌های "زاگرس مرتفع" و "پیشانی کوهستان" را از دیگر گسل‌های کرمانشاه نام برد و یادآور شد: احتمال می‌رود که گسل پیشانی کوهستان مسبب زلزله 7.3 ازگله باشد، ضمن آنکه منطقه ازگله در وضعیت لرزه خیزی با خطر بالا دسته بندی می‌شود.

زلزله‌ای که موجب پرتاب سنگ از کوه شد

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه زلزله 7.3 ازگله شتابی برابر با 10 داشته است، رخنمون آن را در پرتاب شدن سنگ‌ها به محورهای مواصلاتی دانست و یادآور شد: تا قبل از این رخداد لرزه‌ای بزرگ، وضعیت لرزه خیزی این منطقه تفاوت معنی داری با گذشته نداشته است و تنها دقایقی قبل از این زلزله مهیب زلزله‌ای به بزرگای 4.4 رخ داد که به عنوان پسلرزه این زمینلرزه بوده است.

بیت اللهی با اشاره به اجرای مطالعاتی در زمینه زمینلرزه‌های 15 ساله این منطقه از 2005 تا 2020 توضیح داد: از سال 2005 تا 2008 تعداد 138 زمینلرزه در بازه 3 ساله در این منطقه رخ داد که از 2.5 تا 4.9 بوده است.

وی با بیان اینکه از سال 2008 تا 2011 تعداد 226 با بیشینه 4.7 زمینلرزه در این منطقه به ثبت رسید، افزود: از سال 2011 تا 2014 شاهد افزایش نسبی رخدادهای لرزه‌ای به ویژه در جنوب سومار و حوالی ایلام بودیم، به گونه‌ای که تعداد 450 زلزله بین 2.5 تا 5.7 در این حوالی رخ داده است.

به گفته وی از سال 2015 تاکنون 3318 زمینلرزه در کرمانشاه رخ داده که اغلب آنها پسلرزه‌های زمینلرزه 7.3 روز یکشنبه 21 آبان ماه 1396 و بزرگترین آنها با بزرگای 6.1 در حوالی ثلاث باباجانی رخ داده است.

بیت اللهی ثبت بیش از 3 هزار پسلرزه بیش از 2.5 و احساس شدن آن تا شعاع 150 کیلومتری رومرکز زلزله را دیگر ابعاد این زلزله عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از مهمترین ابعاد این زلزله احداث ساختمان‎های مسکونی در خاک نرم "سراب شرف آباد" است که به دلیل نرم بودن خاک زمین، ساختمان‌ها به شدت تخریب شدند.

ضرورت توسعه شبکه شتابنگاری در منطقه

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت تقویت شبکه‌های شتابنگاری و زلزله نگاری در این منطقه تاکید کرد و گفت: علاوه بر آن لازم است بر کیفیت بتن‌های مورد استفاده در سازه‌ها توجه بیشتری صورت گیرد، چرا که در این زمینلرزه مشاهده کردیم ساختمانی که از بتن مناسبی برخوردار نبود، بر اثر زلزله به صورت ساندویچی طبقاتش فرو ریختند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها