کد خبر: 445019
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مردم سرگرم ‌شوند، عوامل سریال‌ها تهدید جانی / 20 سریال تلویزیونی در ایام کرونا ساخته‌شده یا در دست تولید است

کرونا وضعیت دوگانه‌ای برای سریال‌های تلویزیونی ایجاد کرده است. از یک سو با حاد شدن شیوع این بیماری در سطح کشور، به خصوص در پایتخت، بیشترین توصیه به خانه ماندن در خانه‌ها و پرهیز از حضور در مراکز تجمع صورت می‌گیرد، از سوی دیگر برای سرگرم کردن مردم باید برنامه‌هایی مانند سریال‌ها ساخته شود که همین موضوعی نگران‌کننده برای جامعه هنری است.

مردم سرگرم ‌شوند، عوامل سریال‌ها تهدید جانی / 20 سریال تلویزیونی در ایام کرونا ساخته‌شده یا در دست تولید است
کد خبر: 445019
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سحر آزاد - 20 سریال تلویزیونی در ایام کرونا ساخته شده یا در دست تولید است و در این میان برخی از عوامل آنها نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. در شرایطی که زنگ هشدار برای بسیاری از شهرهای کشور به صدا درآمده، ساخت این سریال‌ها همچنان ادامه دارد و جان عوامل آن را تهدید می‌کند.

در این میان نام کریم اکرمی مبارکه پس از آنکه خانواده‌اش تصمیم گرفتند از بیمارستانی که محل بستری او بوده به خاطر سهل‌انگاری شکایت کنند، بار دیگر خبرساز شد.

این بازیگر که مشغول بازی در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی بود روز 8 آبان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت و با اینکه منشاء ابتلای او به ویروس کرونا مشخص نیست، اما این شایعه نیز شنیده می‌شد که ممکن است سر صحنه فیلمبرداری مبتلا شده باشد چراکه پیش از آن هم لاله اسکندری از دیگر بازیگران این سریال روز 28 مهر از ابتلا به این بیماری خبر داد.

البته حسن نجاریان تهیه‌کننده این سریال پس از ابتلای اسکندری درباره وضعیت سلامت سایر بازیگران و عوامل سریال «جشن سربرون» به ایسنا گفته بود: «از همه عوامل و بازیگرانی که سر صحنه بودند قبل از اینکه جلوی دوربین بروند تست کامل گرفته شده. نتیجه‌ تست‌ها هنوز مشخص نشده است. باید جواب تست‌ها بیاید تا ببینیم خدای ناکرده شخص دیگری گرفتار بیماری نشده باشد؛ اما به نظرمان بقیه سلامت هستند چون نشانه‌هایی در کسی نیست.»

کریم اکرمی مبارکه

در همین ایام خبر ابتلای رابعه اسکویی که مشغول بازی در سریال «نوروزی رنگی» در مشهد بود، منتشر شد. روز 13 آبان علی مسعودی کارگردان این سریال به خبرگزاری مهر گفت که اسکویی مبتلا به کرونا شده اما خفیف است و از تمام گروه تست گرفته شده که جواب تست‌ها منفی بوده است.

از این 2 مورد که بگذریم، وقتی به تعداد سریال‌های در دست تولید نگاه کنیم، می‌بینیم که حجم آنها کم نیست. در این شرایط که بیمارستان‌ها نیز در مرز هشدار قرار دارند و نسبت به حجم بالای بیماران تذکر می‌دهند، اگر یکی از عوامل این سریال‌ها به کرونا مبتلا شده باشد، می‌تواند ناخواسته تعداد دیگری از عوامل را با خود همراه کند به خصوص بازیگران که به دلیل جلوی دوربین قرار گرفتن نمی‌توانند ماسک بزنند و همین موضوع خطر ابتلای آنها را چندبرابر می‌کند.

سریال‌هایی که در ایام کرونا ساخته شد یا در دست تولید است

یکی از سریال‌های در حال ساخت «بچه‌های طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی است که برای سیمافیلم تولید می‌شود. چنان‌که خبرگزاری مهر روز 29 مهر گزارش داده، طالبی پیش از این گفته بود که این مجموعه را برای تلویزیون تولید نمی‌کند و برای ارائه در شبکه نمایش خانگی کلید خواهد زد، اما مدتی است پروسه تولید آن به‌ عنوان یک پروژه «الف فاخر» در سیمافیلم آغاز شده است. این سریال حدوداً در 35 قسمت ساخته می‌شود و خود طالبی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

در اخباری که روز 12 آبان به نقل از سیمافیلم درباره سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری انتشار یافت عنوان شد که گروه این سریال پیشتر در سمنان (شاهرود) مشغول تصویربرداری بخش‌هایی از فصل بیزانس بودند که با اتمام صحنه‌های مربوط به شهرک نور و آماده شدن سمنان برای ادامه کار به این شهر می‌روند.

تصویربرداری این سریال از زمستان سال گذشته در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز شده است و با فراگیر شدن ویروس کرونا، لوکیشن‌های داخلی مانند سمنان و شهرک سینمایی نور جایگزین لوکیشن‌های خارجی در ترکیه شد و سرانجام تصویربرداری آن از دهم مرداد از سر گرفته شد.

بنا بر‌ پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» حدوداً پنج سال طول می‌کشد و بازیگران ایرانی و خارجی از کشورهای یونان، مراکش، تونس و... در آن بازی خواهند کرد.

البته حسین طاهری تهیه‌کننده سریال گفته است که با توجه به موج جدید کرونا، تمهیدات پیشگیری و پروتکل‌های بهداشتی با نهایت دقت در تمامی مراحل کار اجرا می‌شود.

سلمان فارسی

از دیگر تولیدات سیمافیلم سریال «دادستان» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی است. در آخرین خبری که روز 28 مهر از این سریال منتشر شد به نقل از محمد خزاعی تهیه‌کننده سریال آمد که تصویربرداری آن از اول مردادماه آغاز شده بود و پس از سه ماه کار برنامه‌ریزی‌شده با ضبط سکانس‌های خارج از کشور در استانبول ترکیه به پایان رسید. اکنون هم تدوین، صداگذاری و کارهای پس‌تولید سریال در حال انجام است تا در 17 قسمت آماده پخش شود.

«افرا» نیز یک سریال درام اجتماعی و خانوادگی به کارگردانی بهرنگ توفیقی است که روز 21 آبان در خبر روابط عمومی شبکه یک عنوان شد تصویربرداری آن همچنان در شمال کشور ادامه دارد و به تازگی مهدی سلطانی جلوی دوربین سریال رفته است.

در تازه‌ترین خبری هم که روز 12 آبان از سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی منتشر شده، تصویربرداری این سریال که برای شبکه سه ساخته می‌شود ادامه دارد و فرهاد آئیش به جمع بازیگران پیوسته است.

سریال برف بی‌صدا می‌بارد

بهروز افخمی یکی دیگر از کارگردان‌هایی است که این روزها مشغول ساخت سریال «رعد و برق» است. این سریال به سفارش شبکه پنج سیما تهیه می‌شود و روز 5 آبان داود هاشمی تهیه‌کننده آن از ادامه تصویربرداری در گرگان خبر داد و عنوان کرد که تاکنون 60 درصد از تصویربرداری در مناطق مختلف از جمله مراوه تپه (نقطه صفر مرزی)، آق‌قلا و... انجام شده است و پس از آن گروه تولید برای ادامه تصویربرداری به اهواز و لرستان خواهند رفت.

همچنین تصویربرداری سریال «شرم» نیز به کارگردانی احمد کاوری که از اردیبهشت جلوی دوربین رفته بود بعد از هفت ماه در لوکیشن پردیس تئاتر خاوران تهران به پایان رسید.

از دیگر تولیدات صداوسیما با درجه کیفی «الف» سریال «راز ناتمام» به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی با موضوع زندگی شهید باهنر است که از اوایل مردادماه وارد مرحله پیش‌تولید شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، با انتخاب کامل بازیگران و عوامل پشت دوربین اواخر پاییز مقابل دوربین خواهد رفت.

بخش عمده لوکیشن‌های این سریال در تهران و در شهرک سینمایی غزالی قرار دارد و بخش‌هایی از کار نیز در کشور ترکیه تصویربرداری می‌شود.

سریال راز ناتمام

داستان زندگی شهید باکری نیز قرار است در هفت قسمت در قالب سریالی با نام «شهید باکری» از سوی سیمافیلم آماده شود. 6 مهر اعلام شد که این سریال وارد مرحله تولید شده و هادی حجازی‌فر علاوه ‌بر کارگردانی، نقش شهید باکری را نیز بازی می‌کند.

شبکه امید نیز در حال تولید سریالی به نام «خوشبرگ» به کارگردانی رامین معقولی است که برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ساخته می‌شود. ضبط این سریال آغاز شده و قرار است به زودی روی آنتن برود.

سریال «87 متر» که خودش چند سالی است در دست تولید است بعد از شیوع کرونا نیز بار دیگر به وقفه‌ای چند هفته‌ای برخورد. این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی کیانوش عیاری برای شبکه یک ساخته می‌شود و به مدت 70 روز به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا متوقف شد که از اردیبهشت سال جاری تصویربرداری آن آغاز شده است.

سریال 87 متر

سریال «بیگانه‌ای با من است» نیز یکی دیگر از تولیداتی بود که تصویربرداری آن در ایام کرونا به پایان رسید و قرار است به زودی از شبکه دوم روی آنتن برود. این سریال در 2 فصل تولید شده که فصل اول به کارگردانی احمد امینی در 35 قسمت و فصل دوم به کارگردانی آرش معیریان در 15 قسمت مقابل دوربین رفته است.

تولید «نون.خ 3» به کارگردانی سعید آقاخانی که قرار است در نوروز 1400 پخش شود هم کلید خورده. پیش‌تولید این سریال از اواسط تابستان امسال و فیلمبرداری آن از اواسط مهرماه آغاز شده است.

جواد شمقدری یکی دیگر از کارگردان‌هایی است که در دوران کرونا سریال «نفوذ» را ساخت. هرچند محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سریال اواسط مهر ماه گفت که به دلیل حجم بالای کار جلوه‌های ویژه و با توجه به تلاش همه عوامل در این بخش، سریال «نفوذ» دی‌ماه آماده پخش می‌شود. البته تصویربرداری سکانس‌های باقی‌مانده این سریال که از محصولات سیمافیلم است تیرماه به پایان رسیده بود.

سریال نفوذ

فیلمبرداری سریال «صفر بیست و یک» هم که از پنجم آبان پخش خود را آغاز کرده است از اواخر خرداد شروع شده بود و اواخر مهرماه به پایان رسید. کارگردان‌های این سریال جواد رضویان و سیامک انصاری هستند که از شبکه سه روی آنتن می‌رود.

سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی در دوران کرونا و آن‌طور که در خبرها آمده بود، در سکوت خبری ساخته و از 10 آبان پخش آن شروع شده است. 2 سریال دیگر هم طی دوران کرونا ساخته و پخش شدند. یکی از آنها «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل و دیگری «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور بود که در همین دوران ساخته و پخش شدند.

حاشیه‌های کرونا بر سر «ایلدا»

سریال «ایلدا» به دور از حواشی مربوط به کرونا نبود. در فروردین‌ماه جاری، زمانی که بسیاری از مشاغل تعطیل و رفت‌وآمد مردم بسیار کم بود، کانون کارگردانان سینمای ایران در نامه‌ای به رئیس صداوسیما از ابتلای راما قویدل کارگردان «ایلدا» به کرونا خبر داد.

اما قویدل خبر را تکذیب کرد و به «سیمافیلم» گفت: «به دلیل اینکه پیش‌ از این سابقه بیماری تنفسی داشتم ترجیح دادم در بازگشت به تهران برای تعطیلات نوروز «قرنطینه خودخواسته» را به دور از خانواده‌ام و برای حفظ سلامتی آنها انجام دهم. در این مدت با مشورت پزشک در خانه هستم و خدا را شکر در حال حاضر مشکلی ندارم. در این روزها به جز چند تن از دوستانم و مرکز سیمافیلم با کسی وضعیتم را مطرح نکردم. ترجیحم این بود که این بحث عمومی و رسانه‌ای نشود که متاسفانه رسانه‌ای شد و عده‌ای تصور کردند بنده دچار بیماری کرونا شده‌ام.»

این در حالی بود که مجید مظفری از بازیگران سریال صحبت‌هایی کرد که به شایعه شیوع کرونا در میان عوامل این سریال دامن زد: «تقریباً اوایل اسفندماه بود که من از چندین دکتر پرسیدم شرایط چگونه است و خطر این ویروس تا چه میزان جدی است که گفتند خطرناک است و من نیز اعلام کردم که برای ادامه‌ کار در این شرایط همکاری نمی‌کنم، اما گروه برای ادامه تصویربرداری راهی شدند و یکسری سکانس‌ها را گرفتند. در آن زمان مشخص شد که یکی از بازیگران خانم و آقا دچار بیماری شده‌اند.»

سریال ایلدا

او در تشریح این وضعیت گفته بود: «دکترها اعلام کردند آنها علائم کرونا را ندارند ولی بهتر است قرنطینه شوند. اما مجدداً حال‌شان بدتر شد و دوباره راهی دکتر شدند که باز هم گفتند دچار ویروس نشده‌اند. 27 اسفندماه اعلام شد که در گروه، برخی دچار ویروس شده‌اند و به تهران آمده‌اند. از میان آنهایی که مبتلا شده‌اند راما قویدل هم دچار این ویروس شد. خود من هم نگران ایشان بودم به دلیل اینکه بیماری آسم هم داشتند. با او احوالپرسی کردم و گفت که در خانه در قرنطینه و در حال مداواست.»

پس از آن نیز علیرضا سبط‌‌احمدی تهیه‌کننده سریال «ایلدا» این موضوع را تکذیب کرد: «آقای مظفری به خاطر شیوع بیماری حاضر نشد همراه گروه باشد؛ چطور از وضعیت بهداشت و رفت‌وآمد اعضای گروه مطلع است و قضاوت می‌کند در حالی که از همان ابتدای شیوع کرونا در کار حضور نداشت. ایشان همیشه در صحبت‌هایشان افراد را توصیه به عدم قضاوت زودهنگام می‌کنند و امیدواریم به توصیه خودشان عمل کنند.»

نگرانی از وضعیت مهران رجبی

یکی دیگر از اتفاقاتی که بسیار خبرساز شد ابتلای مهران رجبی به ویروس کرونا بود و در بسیاری از صفحات مجازی از مردم خواسته شد که برای بهبود حالش دعا کنند. او مشغول بازی در سریال «شهید شهریاری» در زنجان بود که به دلیل ابتلا به کرونا در زنجان بستری شد و تا چندین روز وضعیتش مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی بود تا اینکه درمان پیدا کرد.

چالش مسئولان بهداشتی بر سر صداوسیما

گرچه پس از شیوع کرونا از اسفند سال گذشته جامعه هنری نسبت به ابتلای عوامل سریال‌های تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی ابراز نگرانی کرده بودند، اما هفته گذشته اخباری منتشر شد که به نظر می‌رسد بحث بر سر صداوسیما در میان مسئولان بهداشتی کشور دوگانه است.

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران روز 13 آبان در نامه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و علی‌عسگری رئیس صداوسیما درخواست کرد با توجه به ابتلای تعدادی از هنرمندان و بازیگران به کرونا و با توجه به لزوم حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور، نسبت به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به مدت 2 هفته اقدام کنند.

او همچنین با اشاره به این موضوع که در طول فیلمبرداری سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، به رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در غیاب امکان استفاده از ماسک توسط بازیگران احتمال خطر ابتلای این دسته از هنرمندان بالاست، بر تعطیلی این پروژه‌ها دست‌کم به مدت 2 هفته تاکید کرد.

زالی خواستار رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر آنها در زمان شروع مجدد این پروژه‌ها پس از 2 هفته شد.

اما یک روز پس از آن خبرگزاری «فارس» خبر داد که سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما با توجه به ضرورت نیاز شبکه‌های مختلف به تولید برنامه‌ها و سریال‌های سرگرم‌کننده و ترغیب مردم به خانه ماندن، بر تولید سریال‌های جدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و آن را در شرایط کرونا تاثیرگذار و مفید دانست.

حالا دست‌کم بر اساس آماری که اعتمادآنلاین بر حسب خبرهای منتشرشده در همین دوره شیوع کرونا گردآوری کرده، 20 سریال تلویزیونی تولید شده یا در دست تولید در تهران و شهرستان‌هاست. این در حالی است که روزبه‌روز نسبت به افزایش آمار مبتلایان به کرونا هشدار داده می‌شود و حتی در پایتخت برای بسیاری از کسب‌وکارها بعد از ساعت 18 محدودیت‌هایی تعیین شده است.

از یک طرف به لزوم ماندن مردم در خانه و به تبع آن بالا رفتن استفاده از برنامه‌های سرگرم‌کننده همچون سریال‌ها توصیه می‌شود و از سوی دیگر با درگذشت یکی از بازیگران و ابتلای تعداد دیگری از آنها به کرونا، جان عوامل سریال‌های تلویزیونی نیز در معرض تهدید قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها