چرا دایی و مهدوی‌کیا به سمت مدیریت فوتبال نمی‌آیند؟

حسین کلانی پیشکسوت پرسپولیس و فوتبال ایران معتقد است خصوصی‌سازی سرخابی‌ها هیچوقت انجام نخواهد شد.

چرا دایی و مهدوی‌کیا به سمت مدیریت فوتبال نمی‌آیند؟
کد خبر: 444852
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود یاوری پیشکسوت فوتبال ایران چند روز پیش جان به جان آفرین تسلیم کرد. به همین بهانه به سراغ حسین کلانی پیشکسوت فوتبال ایران و پرسپولیس رفتیم و با او درباره مرحوم یاوری و همچنین شرایط سرخپوشان تهرانی صحبت کردیم.

محمود یاوری که خدمات زیادی به فوتبال ایران کرده بود متاسفانه فوت کردند. شما با ایشان همبازی بودید. خاطره ای از ایشان دارید؟

بسیار متاسف شدم ایشان را از دست دادیم. او استاد و بزرگ من بود.این افتخار را داشتم در تیم ملی و در جام ملتهای سال 1347 کنار ایشان باشم. ما جفتمان در مکتب شاهین بودیم که بعضی افراد مثل آقای یاوری و شرفی به پاس رفتند. پس از دوران فوتبال ما به خارج از کشور رفتم و ایشان هم مربی تیم ملی شد. آقای یاوری خدمات زیادی به جوانان این کشور کرد و از ممتازهای استان اصفهان بود. روحشان شاد باشد.

پرسپولیس در بازی اول در لیگ برتر مقابل سایپا متوقف شد. بسیاری معتقد هستند پرسپولیس از روزهای اوجش فاصله گرفته است.نظر شما چیست؟

پرسپولیس مثل فرزند ما است و حالا این فرزند بزرگ و از ما دور شده. ما هم دورادور نظاره گر موفقیت و ناکامی های این تیم هستیم و دخالتی هم نمی کنیم. پرسپولیس همیشه پرسپولیس است. حتی اگر برای مدتی نتیجه نگیرد. شما بازی های این تیم را در لیگ قهرمانان تماشا کردید و دیدید که این تیم چگونه و با اقتدار به فینال لیگ قهرمانان رسید. بازیکنان پرسپولیس کمتر از دیگر تیم های لیگ برتری استراحت کردند و هنوز خستگی بازی های لیگ قهرمانان در آنها دیده می شود. به هرحال پرسپولیس بزرگترین تیم ایران و آسیاست و به نظرم همچنان شانس اول قهرمانی است.

حالا که صحبت از لیگ قهرمانان شد، به نظر شما پرسپولیس می تواند قهرمان شود؟

صد در صد. این پرسپولیس شخصیت قهرمانی دارد. شما دیدید که با جدایی چند بازیکن کلیدی باز این تیم موفق شد در منطقه غرب همه حریفانش را شکست دهد و با اقتدار فینالیست شود. من به کادرفنی جوان تیم اعتماد دارم و مطمئن هستم بها دادن به این جوانان نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

مدتهاست که صحبت از خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال می شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده. به نظر شما این اتفاق شدنی است؟

به نظر من این اتفاق هیچوقت نمی افتد. تولیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در دست وزارت ورزش است و مدیران هم نمی خواهند این دو سرمایه را از دست بدهند. امیدوارم این اتفاق رقم بخورد اما در این شرایط هم افرادی سکان را در دست خواهند گرفت که وابستگی‌هایی داشته باشند و نمی توان انتظار داشت باشگاه به دست افرادی از دل مردم برسد. همچنین در این شرایط هم این افراد آنقدر عاقل هستند که جلو نیایند. این حرفها بیشتر برای سرگرم کردن مردم است.

چندتن از پیشکسوتان پرسپولیس برای جلسه با نمایندگان مجلس دعوت شدند اما اسمی از شما نبود.

کسانی که در آن جلسه حضور داشتند افرادی بودند که به روز و آپدیت هستند و دلیلی ندارد امثال من در این جلسه حضور داشته باشند. علی پروین بزرگ باشگاه پرسپولیس و کسی است که باشگاه پرسپولیس را پس از انقلاب یک تنه به دوش کشید و آن را دوباره احیا کرد. افرادی هم که بودند از پیشکسوتان و مربیان سابق محسوب می شدند و امیدوارم این جلسات به سود پرسپولیس باشد.

این روزها بسیاری از انتصاب مدیران در پرسپولیس و استقلال انتقاد می کنند. آنها معتقدند که چرا افرادی همچون علی دایی، مهدوی‌کیا، هاشمیان و ... نباید روی صندلی مدیریت بنشینند؟

مساله مدیریت با مساله تخصص فرق دارد. در دنیا بر اساس یک سازماندهی شخصی را به عنوان مدیر معرفی می کنند که توانایی هماهنگی و مدیریت داشته باشد. شما یک بیمارستان را در نظر بگیرید که بهترین جراح یا پزشک خود را به عنوان مدیر انتخاب می کند. وقتی آن جراح به عنوان مدیر انتخاب می شود، دیگر نمی تواند به خوبی قبل جراحی و طبابت بکند. برای همین است که در دانشگاه‌های رشته مدیریت را تاسیس کردند و افراد را برای این جایگاه‌ها آموزش می دهند. البته ناگفته نماند که تا زمانی که دخالتهای بیرونی در فوتبال ما باشد، افرادی مثل علی دایی و مهدوی کیا هیچوقت به سمت مدیریت باشگاه ها نمی روند. این افراد زمانی وارد گود می شوند که به آنها اختیار تام داده شود.

روز گذشته تیم ملی به مصاف بوسنی رفت. نظرتان درباره تیم ملی و کادر جدید آن چیست؟

آدم وقتی در کوران یک کاری نباشد و شناختی نداشته باشد شایسته نیست اظهار نظر کند. در تیم ملی با مربیان و بازیکنان آشنایی کمی دارم و همچنین شناختی از مربی جدیدتیم ملی ندارم و اظهارنظر کردن سخت است. به همین خاطر فقط می توانم برای بازیکنان تیم ملی و مربیان آرزوی موفقیت کنم.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها