کد خبر: 444654
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۰۸:۲۲:۱۱
| |

نماینده چالدران در مجلس شورای اسلامی:

ما در مرز چالدران هیچ کولبری نداریم

محمد علیپور، نماینده چالدران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چند سالی است که بعد از سقوط صدام و آزاد شدن شمال عراق و مرزهای غربی کشور به شهرهای مرزنشین اجازه داده می‌شود خارج از تشریفات گمرکی حمل کالا داشته باشند که کار این افراد به کولبری مصطلح شده است، ما در چالدران به این شکل کولبری نداریم.

ما در مرز چالدران هیچ کولبری نداریم
کد خبر: 444654
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۲ ۰۸:۲۲:۱۱

اعتمادآنلاین| محمد علپیور، نماینده مجلس درباره اخباری مبنی بر کشته شدن یک کولبر در مرز چالدران گفت: کولبری در چالداران با آن شکلی که مرزهای ما با عراق دارد فرق می‌کند چرا که مرز استان ما با ترکیه است و نحوه اداره مرزها در این ناحیه متفاوت است.

نماینده چالدران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چند سالی است که بعد از سقوط صدام و آزاد شدن شمال عراق و مرزهای غربی کشور به شهرهای مرزنشین اجازه داده می‌شود که خارج از تشریفات گمرکی حمل کالا داشته باشند که کار این افراد به کولبری مصطلح شده است، ما در چالدران به این شکل کولبری نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در مرز چالدران گاهی ترددات غیرمجاز صورت می‌گیرد که متاسفانه در آن سوی مرزها که داخل خاک ترکیه است منجر به درگیری‌های می‌شود و گاهی هم اتفاقات ناگواری پیش می‌آید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این افراد در واقع کولبر نیستند، آنها اشخاصی هستند که ترددهای غیرمجاز انجام می‌دهند حال ممکن است کاری هم انجام دهند که این تصور پیش بیاید آن‌ها در حال قاچاق چیزی هستند.

وی تاکید کرد: در چالدران به آن مفهومی که در مرزهای مشترک با اقلیم کردستان و عراق کولبری مطرح است این اتفاق را نداریم، زیرا مرز ایران در این قسمت با کشور ترکیه است و این کشور مرزش را دیوار کشیده است، یعنی حتی اگر کسی هم بخواهد کولبری و یا رفت و آمد داشته باشد به دلیل وجود این دیوارها به راحتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

علیپور گفت: ترکیه دیوارکشی برای مرزهایش را با حمایت اروپا و ناتو انجام داده است، اگر شما بخواهید از هرطرف در مرز تردد کنید، به آسانی نیست.

وی ادامه داد: گه‌گاهی افراد ترددهای غیرمجازی انجام می‌دهند اما ارتباطی با آن کولبری که در ذهن‌ها وجود دارد، ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اخبار من هم دیده و شنیده‌ام یک فرد برای آن که غیر مجاز که تردد کرده است مورد تیراندازی قرار گرفته است البته صحت و سقمش را دقیقاً نمی‌دانم. باید بگویم این گونه رفتارها در گذشته هم اتفاق افتاده و مسبوق به سابقه است.

وی با بیان این که ترددهای غیرمجاز مرزی که اتفاق افتاده به هیچ وجه مشابه و سنخیت با این اتفاق در مرزهای غربی و مرز مشترک ما با عراق و اقلیم کردستان ندارد، گفت: متاسفانه آن طرف مشکل ناامنی و امنیتی وجود دارد و بعضاً هم گروه اشرار مسلح در مرز تردد می‌کنند که این وسط ممکن است با جمیع اتفاقات، برای افرادی که ترددهای غیرمجاز دارند حوادثی رخ دهد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها